Mitt rekeakvarium + (side 3)

Ph i det gamle vannet var nede på 5 og det i karet hadde sunket til 6 grunnet all rotinga mi igår. Sjekket først ut med det gamle vannet at Kh økte så mye jeg ønsket i forholdt til Ph. Det ble umiddelbar målbart. Så tok litt oppi karet.

Skal måle ikveld så får vi se hvordan utviklingen blir. Er veldig spent og håpefull. Denne romsteringen ble bra på så mange måter tydeligvis =) Men utifra de målingene jeg gjorde tror jeg også at jeg byttet for mye vann. Siden det ble så stor forskjell. Kranvannet mitt ligger på 7,5-8 nå. Eller kan det bare være nyinnredningen?

Vil jo ikke ha så stor forskjell etter bytting.

Etter bare en dag så er vannet allerede så mye klarere =)

Gleder meg til å rapportere om noe mer spennende som innkjøp av fisk og reker og hvordan det går. Mye kjedelig rabling fra meg om dagen. Men skriver jo tross alt her for at jeg selv kan se tilbake på hvordan jeg har gjort ting. Og mest sannsynlig ikke gjøre de samme feilene til neste gang

Ut fra det jeg husker, så har verdiene dine svingt lenge. Hvor mye varierer de fra måling til måling ? Og er det stor svingning fra det vannet du tilsetter fra kranen, og vannet i karet ?
Grunnen til at det svinger sånn er fordi tukler med vannet =/ Ph ligger på 7-7,5 fra springen når jeg har latt den stå for å "modne" seg. Riktig temp etc.

Gh og Kh ligger hos meg på 0 i springen så derfor jeg driver å tukler. Ph lå på 7 i karet helt til jeg surret rundt i karet mitt igår. Jeg puttet først 3 små mangroove røtter i karet og derfor sank ph til 5 en stund. Tok deretter vannbytte med litt Ph/Kh+.

Og har jo også tuklet med Gh siden den nå ligget på 4,5. Denne er den som har vært mest stabil. Men det er fordi jeg er fornøyd med hvor den ligger etter at jeg hevet den.

Kh har jo også vært ganske stabil. Nemlig på 0.

Du må ikke se så mye på de første innleggene. Disse er helt på jordet og totalt feil. Jeg gjorde ting feil. Så etter at jeg begynte å måle riktig har det ikke svingt så mye hehe.

Konklusjon. Ph blir perfekt. Kh og Gh MÅ tukles med.

Jeg har bare ikke lært å gjøre det riktig enda =P
Da begynner du å få ordning på det tukler selv med gh, men i et mye større kar, så da har man liksom mer å gå på når det gjelder mengder pulver.
Ja heldigvis sessan så ser jeg lyset i tunnelen Ja, hadde jeg hatt plass så hadde jeg skaffet meg et stort akvariet. Drømmen er 240l+ Veldig hyggelig at du følger med meg forresten =)

Nå fikk jeg endelig målt. Ph er på 7 igjen og Kh har steget til 1,5-2. VELDIG vanskelig å se fargene i leiligheten vår. Var så vidt jeg så den ble blå og litt usikker på når den faktisk ble gul. Så derfor litt upresist.

Da har jeg ihvertfall klart å øke den noe og håper at det er nok til at Ph holder seg stabil. Til neste gang jeg roter i karet da =P.

Nå bare håper jeg, og ber litt til akvarieguden om at verdiene holder seg der de er. Er fornøyd med de nå så ønsker ikke tukle med de mer.

Ellers setter jeg stadig pumpa/filteret på tvers og ganske langt opp i vannoverflata, men har funnet ut at gjennomstrømning på den måten senker Ph? Hvis jeg har forstått det riktig da. Men uansett, pumpa detter ned hele tiden siden den bare har sugekopp på toppen. Så må nok bare få satt den loddrett igjen. Men det får bli en annen dag.

So looong
Kommer bare med en enkel oppdatering.
Ph 7
Kh 1,5
Gh 4-4,5
NO2 mindre enn 0,03mg

Så foreløpig stødig. Ellers så har plantene og sneglene fått lite lys siden jeg er syk. Sovet mye og har karet på soverommet. Prøvd å legge meg på sofaen for karet sin skyld hehe. Og siden plantene har fått lite lys så har de selvfølgelig blitt litt brune =( Men håper det går bra likevel.
Kl 04.49 våknet jeg av at et voldsomt brak etterfulgt av et sjeldent raseriutbrudd av min kjære. Jeg trengte noen sekunder på å våkne skikkelig. Da jeg endelig gjorde det var det vann utover splashet ut over store deler av soverommet hvor akvariet står (det er ikke så veldig stort). Og det første jeg tenkte var at nå har akvariet gått til helvete. Dette var heldvigvis ikke tilfelle. Så at akvariet var helt, men plastlokket manglet. Trodde nå det hadde gått i tusen knas grunnet en ivrig katt. Etter en liten dotur lå plastlokket HELT på akvariet igjen. Det som antagelig skjedde var at e pusekatten lente seg på lokket, lokket ga etter, laget noe forferdelig rabalder og splashet ganske bra på gulv og vegg.

Dette resulterte i at min samboer ENDELIG ble med enig med meg at kattene ikke skal være på soverommet. Så noe bra kom det ut av det :P he he.

Igår satte jeg forøvrig en bøtte med kaldt vann fra dusjen i dusjen så det skulle få opp temp. Også puttet jeg Gh salt i. Så skal måle litt senere hva verdiene i vannet er så får si om det blir litt vannbytte.

Jeg har bare et problem som jeg ikke skjønner hvordan jeg skal løse. Jeg har nå endelig fått opp Kh, men den vil jo synke igjen når jeg bytter vann. Siden det er 7-8 ph og 0Kh. Ish, what to do?? "Rive seg i håret".

Bare å komme med forslag her altså =P

So looong
Da jeg utført mitt tredje vannskifte i dette karet. Og det hittil mest perfekte av alle jeg har gjort de siste årene. Woho!

Sånn rent bortsett fra at jeg vannet hele soveromsgulvet da, selvfølgelig

Alle verdiene var helt like før og etter. Og enda mer perfekt de er der jeg ønsker de skal være =) Men så måtte jeg selvfølgelig bare dytte overende bøtta med gammelt akvarievann. Heldigvis har jeg et veldig lite kar og bytter ikke så mange liter :P hehe.

Også sliter jeg med plantene. Det er sikkert fordi det er for lite CO2 i vannet og jeg tilsetter jo ingenting siden jeg ønsker å ha reker. Og sanda gjør at det er vanskelig for røttene til å feste seg. Neste kar skal jeg kjøpe pleksiglass og bruke som skille så kan jeg ha grus hvor jeg skal ha planter og sand resten.

Og sånn går nu dagan..
Begynner nå virkelig å tenke på å kjøp CO2 sett. Og har sett på disse


Ikke så veldig voldsomme greiene, men et eller annet må jeg foreta meg om jeg skal få noen planter til å overleve i akvariet. Og må jo da også skaffe meg en CO2 tester da.

Men disse var rimelige og virket greie nok til en liten 17l. Og skal sjekke litt mer ut om jeg får byttet ut det lyset jeg har i aquaboksen. En pære av noe slag som ikke engang min elektriker husker hva heter. Pæra er over 1år, men den er jo bare vært i bruk i under 6mnd til sammen. Og vil da bytte til en pære som gir litt bedre lys til plantene. Hvis dette er mulig å få tak. Ser ikke at aquaboksen er i salg lenger engang =/

Ellers har jeg blitt bitt av litersyken og angrer dypt og hellig på at jeg kastet akvariene mine=( Buhu. Og ser stadig etter 60l med bord/stativ. Har fortsatt varmekolbe og pumpe/filter. (Jeg klarer bare ikke å skjønne forskjell, selv om jeg har prøvd å lese om det) Og jeg har masse biltema sand og noen røtter "tilovers". Så trenger jo bare selve karet :P hehe. Også tenker jeg at vi kan jo kaste ut klatrestativet til kattene (de bruker den ikke lenger) og da er det jo plass til en 60l, en lido 120 eller et 129l hjørneakvarie. Så mulighetene er der. Men pengene er det litt verre med :P

Og siden min kjære skal i militæret har jeg sagt at det er fare for at det havner et akvarie eller to noen plasser, mens han er borte:P Det var heldigvis greit hehe.

Så da er det enten å kjøpe seg et 60l nå, eller vente på skattepenger og skaffe seg enten 120l/129l. Så det avhenger vel av hvor ivrig jeg er:P he he.

Men tilbake til disse CO2 greiene, hvis noen har noen erfaringer eller innvendinger så er det bare å slippe løs.

Sneglene koser seg under sanda og ser dem sånn innimellom

Det var alt for nå
Hei og hopp.
Da var det veldig lenge siden jeg har skrevet her. Har skjedd litt mye her og akvariet har dessverre ikke fått den oppmerksomheten det fortjener.

Men idag (etter jeg hadde målt verdiene i vannet) var jeg innom dyrebutikken og ble totalt forelsket i 2kampfisk jenter. Den ene MÅTTE jeg bare ha med meg hjem. Hvit med blå og lilla finner.

Det ble ikke noen bra bilder da jentene mine foreløpig er litt kameraskye
Fiskene ser ut til å trives Og av en eller annen merkelig grunn så har plantene blitt litt grønnere og friskere etter at kampfiskhuene kom oppi :O Jaja, er jo bare bra uansett grunn

Imorgen får jeg endelig bytta vann. Skal prøve å bytte litt ofte slik at Ph øker til 7 igjen.

So looong
Nå har jentene mine bodd her i 2mnd alt og det har skjedd forholdsvis veldig lite. Jeg kan med glede informere om at vannverdiene hittil har vært perfekte. Men etter en mellomlanding i stua hvor akvariet dessverre får direkte sollys har jeg blitt angrepet av trådalger på min algekule og ellers litt små alger.

Var derfor innom dyrebutikken i Asker for å kjøpe meg en liten kar til å fikse problemet. Men er dessverre ingen som er små nok til å spise opp trådalgene. Jeg ble derimot anbefalt "Algetten" fra Tetra Aqua. Og den er nå hengt opp i akvariet. Litt merkelig dette med å henge opp en tablett i boks i akvariet :P

Ellers har mine 2pene jenter det veldig fint. Hun hvite (gulhvite) med rød halefinne er en morsom lita skrulle som er litt vel glad i mat og begynner å hoppe etter fingeren min hvis jeg er litt treg med å mate =) Og de siste dagene har hun blå begynt med det også. Veldig viltre ved mattid, men ellers rolige, men nysgjerrige jenter =)

Kommer bilder litt senere av både jentene mine og den nye krabaten =)

So looong
Beklageligvis døde den lille nye krabaten før jeg rakk å ta bilder. Skal dra til dyrebutikken og klage for det tok bare 2dager, men tror jeg er litt sent ute.

Jeg sjekket uansett verdiene på vannet naturligvis. Men har kun Ph,Kh, Gh og NO2 tester.
Og de var stabile og helt fine. Men etter fiskedøden byttet jeg ut 40/50% av vannet i akvarie to dager på rad for å være sikker på at det ikke ble noe forgiftning i vannet.

Og heldigvis har jeg klart å forebygge det =)

Jeg tok en skikkelig opprydning i karet, dro ut alle plantene utenom en. Bare den ene som hadde festet røttene sine i sanda. Flyttet også på røttene og krukka for å slamsuge sanda og få opp alt avfallet fra fiskene som lå gjemt under røtter og diverse. Jeg skylte også pumpa og filteret, i gammelt akvarievann, selvfølgelig Strømpa som var utenpå pumpa er også blitt tatt vekk. Og nå er akvariet rent, men ribbet.

Det er også blitt innstallert en luftesten for fremtidige planter. Skal ut og se om jeg finner en eller to nå, samt en ny liten krabat =)

So looong
Da har jeg vært en tur på dyrebutikken og kjøpt et par planter. To like med ukjent navn. Litt ryddigere og finere med lave planter. Og smart var det også at det lå en stein nederst i potta til plantene. Siden jeg har sandbunn gravde jeg dem ned ned sammen med plantene. Så kanskje røttene setter seg litt bedre denne gangen.

Har tatt noen bilder med mitt splitter nye nettbrett så får unnskylde bildekvaliteten.
Glemte å nevne at jeg skal ta med kvittering og vannprøve imorgen for å få igjen for fisken som døde.
Kommer også fler bilder.
Mine flotte jenter fikk frosne røde mygglarver idag og de var ganske glupske. Det vær tydelig en god frokost. =) Så det skal de få oftere. Ellers gleder jeg meg til å hente en tvilling krabat til han som var her. Husker dessverre ikke hva han heter, men det finner jeg ut senere idag=)

Slenger med noen bilder av jentene mine. De er veldig aktive så er litt vanskelig å ta noen klare bilder.
Mine flotte jenter fikk frosne røde mygglarver idag og de var ganske glupske. Det vær tydelig en god frokost. =) Så det skal de få oftere.

Nå har jeg fått hentet tvillingen til han som var her. Fikk en ny en med kvittering og vannprøve. Så nå ligger han i pose og venner seg til temperaturen.

Hun hvite og rød er for rask for kamera og hun blå er kamerasky.
Den nye støvsugerkrabaten heter forresten otocinclus. Det vær det eneste det sto på lappen i dyrebutikken. Ved å søke litt rundt her ser det ut til at det er en otocinclus hoppei. Og da er det veldig urettferdig at ingen fortalte meg at den liker seg i grupper. Grrr. Må vel utog kjøpe et par stk til snart da. Kommer bilder av støvsugeren når han kommer ut av posen
Støvsugeren er på utforskningstur og den har foreløpig en del å spise på. Det står her inne om hoppei at de ofte er utmagret og sultne fra dyrebutikk. Nå er han jo på en måte den første som spiser de algene oppi der, så bør vel være nok mat. Men får vel slenge en kvart agurk oppi for å være sikker.

Støvsugeren er veldig sky og svømmer sin vei når han hører skritt. Men fikk tatt et par bilder.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap