Vf diskus sammen med stendker

jeg lurte på om det mest sannsynlig vil gå bra å ha en "white diamond" diskus sammen med mine eksisterende 12 stendker diskus?. De går i et 850 l akvarium
den vf diskussen er bare 8 cm, mens de andre jeg har varierer fra 12 cm - 22cm
White Diamond? Er den viltfanget?
jeg trodde det, men er langt i fra sikker. De var veldig usikker på opphavet til denne helt hvite diskussen i dyrebutikken. De har bare 1 som de har fått tilsendt ved en feiltagelse og den går alene kun sammen med scalarer. Så hadde veldig lyst til å kjøpe den for å ha den gående sammen med mine.
Så tror du det går greit? Selv så har jeg stendker, og det visste de i butikken at denne hvite ikke var ihvertfall
Den hvite er 100% sikkert ikke viltfanget. garantert en asiafisk. Jeg ville ikke kjøpt denne for å sette sammen med en allerede etablert gruppe. I hvert fall ikke uten karantene i 7-8 uker først.
Jeg ville ikke risikerte/gjort det etter karantene heller? Om du ønsker deg noe flere discus er mitt råd å holde deg til Stendker .......
Mange takk for svar
Men hva er det som kan skje når man blander en diskus fra Asia med stendker? Og hva skal jeg se etter hos fisken når den står i karantene?
Her vil du nok kunne få mange svar avhengig av hvem du snakker/skriver med, men discus fra Stendker og annen discus kommer fra forskjellige steder, har forskjellige arvestoffet er tilvendt/gått i forskjellig bakteriekultur.
Jeg sier ikke, at dette ikke kan gå bra, det er sikkert mange tilfeller hvor Stendkerdiscus og Asiadiskus går sammen og det funker helt utmerket. Stendker selv fraråder imidlertid dette, hvorfor kan mann bare spekulere i. Stendker ønsker sikkert å selge mest mulig egenprodusert fisk, men jeg ville ikke latt en så stor etablert gruppe være "prøvekaniner"
Det er en fare for at det ikke går bra når du setter en hvilken som helst fisk inn i et nytt kar. Å risikere at det går galt med en gruppe på 12 Stendker av den størrelsen du har, er noe jeg ikke ville ha gjort. Det er derfor tryggere å evt. sette inn Stendkerdiscus av overnevnte grunn.
Med karantene sikrer du deg at fisken du setter inn trives i vannkvaliteten du har uten å bli syk. Du vil kunne oppdage evt. sykdom den nye fisken skulle ha/få og behandle den uten at det går utover de du allerede har. 12 Stendker i størrelse 12-22 cm. representerer trods alt noen kroner.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Danielsen
Reklame for plussmedlemskap