Skitten sand. bytte den? slamsuge grundig? starte fra begynnelsen av?

Hva ville dere gjort ?
Saken er at da jeg satte opp 128 literen for halvannet år siden så brukte jeg litt ny biltemasand, og litt som allerede var brukt.

Jeg har hele tiden irritert meg over at det ser skittent ut i karet. Sanden er skitten, det er grums der, ja, ser ikke pent ut. Da det flyttet inn corydoras der, så ble det mye bedre faktisk. Så jeg var veldig spent da de flyttet ut og snegler flyttet inn. Og det skjedde som jeg fryktet - sanden ble styggere og styggere, og nå ser det skittent ut igjen. Det er en del sandsnegler i karet, og de bidrar ikke akuratt til at det ser ryddigere ut. Føler liksom at den sanden som skulle være lys og pen heller er strødd full av rusk og rask, slam og sneglehus.

Fikk plutselig for meg i kveld at jeg har lyst å tømme hele karet, bytte sanden med ren fin sand, plante i plantene på ny, og så sette fiskene tilbake.

men hva da med de stakkar sandsneglene da som bor i sanden? Det er også Suller oppi der, og de er noen ganger nedi sanden, jeg vil jo for alt i verden ikke kaste disse.

Synes ikke det er lett å slamsuge sanden, så jeg pleier ofte bare tappe ut vann og fylle på nytt. Hender jeg slamsuger, men det hjelper bare der og da.

Mulig det hadde hjulpet å ta ut planter, fange inn fisk, slamsuge hele bunnen, og så sette alt på plass? Regner med det hadde gått en god del liter vann da, så det ville blitt et stort vannbytte.

Noen tanker eller råd, hva ville du gjort ? Det er en ganske stor jobb å tømme alt. har heller ikke sand her. Og ikke lov å løfte ...sukk, skal ikke være lett nei
Hei jeg forstår problemet .. Jeg hadde biltemasanden i alle akvarier tidligere.. Jeg følte d samme som deg at det fort så skittent ut.. Jeg slamsugde ut all sand og kjøpte naturfarget rådasand.. Der syntes ikke skitt og møkk på samme måte.. Også ser det mye mete naturlig ut også... Men bare min mening jeg ble ihverfall superfornøyd med det sandbytte den gangen.. Jeg har i dag Finkornet brun rådasand i 400 Litern med store gullfisk.. Disse driter og griser noe ille mye, men aldri problem med at møkka syntes på sanden... Ser alltid fint ut, og der slamsugde jeg sjelden
Jeg hadde samme problemet i akvariene mine da de sto fisketomme under innkjøring. Slam legger seg på bunnen og bunnlaget ser "skittent" ut. Så fort Corydorasene flyttet inn, ble det liv og røre i bunnlaget og de virvlet det opp så det ble sugd inn i filteret og ble værende der. Så lenge man har Corydoras slipper man problemet med at ting blir liggende oppå sandlaget.

Det du alternativt kan gjøre er å rote rundt i sanden selv, f.eks.en gang i uka under vannbyttet, og tåle at det blir uklart vann en stund til filteret har fått tatt jobben. Da får du lettet på slammet så filteret får tatt det. Men det blir jo veldig uklart vann til filteret har fått gjort jobben da, når man tar sånne skippertak. Når man har Corydoras boende permanent i karet, er det jo aldri noe problem da det aldri får tid til å lagt seg noe slam.

Eventuelt,du kan sette inn en ny gruppe Corydoras (hvis vannverdiene er innenfor deres trivselsområde da)
Hvis du garantert IKKE skal ha Corydoras i karet nå eller i fremtiden heller, kan du evt bytte bunnlag til noe som er større kornstørrelse på, som slipper slammet nedimellom kornene og ut av syne. Det vil fremdeles være der, men ikke synlig. F.eks. engelsk elvegrus.
Jeg vil gjerne ha corydoras. Men så er det vannverdiene da. Hvis jeg legger meg på vann så hardt som Gh 10, hva tror du om det Mona O ?. Er det for ille for dem?

Problemet er jo at jeg gjerne vil ha snegler som trives i det karet. Men så ser jeg jo helt klart at coryene gjør en superduper jobb på bunnen, så jeg savner dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap