Nytt kar + lånt, innkjørt pumpe = ?

Hei

Jeg har prøvd å finne svar ved søk på forumet men er fortsatt usikker.

For 3 dager siden satte jeg opp et 125L kar med sand og planter. I dag har jeg fått låne en innkjørt pumpe og nå lurer jeg på om bakteriene i den innkjørte pumpa vil dø av sult siden det ikke er noe mat for dem i karet? Lurer også på om det går an å sette inn en bunnfisk nå når jeg har lånt en ekstra pumpe?
Evt bør jeg fóre litt med flakfór for å gi bakteriene litt mat?

Hva sier de lærde?
Inaktiv bruker
For med salmiakk. Kjøp deg vannteste utstyr så kan du holde øye med bakteriene, om det er liv i dem osv.
Bakterie
¨Kjempesmart og låne seg et filter som allerede er innkjørt. Regner med at filteret er passe stort osv?
Uanseett kan du smått begynne og tilføre litt og litt dyr, for og se hvordan filteret og bakterien takler det.
Dette ser mann lett ved og ta noen vanntester. Ellers så ser man ganske lett på vannet om ikke filteret henger med, vannet vil foreksempel vere litt grålig.. Filterets effektivitet avgjøres av mange faktorer, volum på filter materiale,antall forskjellige materialer, sirkulasjon, volum på filterhus/bøtte/sump osv.

Dersom filteret ditt har stått og kjørt, eller i en bøtte vann frem til du lånte det, skal det vere massevis med god bakterie der. Men uansett kankje ikke dumt å gå over filtermaterialene litt, slik at du vet at filteret du låner ikke er med på å forverre vannverdiene dine.

Om du ikke har tenkt til og låne det filteret du har for alltid kan det jo vere lurt å kjøre inn ditt eget samtidig.
Men man skal sjekke litt opp med den fisken man holder, hvorvidt den tåler mye sirkulasjon etc.
Jeg bare satte i den lånte pumpa med en gang, sjekket ikke innholdet. Den har jo vært i bruk helt til nå - minus en halvtimes tid. (måtte skravle litt.. :p )
Den står rett ved siden av min egen som selvsagt står på. Den lånte pumpa er en innvendig Eheim med serienr 11103 eller noe i den duren. Så ikke så godt hva det stod. Den er ganske stor.

Får ikke vanntestene før neste uke, så jeg aner ikke hva slags vannverdier jeg har.

Jeg har ikke klart å lese meg til det der med salmiakk og hvor mye en skal ha i et 125L kar, så det tør jeg ikke rote med. :rødme:
Selv om du har nitrifikasjonsbakteriene i filteret, så mangler det nok på bakterier i vannet som kan bryte ned fiskefor o.l. til ammoniakk. Du kan trygt tilsette ca. 3 ml Salmi i karet ditt annenhver dag frem til vanntestene kommer, så har filterbakteriene litt "mat" i mellomtiden. Før du får testene, bør du ikke sette inn fisk, er min mening...for da vet du ikke HVILKE fisk som passer til vannet ditt.
Skal kjøpe meg salmiakk i dag. Syntes 3ml hørtes mye ut, men det er det sikkert ikke. Er det garantert at plantene tåler dette?

(fortsatt skeptisk )
Garantert ! Plantene bruker det ekstra nitrogenet med glede.
Nå har jeg hatt kopi 3ml salmi. Skal teste vannet til uka.
dilla
Nå har jeg hatt kopi 3ml salmi. Skal teste vannet til uka.


hehe, ser at stavekontrollen på mobilen slo til..

Jag har hatt oppi 3 ml Samli i dag. På onsdag skal jeg ha oppi 3 nye. Det føles helt feil å ha salmi i et akvarium..
Ta det rolig...dette går så fint så ! Å ha oppi salmiakk er faktisk akkurat det samme som det du gjør når du putter fisk, planter og fiskemat i vannet. Når vanntestene kommer, og først da, kan karet (forhåpentligvis) erklæres innflyttingsklart. Og med vannverdiene i hånda er du mye tryggere når du velger fisk...for du vil jo ha fisk som viltrives i ditt vann ?
Hmm..kan man lage samlivann til stueplantene også?
Der fins det så mange andre bedre løsninger. En potteplante-gjødning med BARE nitrogen blir nok litt for ensidig, de skal ha Fosfor og Kalium også. Forholdet ser du på gjødselflaskene (står gjerne N-P-K med noen nummer etter), det er ulikt for ulike produkter. For eksempel kan det stå 14-21-4, altså 14% nitrogen, 21% fosfor og 4% kalium (orange Superba).

Akvarieplanter behøver også P og K, og får dette gjennom avfallstoffer som brytes ned i akvariet.
Masse nitrogen fører til masse bladvekst. Dette er jo flott i akvariet, men ikke like bra for potteplanter og hageplanter, De skal jo også ha næring som fremmer blomstring, frukter/pollen og vinterforberedelser, noe akvarieplanter ikke har så stort behov for.
Når kan sandsnegler flytte inn?
Jeg bare lurer på om sandsnegler kan flytte inn mye før enn fiskene? De sandsneglene jeg hadde sist var utrolig hardføre.

Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap