Hvorfor i det hele tatt kjøpe hannfisker?

Jeg har lyst til å utfordre det generelle rådet om å kjøpe både hannfisker og hunnfisker av levendefødere som guppy, platy og sverddrager. Det rådes generelt til å kjøpe av hvert kjønn i et eller annet forhold som 1 hannfisk per 2 hunnfisker, eller 1 hannfisk per 3 hunnfisker.

Med mindre man har tenkt å bedrive seriøs oppdrett, så hvorfor kjøpe noen hanner i det hele tatt?

De hunnfiskene man kjøper i butikken er med stor sannsynlighet allerede gravide!

Og hvis man da har et lite til middelstort nybegynnerakvarium, så vil stort sett to ting skje:
- hannen stresser hunnene til døde
- akvariet overbefiskes av yngel

Selv gikk jeg i butikken og kjøpte bevisst tre sverdragerjenter, hvorav to av dem uten tvil allerede var gravide, så får vi se med den tredje. Noen hanner kjøpte jeg ikke.

De tre jentene befant seg i et trangt kar sammen med hele åtte hannfisker - uten annet skjul enn noen halvdøde planterester som fløt øverst i det ene hjørnet. Den ene - som kanskje ikke er gravid - holdt seg oppe i det ene hjørnet, hver gang hun prøvde å svømme ut var hannene på henne. Den ene av de gravide svømte panisk opp og ned ruta. Det fortsatte hun med i et og et halvt døgn etter at hun kom opp i mitt akvarium - og det var helt fælt å se på. Nå har alle tre roet seg ned og svømmer avslappet rundt eller hviler på bunnen (gravide som de er).

Gravide levendefødere sliter nok som det er. Det er uansett en risiko for at de dør etter fødslene, så hvorfor utsette dem for ytterligere stress. Jeg vil råde nybegynnere (og andre?) til å nøye seg med 2 - 4 jenter av denne typen fisk.
Hm, du er kanskje inne på noe der. Man anbefales jo å ha mer hunner enn hanner for at de ikke skal plages. Men om man har liten plass så tror jeg nok kanskje folk kjøper for mange hanner. Noen steder har de tilbud på 5 fisker, og da blir det gjerne 2 hanner og tre hunner. Selv kjøpte jeg nylig en hann og 4 hunner, men så ønsker jeg meg yngel også da, og har god plass.

Huff, synes synd på de du skriver om i den butikken, bra du fikk reddet hunnene
Om du bare kjøper gravide hunnfisker, så utsetter du jo bare "problemet" noen måneder - til ynglene blir kjønnsmodne og begynner befruktninga i hytt og gevær.

Om man ønsker å kun ha noen få fisk, så hvorfor ikke heller bare kjøpe hanner? De er stort sett mer fargerike, og blir sjelden gravide.
Ja, en plan er det uansett lurt å ha. Nå får naturen først gå sin gang. Skulle det bli noe yngel og noen av dem er hanner, så må de bli flyttet etter et par måneder, enten over i et annet kar eller ut av huset.
Tilfeldig bekjentskap
© Finn-Robin Andresen
Reklame for plussmedlemskap