Mitt rekeakvarium + (side 2)

Nå var de fremme igjen alle fem, men har lest at de gjerne gjør det om natten eller om det ikke er noe mat i sanda.

Nå har gulerotgresset spredd seg litt også. Fant en liten spire idag. Den var ganske stor så må ha vokst noe veldig inatt =P

Målte Ph igjen idag, men hadde tydeligvis tatt opp i altfor lite så ga ikke noe utslag. Tok derfor litt mer Ph/Kh+ og Gh salt.

So looong
Etter å ha testet vannet igjen etter dette fant jeg ut at mine tidligere målinger har vært feil. Både Gh og Kh har vært på 0 ikke 4.

Bare jeg som har misforstått testingen =/ Jaja, man lærer jo av sine feil.

Testet da
Ph: 7
Kh: 3/4
Gh: 0
NO2:
Testet igjen etter noen dager og Kh sank helt ned til 1 igjen. Men idag var den på 2. Hadde jeg visst at målingene mine var feil skulle jeg ventet lenger med disse stakkars sneglene. Det er for lite mat under sanda så ser de stadig spiser på filter, glass og røtter. Og spiser opp råtne planterester.

Har nå vært en tur på plantasjen og kjøpt 2keramikk potter (de aller minste de hadde ) og en skål man egentlig skal ha under potta. Dette blir nok noen fine huler etter en del skylling og skrubbing

Blir nok en god stund før det kommer noen reker flyttende inn her ja. Begynner faktisk å bli fristet til å kjøpe noen få fisk før jeg får inn reker.

So looong

Hele innlegget vil ikke med
Martine Sørensen
Etter å ha testet vannet igjen etter dette fant jeg ut at mine tidligere målinger har vært feil. Både Gh og Kh har vært på 0 ikke 4. Bare jeg som har misforstått testingen =/ Jaja, man lærer jo av sine feil. Testet da Ph: 7 Kh: 3/4 Gh: 0 NO2:


NO2 ligger på
Fant nå ut at jeg ikke kunne bruke denne "skålen" fordi den er glasert med noe som kan være giftig å putte i akvariet. Så smart som jeg er da, lot jeg det faktisk være =P

Også tror jeg tydeligvis at jeg har et veldig stort akvariet for jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe 3 terrakotta potter (vet ikke om det er det samme som keramikk, men sto ihvertfall terrakotta under mine =P ) Bra for meg så kjøpte jeg bare 2. Så nå har jeg en skål og en potte til overs. Så nå mangler bare kaktusen

Jeg la rett og slett potta ned i vannet gravde den litt under sanda og voila!

Ikke noe mer hokus pokus enn det:P Skal legge opp et bildet snart imorgen kanskje.
Jeg reiv stakkars den ene lille snegla ned fra glasset i innredningsprosessen. Den lå bare der og var litt furt. Beveget seg ikke før jeg hadde fjernet meg. Men under prosessen klart jeg å hisse på meg litt luftbobler =/ Så de boblet over av sinnet =P
Men regner med at dette gir seg ettersom det oppsto fordi jeg gravde i sanda.

Helt til slutt helt jeg litt hvitt pulver så de sneglene skulle kose seg en søndagskveld:P
Så kanskje Gh verdiene er litt høyere imorgen

So looong
Siden jeg hadde i Gh salt igår testet jeg vannet idag også og målte 3dh. Målte nå i 10ml siden det har blitt mye kluss i målingene mine. Vil ha en Gh på 5-6dh. Så puttet litt salt oppi idag også.

Forøvrig tenkte jeg at jeg skulle knuse litt eggeskall neste gang vi skal spise egg og strø det i bunnsubstratet for at sneglehusene og fremtidige rekeskall skal forbli harde slik det er meningen. Har lest det her inne på forumet at det er en god mulighet å berike vannet med kalk =) Billig er det også. Vil knuse det helt ned til støv slik at det ikke er noen skarpe kanter eller lignende beboerne kan skade seg på.

Mine snegler vil ikke grave seg ned så vurderer å dra i en kosthholdsbutikk og kjøpe spirulina pulver og mate de litt med det. Er veldig lite mat i karet ser det ut til. Og spirulina skal jo være bra for meg også =P

Jeg hadde egentlig lagt ideen om fisk i dette lille karet på hylla, men frister mer og mer med et klovnekilli par (Pseudepiplatys annulatus) er jo de eneste som ville like seg med mine begrensninger.

Så vi får se hva som skjer på den fronten. Det kunne ihvertfall vært en gyllen mulighet til å få et bedre miljø for rekene etter en tid. Er jo tross alt begrenset hvor mye disse sandsneglene påvirker filteret. Siden rekene vil ha et godt oppstartet kar så vil jo det kanskje være en god ting. Og nå mener ikke jeg at jeg skal ha "innkjøringsfisk" absolutt ikke det jeg mener. Verdiene skal være gode nok for at killien skal trives og da evt bli enda bedre miljø for rekene. Hvis jeg da har forstått det jeg har lest riktig.

Og jeg lovte bilder av den nye potta så her er den.

So looong
Nå skjønner jeg virkelig hva folk mener med at Malaysiske sandsnegler kan gå for å være pestsnegler =O

Telte idag 12-13 2mm små snegler. Og det er garantert flere i sanden og lenger inn og bakerst i akvariet. Hjelp =P

Disse blir gitt bort eller solgt når den tiden kommer. Kan jo ikke ha 100snegler i en 17l. Selv om jeg visste de formerte seg fort hadde jeg ikke trodd at de ville triplet seg selv iløpet av uke =P he he.

Skal lese litt og se om det er noen andre som gjør samme nytta. Synes nå gule kuleskjell er veldig kule, men tror at karet mitt er litt for lite?! Hmm. Evt så finnes det jo mange andre kule snegler som IKKE formerer seg så fort =P Jeg får ta en ordentlig research på de og gå i tenkeboksen...

Forøvrig står en tur til dyrebutikken på planen imorgen. Se og høre om Pseudepiplatys annulatus. Sjekke priser og evt om de må bestilles.

So looong
Hei og hopp igjen.
På onsdagen var jeg innom zoo1 i asker og fikk bestilt klovnekilli. De skulle ikke bestille inn fisk før i neste uke så tenkte at det gikk greit. Og var jo ikke sikkert at leverandøren deres hadde denne fine fisken heller. Så får vi se. Og fikk heller ikke noen pris, men det finner jeg vel fort nok ut av.

Forøvrig blir jeg litt forvirra av fiskebasens opplysninger om Pseudepiplatys annulatus det står "NEI" på at det er en stimfisk, men lenger ned på beskrivelse at det er en fredlig stimfisk. Er det eller det ikke en stimfisk? Hvis noen har svaret så må dere gjerne gi bort hemmeligheten til meg

Testet vannet idag:
Gh 4,5dh
Kh 0
Ph 7
NO2 under 0,03. Veldig gul og fin farge.


Siden jeg har feilet med disse dråpetestene så har jeg et lite spørsmål: Skal alt vannet farges eller skal jeg måle til det begynner skifte farge?

Nå har jeg ihvertfall satt en bøtte som jeg har tappet med kaldt vann fra springen, eller rettere sagt, dusjen. Skal putte litt Gh salt oppi for vannet i springen har 0 Gh og 0Kh og 7Ph. Så da er det greit å piffe opp vannet litt.

Men en ting jeg ikke kan forstå, kirsebærreker vil ha en Ph på 6,5-8 og en Kh på 4-16. Hvordan kan jeg klare å få Kh opp til 4 når jeg bare har en Ph på 7? Vanskelig og forvirrende hobby dette her =/

Ikveld blir det aller første vannbytte etter ca 1 1/2 uke med snegler der. Blir vil også til at det detter noen småsnegler i bøtta, men hark gjør vel ingenting he he.

Jeg vurderer og bytte om på innredningen. Ta ut, renske og tegne opp hvordan jeg vil ha det. Føler karet har blitt så veldig rotete =/ Fant også en gammel rot, som lukter så herlig at med en gang man åpner posen den ligger dufter det blomster i hele rommet =P Skal prøve og la den ligge i en bøtte med vann noen dager og se om det går an å gjenopplive den:P

Vurderer å ville ha planter med større blader og kanskje ta ut gulerotgresset. Føler den er overalt og ødelegger helhet inntrykket i karet. Også må jeg skaffe meg flyteplanter til killiene og en algekule til rekene. Jeg bestilte egentlig algekule i sandvika de skulle ringe eller sende meg melding, men har ikke hørt noe. Og det begynner å bli 3uker siden eller noe. På tide å skaffe en på en annen måte. Bare synd ingen i nærheten av meg selger det her inne. Kan kanskje sjekke Nettakvariet.no =P

So looong
Ominnredning
Da jeg tok vannskifte gjorde jeg alvor av ideen min fra isted. Etter å ha tatt ut noen liter nappet jeg ut alle plantene og røttene +potta. Dro over med den lille innkjøpte håven etter de største planterestene. Så nå hvor mye småalger det er på glasset. Ikke rart sneglene koser seg der istedetfor nedi sanda.

Jeg helte rett og slett vannet fra bøtta rett ned i karet, holdt det bare langt nok over og helte bare en liten stråle, slik at jeg ikke lagde krater og rota for mye i sanda. Rotet nok når jeg tok ut vann =P

Vannet jeg hadde stående hadde nøyaktig samme temp som i karet, men så hadde jeg gjort den store tabben. Hadde ikke nok vann å bytte med=/ Var da dum nok til å bytte kaldt fra springen så da sank det likevel 2grader. 23 til 21 grader. Det var dumt gjort. Klarte å gjøre en stor tabbe til. Jeg hadde visst tatt i for mye Gh salt. Økte helt til 6,5dh. Men ved å ta et vannbytte til uten Gh salt ordner dette seg. Det er ikke så lett når det skal så lite til. Er jo så bitte lite som skal til for å bikke verdiene. Men dette visste jeg jo når jeg startet opp. Derfor det er greit å "prøve" seg litt frem før det kommer mer enn disse stakkars sneglene.

Nå er karet kjempe nakent. Har bare hatt oppi 2 av 3 røtter og denne potta. Ikke noe planter igjen. Men det skal selvfølgelig fort endres på Så også at det var masse alger og kosemat til sneglene på disse røttene hehe.

Da jeg begynte å romstere gjemte alle sneglene seg under sanda. Har litt dårlig samvittighet for tok jo mye av gjemmestedene deres. Men er enklere for meg å finne ut av hva slags planter og hvor mange jeg kan ha når jeg har gjort slik. overraskende nok har jeg ikke sett en eneste liten beibi snegle idag =/ Men de ligger vel godt under sanda, ihvertfall etter at jeg var der isted =P

Jeg føler at jeg har feilet mye under denne lille prosessen, jeg føler meg litt dum og kjenner på hvor nybegynner jeg egentlig er. Men samtidig tenker jeg at jeg aldri har lært så mye som under denne oppstarten her. Alt må læres og da må man jo feile litt først =P he he.

Det ble forøvrig også veldig grumsete i vannet etter alle den romsteringen så bildene er litt utydelige.

So looong
Etter gårsdagens stressende affærer har sneglene mine blitt nokså fargeløse =/ Så også ut som nederste del av skjellet var ganske porøst =/ Uff stakkars sneglene mine. Føler meg som en veldig dårlig "mor" akkurat nå.

Da er det vel på tide å lage omelett til frokost og gi eggeskallene til sneglene. MEN, er veldig redd jeg kanskje gjør det verre om jeg skal romstere noe mer nå. Men skal ut en tur å kjøpe planter idag tenkte jeg, så blir nok noe romstering likevel =/

Håper bare mine morsomme, søte små ikke lider altfor mye. De graver seg nå mer ned i sanda, men det er vel for at det ikke er noen andre steder å gjemme seg.

Nå som jeg har ryddet til bedre opp i karet ville jeg tro at det er plass til et kuleskjell som kan gjøre samme nytten som disse sneglene. Eneste forskjellen er at jeg slipper å ha 200 av dem etter 1mnd hehe.

Ble dessverre ingen gode bilder

So looong
Martine Sørensen
Siden jeg har feilet med disse dråpetestene så har jeg et lite spørsmål: Skal alt vannet farges eller skal jeg måle til det begynner skifte farge?


Det er vanlig å vente til at alt vannet i prøven skifter farge, før man sammenlikner med pH-skalaen. Men det pleier ikke å ta så lang tid, kan eventuelt bevege litt på røret/begeret sånn at dråpene blander seg godt med vannet som skal testes.
Martine Sørensen
Håper bare mine morsomme, søte små ikke lider altfor mye. De graver seg nå mer ned i sanda, men det er vel for at det ikke er noen andre steder å gjemme seg.


Hvis du har sandsnegler, så er graving i sand en helt vanlig atferd Der kan de finne matrester og andre små partikler som de spiser.
Spennende prosjekt

Men lurer på en ting. For å få innkjørt akvariet, og få laget gode filterbakterier i filteret - som skal ta hånd om avfall fra akvariets beboere - må du ikke da tilføre enten fiskemat eller salmiak ? Det er iallefall slik jeg har forstått det. Om filteret er nytt / ikke kommer rett fra et annet innkjørt kar - så tar det tid å danne disse bakteriene. De kommer ikke av seg selv. Før så pleide folk slippe oppi fisker, og så kjempet fiskene for livet i forurenset vann, mens filteret jobbet med oppgaven sin. Nå er det heldigvis vanligere med fiskeløs innkjøring. Men da må man tilsette fiskemat i små mengder. Eller bruke salmiak metoden - den har jeg ikke nok kjennskaper til. her kan nok andre hjelpe deg.

Grunnen til at plantene ikke trives, kan også være mangel på næring, så kanskje det også her hjelper med fiskemat i karet, eller plantenæring.
Hei Lille Havfruen=) Ja, vet det er normal atferd, men de har ikke gjort det siden de 5 første minuttene jeg fikk dem :P De likte mye bedre og krabbe/åle seg rundt på gulerotgresset jeg hadde hehe. Eller spise på røttene. Hver gang jeg har sett til karet, så har de vært fremme eller innemellom plantene :P Så har fått noen "unormale" krabater.

Karet har heldigvis stabilisert seg selv så Gh er tilbake til 4,5-5dh.
Trodde nesten denne bleke sneglen hadde avgått med døden så prøvde å flytte den forsiktig for å se om den kom til bevege seg. Det gjorde den =D Og enda bedre den begynner å få tilbake litt farge=)

Det har dessverre ikke kommet noen planter i karet enda, men det kommer nok senere ikveld. Har byttet ut litt baderomsmøbler som måtte prioriteres i denne omgang.

Så til dem isted som sagt og da så jeg også 3 små sneglebebiser, så jeg tok ikke alle med slangen :P

Har tenkt til å gjøre som jeg leste her inne (husker ikke hvilken tråd), nemlig sette en nylonstrømpe utenpå slangen jeg suger opp vann med (vet ikke hva denne heter jeg =/). Fikk utrolig mye sand med meg når jeg skiftet vann.

So loong

Da har jeg vært en tur i Oslo på Akvariemagasinet =) Mye fint å glo på der hehe. Hadde bestemt meg for å kjøpe noen planter og ville heller dra litt lenger. Bedre utvalg og bedre kunnskap enn vanlige dyrebutikker generelt sett.

Måtte selvfølgelig titte og sikle på alle fiskene og ikke minst akvariene de solgte. Tenkte mang en gang "Den kunne fått plass der, om vi bare hadde ommøblert litt her" og "den der kunne sikkert fått plass hvis vi kastet ut alt innholdet i leiligheten. Det ville bli fint". Men det fine med å ikke ha så altfor mye penger er at man rett og slett ikke ville hatt penger til å ta med noe av det hjem. Bortsett fra plantene selvsagt

Snakket med han ene som jobbet der og han sa det var mange muligheter for fisk i en 17l. Ble anbefalt boraras brigittae, galaxy rasbora, endlers guppy og noen til jeg ikke husker for øyeblikket. Hadde vært fristende med en av disse typene, men har samtidig delte meninger om hvorvidt de ville trives. Jeg vil som tidligere nevnt at skapningene skal ha det bra. Men så tenker jeg samtidig at jeg gjerne vil gjøre mine egne erfaringer rundt akvaristikk. Huff vanskelige greier =/ Det er så mange delte meninger ute og går så derfor jeg ønsker litt å erfare dette slik at jeg selv kan gjøre opp mine egne meninger og erfaringer rundt dette. Noen sier det går veldig bra, andre sier det ikke går i det hele tatt. Derfor tenker jeg at det kan variere fra akvarie til akvarie og fra fisk til fisk. Dette ble veldig mye skriving om tanker rundt akvaristikk, men trengte å lufte litt Så nå står alle vinduer på vidt gap og det blir stort gjennomtrekk. Hjalp kanskje ikke så mye likevel?

Jeg endte ihvertfall opp med 3planter. Eller det vil si, den ene var jo en algekule og teknisk sett ingen plante. Og 2like planter som jeg selvfølgelig glemte å spørre om navnet til. Jeg hadde sikkert ikke husket navnet til jeg hadde kommet hjem likevel=P

Jeg synes selv det ble veldig bra i karet nå. Og det er vel strengt tatt det viktigste, men håper jo også noen andre her tenker "hmm, ja dette var ikke så verst".

Slenger med noen bilder.

So looong
Klarte ikke å se det første svaret ditt før nå angående tester. Takk for svar, men jeg tenkte mest på Gh og Kh testene. For å teste Ph skal jeg bare dryppe 7 dråper og lese av fargen som kommer etter det.

Sessan, jeg kunne nok brukt salmiak, men det store problemet her er at det skal så veldig lite salmiak til at det ville blitt helt håpløst i min lille 17l. Nå har karet mitt stått siden 1februar og siden 12februar har jeg målt gult på NO2, altså under 0,03mg. Og bare noen dager før hadde jeg NO2 topp.

Forrige mandag satte jeg inn sandsnegler og de møkker jo litt til de også og da får pumpa/filteret kjørt seg litt ihvertfall. Har flere ganger målt Gh,Kh,Ph og NO2 etter at sneglene flyttet inn og NO2 er fortsatt på under 0,03mg. Så tror at dette går veldig bra. Har hørt at det ikke hjelper så mye å mate filteret med flakfor siden det avføringen til fiskene er mye tyngre for filteret å håndtere. Og flakforet har da liten innvirkning. Er det jeg har lest meg opp til ihvertfall

Vil gå enda en uke eller to før det kommer noen fisk og da har karet stått i nesten 2mnd. Da regner jeg med at disse bakteriene (med hjelp av en voksende hær med snegler) er klare til å ta imot dritten, bokstaveligtalt

Tusen takk for svar og innspill. Er veldig glad for det=)

So looong

Du kan slippe nedi malletabletter eller agurk til sandsneglene, for de trenger jo mat de også, så blir det avfall fra de , og så får du møkk som filteret kan jobbe med. Så lenge det ikke er avfall i karet, så venner jo ikke filteret seg til å takle forurensing fra beboerne som skal flytte inn. Nå aner jeg ikke hvor mye avfall det blir av reker, men det er nå sånn det fungerer med fisker da
Ga de en halv agurk skive nå. Men de har foreløpig funnet mat i karet. Og det er ihvertfall en del avfall fra disse småttisene

Fant nettopp en fin tråd om nanofisk

Har sett ut noen og skal sjekke de mer ut.

Og er ikke noe verre enn å evt ta vannbytte hver dag om det blir trøbbel i paradis. Er sikkert lurt uansett når det kommer litt fisk. Og rekene trenger et bedre innkjørt kar enn fisker. Generelt sett altså. Så jeg ønsker å sette inn fisk FØR jeg setter inn reker.

Jeg sitter her saumfarer forumet for å skjønne meg bedre på vannverdier. Dessverre for meg dukker det opp et svart sceneteppet i hjernen min når den registrerer kjemi. Har ALDRI vært min sterkeste side for å si det mildt.

Jeg ønsker jo å øke Kh, men ikke Ph. Så vurderer, siden Kh allerede er på 0, og første senke Ph og deretter øke både Ph og Kh samtidig. I mitt hode høres dette fornuftig ut:P For Kh kan jo ikke bli mindre en 0. Så om jeg senker Ph vil jo ikke Kh bli endret. Enten har jeg kommet på noe veldig lurt ellers er jeg HELT på bærtur =P

Jeg har allerede tatt vare på litt akvarievann som jeg har den siste rota mi i. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den enda =P. Kan prøve meg frem med dette vannet og se hva som skjer.

Måtte forresten ta ut agurkbiten idag. Sneglene har ikke vært interessert i det hele tatt.

So looong
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap