180l med fred og ro (salmi oppstart 13.2)

Etter noen år med Malawi mbunas er nå ønsket fred og ro i karet
Er ikke bestemt på fisk enda. Blir nok en liten stimfisk ihvertfall.
Biltema sand, selvplukkede steiner og sagittaria subulata som eneste plante foreløpig. Lar den sette seg før jeg steller med den. Ønsker å holde den lav og tett.
Akvariekjellerens gjødningskuler i sanden og flytende næring i vannet. Ligger meg på 7 timer lystid nå i innkjøringen. 2xt8 rør.

Springvannet er:
PH 7-8
GH 4
KH 3

Bruker coop sin salmi. Inneholder ihvertfall bare "aqua og ammonia" Målte meg fram i en 10l bøtte. Ved 0.1ml fikk jeg ca 3.5 ppm på måling. Jeg ligger meg der nå foreløpig med dosering. Så kan jeg heller øke litt om det absolutt trengs. Blir da 15ml på de 150l vann jeg fikk oppi karet inkludert volumet i eheim 2075.
Så da blir det å holde kontroll på PH i tillegg så den ikke faller for mye. Etter litt lesing så stopper da prossesen opp.
Blir gøy dette.

Du har vel gjort en liten kommafeil her? 0,1 ml i en ti-liter ga 3,5 NH3. I en 150 liter, som er 15 ganger større enn bøtta, blir riktig dose 1,5 ml salmiakk. Nå får du en heftig dose hvis du allerede har tømt den i karet. Det kan faktisk bli så mye at du får en litt treg start. Om du merker det, kan du ta et solid vannbytte med en gang.

Jeg har tidligere funnet at ca 1 ml er bra til 100 liter vann, men det er ved bruk av Lilleborgs Salmi. Kan nok stemme at Coops inneholder noe mindre ammoniakk, ettersom det er den dyre bestanddelen i husholdningssalmiakk. Butikkenes egne merker av alle typer varer er billigere enn merkevarene. En av årsakene er trolig mindre av de dyreste (og viktigste) råstoffene.
Takk for den Skal rette det i teksten. Har skrevet 1.5 notisblokken her. Kjekt at du følger med. Du har jo god erfaring med dette.

Edit:
Får av en eller annen grunn ikke til å endre første innlegget mitt. Håper en moderator kan endre på mengden av salmi til 1.5
For Salmi skal konsentrasjonen stå på flasken. Jeg har også Lilleborg, og den er 9%. Hvis du har brukt 1ml til 100 liter vann og fått ~ 4 mg/l må konsentrasjonen ha vært vesentlig høyere, Sigmund ?

Enkelt regnestykke for 9% Salmi hvis vi ønsker en ferdig konsentrasjon på 3.5mg/l (9% tilsvarer 90mg/l NH3) :
90*x=3.5*1 (konsentrasjon*volum=konsentrasjon*volum)
x=0.039 ml
For 150 liter vann : 0.039*150=5.83 ml

Så kan man enkelt sette inn andre tall i ligningen, for salmistyrke og ønsket ppm, og få sin egen "literkonstant" x. For 9.5% salmi og ønsket sluttkonsentrasjon 5mg/l får vi x=5/95=0.053 ml. Bare å multiplisere med antall liter i karet.

Til en 55 liter her brukte jeg 0.039*55=2.15ml, eller 2ml i praksis (litt fratrekk for faste gjenstander i akvariet).
Igår kveld tok jeg oppi 1.5 ml. Dette ga meg bare 1 ppm på jbl skalaen. Tenkte at vannet kunne få blande seg litt til. Imorges måler jeg det samme og tilsetter 1ml. Etter litt måler jeg da 1.5ppm på skalaen.
Leser da innlegget ditt silvershade og tilsetter nye 3ml. Altså totalt 5.5ml på 150l vann. Og ganske riktig da er jeg over på blåfargeskalaen. Etter det jeg kan se er den mer blå enn den sjøgrønne 3.5ppm fargen. Den er i blåfargen til 5ppm, men blir vanskelig å se om den er over når man ikke har noe å måle mot på den øvre siden.... Bruker JBL dråpetest.

Jeg tenker å bruke "add and wait" metoden. Altså la den synke godt ned før jeg tilsetter ny salmi for å få den opp igjen.
Noen innvendinger på det?
Ja, jeg forstår fortsatt ikke hva slags salmi som kan få 100 liter vann opp til 3-4ppm med bare 1 ml. Den må være godt over 30%, og jeg tror ikke man får selge noe sånt i dagligvarebutikker.

Som sagt er ideen å holde ammoniakk-nivået på et konstant nivå man velger seg, ihvertfall til NO2 tar helt av, da kan man gå ned litt. Ett døgn, relativt nøyaktig, er ideelt mellom målingene. Dette fordi vi tilstreber at dette nivået skal forbrukes totalt på ett døgn, fra ammoniakk til nitritt til nitrat. Jeg foretrekker å tilsette det utregnede ml-volum i starten, og så bare "toppe opp" til rett ppm hver dag etter målingen. Om det blir litt mindre eller litt mer er ikke så viktig. Dette tar man litt på gehør...jeg kontrollmåler gjerne etter 30 minutter hvis jeg er i tvil.
Vet ikke om dette var svar på spørsmålet ditt, men letteste måte å forklare på.
Jeg er med på det du skriver. Nå når jeg har tatt det stegvis oppover så har jeg jo fått en ide om hvor mye som må tilsettes om eller når den har falt etter 24t. Men da er jeg igang. Så da er det å vente på nitritt. Og idet en slik salmidose blir destruert innen 24t samt ingen nitritt men masse nitrat så er jeg ferdig. Riktig?

PS.
De første testene mine med salmi i 10l bøtte har muligens ikke blandet seg skikkelig. Og jeg har fått feil måling. Nå i karet har jeg ventet en times tid før måling. Og filteret har kjørt på 1250l/t
Jepp, det er riktig. Nitrat vil jo gradvis bygge seg opp utover i prossessen, langt over akseptabelt nivå. Men dette ordner jo et stort vannbytte eller to før fisk settes inn.

Edit : Nei, den bøttemålingen var nok ikke korrekt. Det er ikke en helt god måte å teste på. Ellers kan det tillegges at hvis du har planter i karet vil disse også forbruke noe av nitrogenet i karet, men det er det ikke nødvendig å ta hensyn til i metoden.
SilverShaded
For Salmi skal konsentrasjonen stå på flasken. Jeg har også Lilleborg, og den er 9%. Hvis du har brukt 1ml til 100 liter vann og fått ~ 4 mg/l må konsentrasjonen ha vært [I]vesentlig[/I] høyere, Sigmund ? Enkelt regnestykke for 9% Salmi hvis vi ønsker en ferdig konsentrasjon på 3.5mg/l (9% tilsvarer 90mg/l NH3) : 90*x=3.5*1 (konsentrasjon*volum=konsentrasjon*volum) x=0.039 ml For 150 liter vann : 0.039*150=5.83 ml Så kan man enkelt sette inn andre tall i ligningen, for salmistyrke og ønsket ppm, og få sin egen "literkonstant" x. For 9.5% salmi og ønsket sluttkonsentrasjon 5mg/l får vi x=5/95=0.053 ml. Bare å multiplisere med antall liter i karet. Til en 55 liter her brukte jeg 0.039*55=2.15ml, eller 2ml i praksis (litt fratrekk for faste gjenstander i akvariet).


God formel SilverShaded! Opprinnelig var min dosering da jeg staret 530 literen 20 ml Salmi og da havnet jeg hva jeg så som langt utenfor JBLs skala, etter fargenstyrken å dømme i et hvert fall 6 til 7. For å vedlikeholde ammoniakkinnholdet i karet under innkjøringsperioden, brukte jeg forskjellige doser, avhengig av dagens inngangsverdi. Eksempel fra 9. februar, dvs. dag 3 : "9.2. Kl 2030. NH4 var nå 1,2 og jeg ga 7 ml Salmi. Målte igjen kl 2130 og fikk 3 som resultat. Ga derfor ytterligere 4 ml Salmi. Målte igjen kl 2300 og da var verdien 5. Perfekt." 11 ml hevet altså NH3 fra 1,2 til 5.

Etterhvert som metoden har vært brukt av mange og med mange spørsmål om dosering ofg tilbakemeldinger, ser det ut til at anbefalt dose har sunket med tiden. Flott at du kommer inn og retter til det hele igjen. Jeg tar med meg dette i eventuelle videre spørsmål og kommentarer. Takk igjen!

Sigmund - ex 530
Etterhvert som metoden har vært brukt av mange og med mange spørsmål om dosering ofg tilbakemeldinger, ser det ut til at anbefalt dose har sunket med tiden. Flott at du kommer inn og retter til det hele igjen. Jeg tar med meg dette i eventuelle videre spørsmål og kommentarer. Takk igjen!


Retter og retter, fru Blom....men takk for det..
Må understrekes at
1 : Dette er for STARTdose.
2. Jeg mener det er riktig å trekke fra for "tette" gjenstander i tankvolum
3. Man får ganske snart en naturlig plussfaktor for ammoniakk i prosessen dersom det er planter og/eller røtter i karet, fra naturlig nedbrytning. Nitrogen vil etter hvert også forbrukes av eventuelle planter. Tallene blir dermed etter hvert mer "flytende" og mindre "vitenskapelige"..

Jeg la inn en egen tråd for formelen som er lett å linke til ved eventuelle behov, den er her.
Da etter en 6-7 dager er Nitritten på vei opp. Den er godt rosa nå på jbl testene. Har måttet etterfylle med salmi jevnlig for å holde den på jbl sin blå farge som er i området 4-5ppm. Har alltid vært nede i 1.5-2ppm når jeg har målt igjen etter 24t.
Temperaturen er 28* og PH ligger stabilt på 7-8.
Plantene har fått forventet reaksjon etter det jeg har lest meg til. En del blad "smelter". Dette skjer visst med denne arten. At den nesten smelter vekk for å plutselig vokse som ugress når den har fått etablert seg. Lystid er ca 8t. Blir mer når jeg har fått innkjørt karet.
Da ser jo alt normalt ut
Nå kommer en lang periode med høy nitritt og stigende nitrat, hvor det ikke skjer så mye andre forandringer. Når nitritten tar helt av, kan du senke ammoniakk-nivået litt, til 3-4ppm.
Ja, enkelte planter "smelter" ofte ned i begynnelsen, særlig cryptocoryner. Viktig å ha noe hurtigvoksende nå i starten...Hygrophila difformis er veldig fin til dette bruk. Den "spiser" litt av overskuddet av nitrogen og fosfor, og det kan hjelpe med å holde algene borte.
Akvariet har vært ferdig innkjørt en ukes tid nå. Fått oppi fisk og alle verdier ser ut til holde seg.
Ser at det andre som er redd for å begynne på metoden pga at det er vanskelig. Men det er det ikke. Etter nitritten kom har jeg bare tatt det litt på slump for å fore filteret med salmi. Hatt i litt PH buffer innimellom når jeg har sett at denne er lav.
Med ståldisiplin hadde nok dette gått fortere, men jeg tok det ikke så strengt da andre måtte hjelpe meg imens jeg var på jobbtur.
Nei, det er slett ikke så vanskelig som enkelte synes å tro. Hvis man klarer å ta vannmålinger, klarer man Salmiakk-metoden
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap