Gummi/klister i brukt akvarium

Hei!

Har kjøpt et brukt akvarium, 300l. Her fulgte det med det meste av utstyr, samt at det satt på en "trevegg" som bakplate i selve akvariet pluss et feste på siden til pumpen.
Det var ikke skikkelig rengjort så jeg tenkte å starte med det. Samtidig har jeg tenkt til å kjøpte nytt utstyr slik at alt unntatt selve akvariet er nytt. Prøvde å fjerne pumpebeholder (avlang firkantet boks på ene kortside) og denne bakveggen. Veggen satt meget godt, men jeg fikk den til slutt av. Da sitter det igjen rester/klumper med en svart gummiliknende masse på selve akvariet hvor veggen satt og store mengder med en gjennomsiktig masse, ser ut som silikon, som er blitt brukt til å feste veggen.
Har prøvd å få av alt dette, men sliter stort. Det sitter rett og slett helt vanvittig godt fast og virker nærmest håpløst å få bort.

På kortveggen har pumpefestet vært festet med noen runde saker, gjennomsiktig og tynt lag. Dette også sitter meget godt..

Er det noen som vet en lur måte å få av dette på?
Jeg har nærmest gitt opp og vurderer å bare la det sitte på. Alt som sitter på langsiden vil blir skjult når jeg får opp en vegg der og på kortsiden må jeg evnt feste ny pumpe oppe på de gamle merkene.
Men det optimale hadde jo vært å få bort alt det gamle føler jeg..

Håper noen kloke hoder her kan hjelpe eller gi noen råd..

Nei, har ikke prøvd det ennå.
Hørte i en akvariebutikk og de anbefalte silikonfjerner.
Noen som har erfaring med dette? Er det noen stoffer i det middelet som gjør at jeg må ta noen forhåndsregler?
Skjære bort med barberblad eller tapetkniv bør funke bra. Og vaske bort restene med aceton.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap