Hvilken fisk kan gå sammen?

Hei!

Jeg er veldig ny på akvariefronten og lurer på hvilke type fisker som går sammen?
f.eks Går guppy sammen med noen andre arter? tetra?cicklider?
Vil helst ha et fargerikt akvarium
Først må du se på hvor stort akvarium du har, så må du se hva vannverdien din er og SÅ kan du se på hva du kan ha av fisk. Og fisk som spiser kjøtt og er store kan være en trussel for små fisk

Om du går på kunnskap kan du sette opp hva slags str på akvariet, vannverdier, lengder etc og så velge fisk ut fra dette eller gi opp her inne så er det mange som er flinke til å si noe under veis
Takk for svar!

Akvariet er på ca 60 liter. Hvordan får jeg målt vannverdien? Er det da man trenger slike pH tester? Akkurat nå har jeg 5 guppyunger som jeg fikk av ei vennine (de er i fødeboks) også har jeg 12 platyer og 2 ancistruser utenom dette
Her har du en tel tester. Jeg ville nok prioritert PH, Nitritt, gjerne GH og KH også. Finnes flere utgaver enn det linken min tilsvarte.

For å ha guppy og platy som trives bør de ha vann de trives i. Og når du vet hva vannet ligger på kommer du mye lengre ja. Jeg må f.eks. tilføre buffer fordi ph'n i krana er meget lav.

Kan også kjøpe startkit med alle nødvendige tester her bl.a. Finnes klart flere merker og sånt, men dette er nok min faovritt butikk.

Om du ser her så kan du søke ut fra verdier du har og så se hva hver fisk trenger og se om de kan passe sammen.

I en60 liter er det også greit å ikke ha for mye, heller fordele litt i de forskjellige siktene

Håper det var litt vettdugd i dette.
Pst, kan så klart også ta med vannprøve ned i dyrebutikken og bem måle, men erfaringa mi er dårligere med dems måling enn hjemme. Vet ikke hvorfor.
Tusen tusen takk for svar! :- ) Skal se å få bestilt slike tester med en gang! ^^
Ja det er egentlig et must å ha for å vite at fiskene har det bra Og også hva du bør ha, kan ha, må gjøre med akvariet.
:)
vist du bare har et 60l bør du ikke kjøpe flere fisk.... holder lenge med en enkel strips test til et så lite akvarie, hold det godt beplantet og god sand i bunnen så vil det hjelp.
er ikke vists å bruke 400-600kr på masse tester vist du har et godt utgangs punkt. noen
gode tips er Ebay.com der finner du mye billigt og alt du lurer på finner du også på Youtube.. bare noen gode tips
Jannic
Akkurat nå har jeg 5 guppyunger som jeg fikk av ei vennine (de er i fødeboks) også har jeg 12 platyer og 2 ancistruser utenom dette:-)


Enig med Pappafisken.. Du har nok fisk tror jeg, spesielt med tanke på at platyene yngler mye, og det vil også guppyene gjøre når de vokser til. Det du evt kan ha hvis du vil ha mere liv er å kjøpe snegler, feks eplesnegler eller sebrasnegler. De er ganske så dekorative Reker er jo også ett alternativ, men er usikker på om de kan bli spist av platyene.

Anbefaler dråpetester, fortrinnsvis pH og nitritt, men gjerne for nitrat og kH/gH også Dråpetester er oftest mer nøyaktige enn strips-tester. Det er billigere å kjøpe på nett enn i butikk, webzoo og aquamanias er bra nettbutikker. JBL er ett merke som faller godt i smak hos de fleste

Lykke til!
pappafisken
.... holder lenge med en enkel strips test til et så lite akvarie..

Er ikke enig i dette utsagnet. Jo mindre akvariet er, jo lettere blir det ustabilt, siden mindre volum gir større konskevenser av f.eks. en død fisk. Vil faktisk si det er viktigere å holde øye med vannverdiene i et lite akvarium, og da er ikke strips helt tilfredsstillende. Fiskene i et lite akvarium fortjener minst like mye omsorg som de som har mere tumleplass.
SilverShaded
[QUOTE=pappafisken].... holder lenge med en enkel strips test til et så lite akvarie..

Er ikke enig i dette utsagnet. Jo mindre akvariet er, jo lettere blir det ustabilt, siden mindre volum gir større konskevenser av f.eks. en død fisk. Vil faktisk si det er viktigere å holde øye med vannverdiene i et lite akvarium, og da er ikke strips helt tilfredsstillende. Fiskene i et lite akvarium fortjener minst like mye omsorg som de som har mere tumleplass.

Hvor er Tommel Opp-knappen?
Levendefødende (guppi, platy, sverddragere, molly osv) vil ha hardt vann. Tetraer vil stort sett hva veldig bløtt vann. Derfor så bør de ikke holdes sammen
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap