Hjelp, vi er blitt invadert av snegler

Hjelp, vi er blitt invadert av snegler og de fordobbles hver dag, ser det ut som i hvertfall.

Er det noen krepser eller andre dyr vi kan hive oppi ferskvanns akvariumet som spiser disse brune pestene?
Inaktiv bruker
Jegersnegler.
Prøv å for mindre, pestsnegler trives bedre med overforing i karet.
Anbefaler deg Jegersnegler jeg og ,de er flinke til å holde bestanden nede og mest sannsynlig bli kvitt alle.

Selv har jeg Jegersnegler i nesten alle kar,finnes ikke en pestsnegle igjen der
takk for voksent og informativt svar

får man kjøpt dette i vanlig dyrebutikk ???
Man kan vel få kjøpt de der og ,men de blir forholdsvis dyre da.
Søk heller i rubrikkannonsne her på forumet. Om du er i nærheten av Sotra en dag så har jeg for salg og [URL=http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=73872 ][/URL]
Snegler
Den aller enkleste, raskeste å beste metoden å få ned antallet snegler på

Steg 1:
Ta en gulerot eller 2 og del de på langs og så binde en fiskesene
eller tråd i og så la de synke til bunns på forskjellige steder i karet.
OBS! Bitene bør vara ganske store for ellers flyter de oftest bare.

Steg 2:
Ikke mat fiskene i karet under en 2-3 dager.
Dette går helt bra å la dem gå uten mat et par dager såvidt du ikke
har noe superduperskjelden-spesialfisk.

Steg 3:
Dra opp gulerot-bitene når det har samlet seg noen snegler på dem
og bare tørk de av og rett ned i søpplebøtta med litt papir eller en kniv
så lar du bare gulerot-bitene synke tills bunns på en annen plass i karet.

Det er smart å la gulerøttene ligge i under natten og fiske de opp om morran
for da er det oftest mange snegler som har funnet frem til godbiten.
Joda man kan bruke en sånn metode og ,har brukt en lignende selv ,men dette må en da gjøre ganske lenge da det klekkes egg hele tiden.

Så for å slippe dette styret så er min mening at Jegersnegler er den enkleste og beste metoden å gjøre det på ,pene å se på er de og
Har ikke sertifikat så sotra er et sted jeg aldri reiser til desverre. men om du noengang skal til åsane eller pasere forbi så gi en lyd da jeg kan treffe deg ?
Det er det samme meg meg ,kjører ikke selv

Men er i Bergen sentrum hver tirsdag kveld om det er noen løsning ?
Sier du det ja? så synd. ja nei da er det et problem hehe, siste bussen min er gått da jeg bor oppi fjellskråningen i åsane hehe.. jaja. slik kan det gå
Praktbotia er god til og spise snegler.
Inaktiv bruker
Mathias fjeldstad
Praktbotia er god til og spise snegler.

Ja, i akvarium som er 250L og opp!
Jeg slet med snegler i starten, fikk beskjed om at de kan ha fulgt med en plante fra dyrebutikken... -_-*

Men uansett, jeg bare plukket de ut for hånd etterhvert som de dukket opp, og fjernet de på den måten... Fungerte fint i mitt 60 l!

Har aldri hatt snegler siden! (Ikke som jeg har sett iallefall...)
En praktbotia vokser ganske sakte så det går helt fint og ha den i en 100liter.
Vil ikke anbefale praktbotia i et 100 liters kar,den er dessuten en stimfisk som ikke bør gå alene.
Gode svar
Super gode svar som er dejligt brugbare.

Dem vil jeg teste på dette kæmpe problme.

Tak - Mads
MusikDJ
Botia som sneglebekjemper er et elendig råd. De minste artene tar ikke så godt unna. Og de større trenger enten stor plass, eller bør gå i artskar. Pakistanbotia er ihvertfall ikke løsningen. De tenderer til å være blant de mer aggressive av Botia artene og har ingenting i et 160l kar å gjøre.
Litt skeptisk til jegersnegler, men dog, jeg handlet noen på lørdag. Fra en her inne på forumet. Måtte kjøre en time en vei, men jeg forstod på søndag at det var absolutt verdt den turen! Ene jegersneglen overlevde ikke et døgn, de andre levde bra og hvor var alle mine fiender? Det var nemlig mange av dem. Men poff, så var de sannelig betraktelig redusert. I dag er det mandag kveld og de har dermed gått i karet mitt i 2 dager. Fikk mye pestsnegler på planter ved en handle så det har vært mye i karet. Mer av det enn fisk, planter og sandkorn (virka sånn egentlig da). Og nå sitter jeg å ser nesten ingen. Tror neppe det er 20 stk pestsnegler igjen lengre. Så på kort tid har jegersneglene tjent inn både bensinutgifter, tid på reise, det de kostet og litt attåt En gull verdt innvestering.

Pr nå går det da 7 stk i 90 literen, det de ikke vet er at de skal ut på en ferdi 180 literen også etterhvert, men jeg tror ikke jeg tørr 128 literen for der har jeg sandsnegler også og vil nødig miste dem. Så blir nok plukk og knus metoden i det karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap