Back on track

Har prøvd meg litt både med ferskvann og saltvann, men det er maaange år siden. Tiden strakk ikke til og hobbyen ble nedlagt Det siste året har både lysten og tiden kommet og da gjensto det bare en ting, overtale konen min. I begynnelsen av desember fikk jeg mast meg til en 120l og satte i gang. Innkjøring av akvariet gikk som en drøm og planter og fisk ble kjøpt inn litt etter litt. Jeg merket fort at min kone begynte og interesere seg for akvariet hun også så det tok ikke lange tiden før vi sto på hodet i karet begge to Interessen vokste fort og 120l ble byttet ut med ett 720l og to yngelkar. Ett på ca 40l og ett på ca 60l. Noen som nevnte litersyken? Aldri hørt om he he. Så nå har vi ett flott 720l i stuen og ett yngelkar som myldrer av liv. (palettciklider og platy). Og det beste av alt er at vi har funnet en felles hobby som gir oss en hel masse. BLOPP BLOPP
Aggresive scalarer
Mistet den ene hun scalaren min har om dagen Når jeg våknet en morgen satt hun sugd fast til innsuget på pumpen min. Hadde to par og den enslige hannen blir jaget rundt av de to andre. Gikk derfor til innkjøp av en ny hunn i går. Da ble situasjonen bare værre. Virker som de tre jeg hadde fra før "rotter seg sammen" mot den nyankomne. Får følge nøye med og gi det litt tid. Håper det ordner seg for de
Så hyggelig å se at folk tar opp hobbyen igjen ! Og det tok av fort..
Så fint karet ditt er, du får fortelle litt mer om hva slags fisk og planter du har der.
Trist å miste fisk, ja...og scalarer kan være like "råtne" mot sine egne som mot andre fisk. Men det går seg nok til, skal du se. De godtar nok nykommeren som flokkmedlem etter hvert.
Lykke til videre !
Hei! så gøy med storkar i stua! Koslig at du å kona deler hobbyen LITERSYKEN SA DU? eh.. har aldri hørt om.. "kremt" :P
Litt om innholdet i akvariet
Hei igjen
Jeg kan gjøre ett forsøk på og skrive litt om innholdet i karet mitt. Selv om jeg har drevet litt med akvariet før så er det som sagt veldig lenge siden så jeg føler meg som en nybegynner igjen. Når det gjelder de scalarene jeg hadde litt «problemer med» med så ble jeg nødt til og levere den til butikken igjen i går. Den ble mobbet ikke bare av de andre scalarene men det så ut til og smitte over på de andre fiskene også så alle var ute etter den. Fikk byttet den i en ny hun som er litt mindre og nå ser det ut til og ha roet seg. Ellers så har jeg 7 stk sølvhai, 10 stk Tigerbarbe, 4 stk palettciklider, det ene paret yngler villig. 2 stk perlegurami, 4 stk blå ciklide, 2 stk gullfisk, 2 stk ancistrus, 2 stk praktbotia, 2 stk flekket pansermalle samt ett par algespisere jeg ikke husker navnet på. Har også noen platy som fulgte med fra 120 literen. 2 av de yngler stadig vekk. Det har vært litt prøving og feiling på hvilket slag som passer sammen og har fått mange forskjellige råd. Men det er nok ikke noe fasit svar på hva som passer sammen. Hadde litt problemer med tigerbarbene til og begynne med, men økte antallet litt og da ser det ut til at de ble mer opptatt av sine egne enn og plage de andre.
Når det gjelder planter har jeg litt forskjellig blanding av hurtigvoksende planter bak i karet og en del mindre planter foran. Aner rett og slett ikke hva de heter. Det gikk litt fort i svingene når jeg handlet de samt at jeg lider av teflonhjerne he he. Må nok prøve og sette meg litt mer inn i planteverden Har også planer om litt flere stor planter bak i karet. Kom gjerne med forslag og innspill til planter og fisk
SilverShaded
Så hyggelig å se at folk tar opp hobbyen igjen ! Og det tok av fort.. ;-) Så fint karet ditt er, du får fortelle litt mer om hva slags fisk og planter du har der. Trist å miste fisk, ja...og scalarer kan være like "råtne" mot sine egne som mot andre fisk. Men det går seg nok til, skal du se. De godtar nok nykommeren som flokkmedlem etter hvert. Lykke til videre !


Tusen takk for det. Ja det tok nok litt fort av Man blir jo litt besatt av dette. Har skrevet litt mer om innoldet i karet mitt i ett inlegg lenger ned på siden
Innhold i akvariet
En liten oppdatering til innholdet i akvariet mitt med noen bilder
Adina
Hei! så gøy med storkar i stua! Koslig at du å kona deler hobbyen :) LITERSYKEN SA DU? eh.. har aldri hørt om.. "kremt" :P


Må nok ærlig innrømme at den traff ganske hardt. Men moro er det
Fine bilder!

Likte ekstra godt den ene av de tre forrige bildene du la ut, blå ciklide?
Går den fint sammen med resten av fiskene?
Fikk veldig lyst på et par

Fortsett å skrive, flott tråd å følge
Askeladden
Fine bilder! Likte ekstra godt den ene av de tre forrige bildene du la ut, blå ciklide? Går den fint sammen med resten av fiskene? Fikk veldig lyst på et par:) Fortsett å skrive, flott tråd å følge;)


Hei. Skal prøve og skrive litt innimellom. Er jo kjempeartig og kunne dele interessen med likesinnede Har ikke hatt noen problemer med ciklidene mine. DE går kjempefint sammen med resten. Når det er sagt kan jeg vel nenve at jeg hadde noen neontetra som fulgte med fra 120l og de var plutselig borte en morgen. Så jeg tror nok de spiser alt som er lite nok til og få plass i munnen. Men sånn er det vel med de fleste fisker. Alt som er lite nok blir frokost
Da ble litt handling av ny fisk i dag + litt sand. Har en plan om og dele akvariet med en del sand og en del grus. Bare få tettet overgangen bra nok så tror jeg det blir bra. Det ble 8 stk
puntius denisoni, to stk ildhale og to stk blå ciklide samt en algespiser. Kommer tilbake med bilder av karret når jeg har fått ommøblert litt
Forandring fryder :)
Da var det lagt sand i halve akvariet og grus i resten. Har laget en mur i skifer og murstein (håper det er tett nok). Siden jeg har rotet så mye rundt med grus og planter så ble det også byttet ca 500l vann Den nye fisken ( 8 stk Puntius Denisoni og 2 stk Ildhale)ser ut til og trives også. Da får jeg vel prøve og la de få litt fred og ro en stund
En liten oppdatering :)
Da har det gått noen dager siden skifte av bunnsubstrat og foreløpig ser alt veldig bra ut. Ser også ut til at ph(6,8) og gh(5) har stabilisert seg. Har litt problemer med veldig bløtt vann i kranen gh(0). Til tross for at jeg har endel forskjellig fisk i karet ser de ut til og trives sammen. Hadde litt problemer med tigerbarbebe til og begynne med,men økte antallet litt og da lot de de andre være i fred
Krise !!!!!!!!
Trodde jeg hadde tatt høyde for det meste når det gjalt vekt av en 720l. Det første jeg gjorde var og sette opp fem nye støttesøyler i kjelleren. En under hver av dragerne i gulvet. Vekten av akvariet er fordelt på åtte ben, og det er her jeg har gjort en stor blemme. Bena er ikke mer enn ca2.5 cm brede og med den tyngden det blir på hvert ben var plutselig det ene benet på vei gjennom parketten. Dvs nota på den ene staven var på vei til og gi etter Og det haer skjedd fort. Kontrollerte bena her om dagen og da så alt ut til og være i orden. I frykt for at parketten skulle gi etter med de følgene det hadde fått så var det bare og få tømt karet så fort som bare det.
Fikk samlet inn all fisken og puttet dem i en balje sammen med en varmekolbe. Fikk tømt ut all vannet og skuffet ut x antall kilo med grus. Skjærte til 8 plater på 12x15x3 cm og la under hvert ben. i med grusen og vannet igjen og tilslutt fisken. Håper de platene jeg har lagt under er nok. Det var det beste jeg kunne oppdrive på en søndags kveld.
Håper også at fisken overlever sjokket. Men med så mye fisk jeg har så jeg ingen annen utvei
Bra du oppdaget det. Har beundret den fine bakgrunnen og sammensetningen av planter, røtter og stein. Håper du får det like fint igjen. Et alternativ hadde vært å legge to bord/planker som gikk under alle beina framme og bak eller en plate under hele akvariet for å fordele vekten mest mulig. Men det skal jo helst både være praktisk å se bra ut.
Asbjørn D
Bra du oppdaget det. Har beundret den fine bakgrunnen og sammensetningen av planter, røtter og stein. Håper du får det like fint igjen. Et alternativ hadde vært å legge to bord/planker som gikk under alle beina framme og bak eller en plate under hele akvariet for å fordele vekten mest mulig. Men det skal jo helst både være praktisk å se bra ut.


Ja. Jeg vurderte og legge noe under hele fronten og bak, men hadde ikke noe som egnet seg,samtidig som jeg ikke torde å la det stå til i morgen. Så jeg får bare holde øye med det for og se om det holder. Tror i allefall jeg har ridd ev krisen Artig å høre att du liker akvariet mitt. Har satt det opp igjen ganske likt det som var bortsett fra noen små forandringer samt at jeg har forandret litt på inn og utblås på pumpen min. Det kommer nok noen nye bilder etterhver bare karet får "satt" seg litt
Sånn ser det ut nå :)
Her kommer en lite oppdatering av karet mitt. Mistet desverre tre av mine fisker etter sjokket jeg ga de i går Resten ser ut til og klare seg bra foreløpig. Det er jo innmari synd når sånne ting skjer, ikke minst fordi jeg prøver alt jeg kan og skape miljø de trives i. Får håpe jeg har lært litt av det og unngår lignende ting i fremtiden
En liten oppdatering
Nå har det gått en liten stund og jeg har også fått endel nye fiskevenner. Hadde endel mindre fisk som fulgte med det gamle karet mitt. Og har valgt og gi bort noen av de. Har vel ca 60 stk med hovedvekt på ciklider "Se profilen min" Har også valgt og øke PH, KH og GH litt. Har en PH på 7.8 gh på 10 og kh på 6. Tror det skulle fungere greit med de fiskene jeg har. Kom gjerne med på vannverdiene hvis jeg er litt ute og kjøre Var også litt spent på hvordan de forskjellige fiskene villee "gå" sammen men det ser ut til og gå veldig bra. De har jo god plass og mange gjemmesteder.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap