Ny med fisk

Hei! Jeg er ny på forumet, og har lyst til å starte opp med fisk. Jeg kan dog bokstavelig talt ingenting, så må nesten spørre dere her inne om alt

Jeg starter med å skrive hva jeg har tenkt til å gjøre, og stiller spørsmål underveis. Så om noen vil svare og gi meg innvendinger på tankene mine?

Jeg har et 125L kar stående på loftet, og tenkte å begynne med det. Karet er ikke tett, så i morgen skal jeg reise å kjøpe ny silikon, ta av det gamle og legge på nytt. Tenkte å vaske karet etter jeg har tatt av den gamle silikonen, noe spesielt jeg må bruke eller ikke bruke? Hvor lang tid tar det før silikonen er tørr? Hvilken silikon bør jeg bruke? Har tilgang på montér og maxbo i bygda, fint om jeg kunne ha kjøpt silikonen der.

Når silikonen er tørr, så kan jeg vel ha i vann? Tenkte å la karet stå på badet først for å se om det er tett.

Når karet forhåpentligvis er konstatert tett, så kan jeg vel bare la det samme vannet stå i karet? Og vente på at det skal bli riktige verdier i vannet.

Men jeg må jo kjøpe pumper og alt utstyr nytt. Hvilken pumpe burde jeg bruke til dette karet? Og hvilket annet utstyr trenger jeg egentlig?

Så til hva jeg egentlig ikke forstår noenting av enda. Hvilken verdier vannet skal ha og hvordan jeg sjekker dette. Jeg har prøvd å lese meg opp på dette, men jeg kan nok ikke deres språk helt enda, hehe Hva skal jeg kjøpe av testeutstyr, og hvor kjøper jeg dette? Hvor ofte skal jeg teste vannet og hvor lenge bør vannet være stabilt bra før fiskene flytter inn?

Så til fiskene jeg ønsker meg. Ja, har egentlig ikke helt bestemt meg, hehe.. Jeg tenkte jeg bare skulle begynne enkelt, med noen Neon tetra? Også syntes jeg kampfisker er helt nydelige, så kanskje kjøpe inn en hann av den? Og kanskje noen hunner? For å få startet opp karet skikkelig. Og det er vel fisker som er forholdsvis enkle å holde for en nybegynner?

Har spørsmål ang. dekorasjon og sånt også. Men det skal jeg ta senere For nå ble det så mye på en gang.

Hilsen nybegynner
Jeg tror du vil gjøre et godt kjøp og en god investering om du satset på utvendig tønnefilter til dette akvariet. Det gir veldig bra vannkvalitet og god kapasitet og du vil aldri angre.
Etter min mening bør alle akvarier fra 100 liter og oppover ha et utvendig filter, da innvendige filtere ofte blir for smått og pinglete og man får dårlig vannkvalitet som resultat.

Anbefaler samme filter som jeg selv bruker og som er min favoritt: Eheim Pro 2224. Jeg anbefaler deg gjerne å kjøpe på nettbutikken jeg linker til, da prisene der er mye billigere enn i vanlige akvarie- og dyrebutikker. Man kan spare hundrevis av kroner bare på vanntestene alene!

Du trenger også noen vannverdi-tester, dråpetester altså, det bør alle akvarister ha i skapet. Som nybegynner trenger du :
Ph-test
Ammoniakk-test
Nitritt-test
Nitrat-test

Du kan også legge til gh-test og kh-test om du vil, men det er verdier som gjerne måles en gang, og så vet man det liksom, og trenger ikke måle igjen. Men det er også avhengig av hva slags fisk du har tenkt å holde. Skal du holde fisk som trenger hardt vann og høy ph og du derfor må justere disse verdiene opp manuelt med tilsetninger, trenger du de testene for å finne ut at du har blandet deg frem til det riktige nivået på de verdiene. (hver gang du har byttet vann)
Selv bruker jeg aldri gh og kh tester, for jeg vet at kranvannet her er mykt og bløtt (lav verdi av begge de to) og det er noe jeg ikke endrer på, pga fiskene mine vil ha surt og bløtt vann (sør-amerikanske fisker).

Som nybegynner uten utstyr i det hele tatt, trenger du diverse teknisk utstyr også. Som f.eks. en varmekolbe. Til ditt kar trenger du en på 100 til 150 watts styrke. Denne er grei å bruke. Tropiske akvarier trenger litt høyere temperatur enn vi vanligvis har i en norsk stue eller i rommene våre. Et akvarietermometer er også greit å ha

Du trenger også akvarielys til akvariet ditt. Både for at det skal se pent ut og du skal få nyte synet av undervannsmiljøet der inne, men også for at akvarieplantene dine skal trives og være i stand til å vokse.
Hva er målene på akvariet ditt? Lengde og bredde? Vil du ha et lysarmatur som dekker hele overflaten, eller et enkelt et? Til et 125 liters kar trenger du nok et lysarmatur med 2 lysrør i. Som f.eks. dette. Jeg linker til et i 80 cm lengde der, men sjekk videre i nettbutikken, det finnes flere ulike str.

Du trenger faktisk en del småtteri til, som bøtter til vannbytter, slange til vannbytter, et par håver, fiskefôr osv. Men det får vi vel ta etterhvert, så du ikke blir helt overveldet Dette innlegget ble fryktelig langt som det er

Det siste jeg vil si er at jeg anbefaler deg å lese om akvarieinnkjøring. Du finner masse fin info om det ved å søke på ordet - se treffliste her. Å lese diverse tråder og innlegg fremover nå, er verdifull læring og vil gi deg mye. Det er vel anvendt tid
Dette å lære seg hva innkjøring er og hvorfor er veldig viktig, så du ikke går på den klassiske nybegynnerfeilen og setter inn fisk med det samme.... Akvariets filter trenger nemlig en del tid på å bli innkjørt, slik at riktig bakteriekultur etablerer seg i filtermaterialet i det, og disse bakteriene vil så filtrere og rengjøre vannet biologisk. Mekanisk fjerning av rusk og rask gjør også filtermaterialet. Filtermaterialet har altså dobbel funksjon; både som en fysisk plass filterbakteriene kan kolonisere, og som medie til å filtrere vekk synlig bøss og rusk som flyter i vannet og så holde fast på det inni filteret.

Det finnes flere metoder å kjøre inn et akvarie på, og jeg anbefaler fiskeløs innkjøring med denne metoden. Så slipper du at fisker må lide seg gjennom perioden med giftig vann og kanskje dø av det eller bli syke. Fiskene flytter altså ikke inn før alt er klart og filteret er i stand til å takle den forurensningen som er i et akvarium. Dette tar ca fem ukers drift. Jeg vet at artikkelen jeg linket til ovenfor kan virke litt overveldende og massiv, men print den gjerne ut og les på sofaen. Det er vel verdt tiden det tar, du vil finne verdifull lærdom der

Lykke til
Tusen takk for alle svarene! Og linkene ikke minst Helt ærlig trodde jeg at alt utstyret skulle være mye dyrere. Vet ikke målene på karet enda men jeg kan måle det i morgen. Faktisk tror jeg at det også ligger tilhørende lys til karet på loftet, men det er så stygt at jeg egentlig vil kjøpe et nytt uansett.

Så når jeg skal få vannet klart for fiskene. Så må jeg ha koblet til filteret, hatt i sand og andre ting som skal være i karet mens det modner, sant? Så jeg må kjøpe pumpa, varmekolbe, lys, termostat, alle de forskjellige testene, planter, sand og steiner i første omgang?

Når det gjelder den innkjøringen av karet med salmiakk (skal innrømme at det høres helt søkt ut å bruke salmiakk!) så får jeg bare ta en dag om gangen. Men jeg kommer sikkert til å spørre en del om det også. Jeg lurer også på hva jeg burde kjøpe av ting som skal hjelpe med å gjøre vannet klart? Bortsett fra salmiakken?

Alt det andre som håv og slikt kan jeg jo kjøpe senere når fisken skal komme

Er det noen plass jeg kan finne ut hvordan vann Neon tetra og kampfisk liker? Altså hvilken PH verdi og slike ting. Så jeg vet hva jeg skal se etter i testene.

Gleder meg til å sette i gang i morgen
Du kan bare søke i basen her til venstre, der det står "Søk". Neontetra er her og kampfisk her.

P.S. Grønne håver gjerne er mer effektive, fordi fisken tror det er en del av plantene
Bare husk å ikke vask NOE akarie-relatert med såpe!
Hmm. Har reist på forskjellige jernhandler i dag men klarer ikke å finne en silikon som er helt trygg. Tenkte å bestille via nett, på Clas Ohlson, men klarer ikke å finne dette akvariet-silikonen som alle snakker om. Er det mulig å bestille dette på nettet? Vil helst være sikker på at ikke fiskene skal dø..
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap