Slamsuging

Jeg har lest en del om viktigheten det er med vannkvaliteten for diskus, men nå tidligere i dag så leste jeg at det ikke var så viktig å slamsuge bunnen. Det var t.o.m en som ikke hadde gjort rent på bunnen siden han startet opp med diskus for 8 mnd siden. Så da lurte jeg på om hvor ofte dere andre som driver med diskus slamsuger bunnen. Er denne jobben virkelig ikke viktig i det hele tatt?
Jeg tror det er med diskus-eiere som med andre akvarister.... enkelte finner sin egen måte å gjøre ting på. Ikke nødvendigvis den samme måten, alltid, men så lenge ikke fisken snur seg opp-ned og dauer momentant så antar vel folk at det duger, det de gjør...?

Utifra alt jeg har lest om diskus, uten å være diskus-eier selv, så tror jeg at hos akkurat diskus er det ekstra viktig med renholdet. Inkl. slamsuging.
det hørtes veldig rett ut, så vil fortsette å slamsuge ca hver 4 dag som jeg har gjort før
Jeg har Discus og slamsuger før jeg forer, noen kar slamsuger jeg 8 ganger om dagen
andre kar 4-6 ganger om dagen det kommer an på hvor gammel Discusen er og hvor mange ganger jeg forer i tillegg så bytter jeg minst 50% vann hver dag.
nettopp ja, da skal jeg ta det til etterettning, og heller trappe opp litt selv. -diskusen er forøvrig voksen (12 stk i 850liter)
Da forer du vel 2-4 ganger om dagen, slamsug eventuellt rester i fra forrige foring før du forer på nytt så blir det bra det.
Slamsug etter behov. Behovet avhenger av antall fisk, topografien i akvariet i forhold til gjennomstrømning, oppsett av filtrering, type substrat, og fôrings regime. Det er noe man gjerne bør føle seg litt frem på, i og med at flere faktorer spiller inn. Det kan gjerne variere fra akvarie til akvarie.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap