Skjollete glass, hva kan jeg vaske med?

Hei. Har et 325 L som jeg pusser opp, men jeg klarer ikke å kvitte meg med "skjollene"

Noen som kanskje vet hvordan man fjærnet dette?

Har testet med såpe, aceton og rødsprit og barberblad.
Barberbladet funker heller ikke da det ser liksom ut som det er inne i glasset, men jeg vet det er på utsiden.
Hvis jeg fukter flekkene med vann, blir de borte, men kommer tilbake når det har tørka opp.
Tror også jeg har testet med eddik sist gang jeg irriterte meg.


Dette er på utsiden av glasset.

Mvh

Christian[External Image]
Håper du får svar! Jeg har samme på de glasslokket til et kar jeg har kjøpt brukt.. Skrubbed og herjet men det kom tilbake når det var tørt.. Har ikke prøvd å la det ligge i kokende varmt vann... hm.
Mulig dumt forslag, men siden det er på utsiden. Har dere prøvd polish? kan jo virke som det er noe som er etset fast i glasset, og da kan det kanskje poleres klart igjen??

Bare en tanke..
Eddik skal være effektivt. Har ikke prøvd dette selv på akvarie da vel å merke.
Du skriver at det er på utsiden, mener du utenpå glasset inne i karet eller på utsiden av karet? Om det er utenpå karet ville jeg brukt glasspolering med maskin. Dersom det er på innsiden kan du prøve å syrevaske det med samme produkt som brukes til å fjerne kalk fra drev på båter.
Finn Erik Helberg
.......kan du prøve å syrevaske det med samme produkt som brukes til å fjerne kalk fra drev på båter.

Høres brutalt ut å bruke båtprodukter innvendig i et akvarium, beregnet for fisk.
Er dette kjemikalier som er trygge mht evt produktrester som fiskene kan utsettes for?
Du kan prøve å blande sammen litt vann og ren aske, og bruke det som poleringsmiddel. Men da må det være ren aske, hvis ikke kan du få riper.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap