Er det noe galt med fisken?

Jeg flyttet akvariet fra Gardermoen til Bærum igår, det tok ca en time. Når jeg kom fram merket jeg at den ene guramien min(hannen) så litt skrall ut (bilde). Hunnen så helt fin ut, de delte pose på veien. Var dette dumt kanskje? Når jeg sto opp i dag , så jeg at han hhar noe som ser ut som rykkvis svømming mens han står stille. noen som har noen ideer på hva jeg kan gjøre, er det sykdom? eller har hannen bare blitt stressa av å flytte?

JJeg tok vare på 45 liter av vannet, og jeg har et 55 liter, testa vannet etter jeg hadde satt det opp i går, merket at niitritten lå på 0,05 på skalaen,mjeg har den fra JBL, tok å slam sugde ut en tiliters bøtte med vann, tempen ligger på 26, er dette for høytt kanskje?


Noen som har noen råd, erfaringer eller tips??

Tusen takk
Det kan være ammoniakkforgiftning i posen. Hvis begge fiskene avga urin i den lille posens vanninnhold, kan det ha blitt en forgiftning som ble litt for mye for hannen.

Jeg tror du bør bytte litt vann daglig i akvariet fremover, for å se om han blir bedre. Bytt ca 20% av vannet.
Ellers er det vel ikke så mye du kan gjøre for å lette noe som åpenbart er transportskade eller stress.
26°C er fint for guramier, de liker det litt varmt. De tåler fint en grad eller to til varmere også (eksempel for blågurami og gullgurami).

Hvilken ph har du i akvariet ditt?


Du kan ikke laste opp videoer direkte hos Akvaforum. Det går ikke. Du må laste den opp på f.eks. YouTube først, og så linke direkte i innlegg her til den, evt "innbake" den i innlegget med en slik link.
phen lå mellom 6,5 og 7, litt blanding av begge fargene på fargekartet egentlig.

Da skal jeg ihvertfall bytte hver dag nå legger også med et bilde av ham!
Ja, gjør det Rent vann kan hjelpe på mye "gruff", så det er det beste du kan gjøre akkurat nå, tror jeg
Da har jeg byttet vann! Men har lagt marke til at det jeg hele tiden har trodd er hunnen jager rundt på hannen, hannen er jeg 100% sikker på er hann siden finnen hans er så spiss. Men hunnen syns jeg har blitt betraktlig større i det siste og hun har fått spisere finne og svake svarte markeringer langs buken, dette er jo kjennetegnet på hann honning gurami.

Så har jeg to hanner? eller jager hunnen hannen rundt fordi han er svakere akkuratt nå? skulle gjerne lagt ut bilde av den jeg er usikker på, men har ikke lyktes å ta bilde enna, svømmer vekke med en gang jeg nærmer meg akvariet men skal prøve å få lag ut bilde så fort som mulig!
Beklager dobbelpost, men jeg la nettopp merke til at det lille merket på siden av fisken som jeg har trodd var et lite sår fra flyttinga har blitt mye større, og det ser ut som det sitter en del løs hud nedenfor såret!! han virker veldig slapp og sliten, gjemmer seg for den andre guramien....

skal jeg bare fortsette å bytte vann, eller burde jeg gjøre noe annet?
Inaktiv bruker
ser ut som sopp, det kommer som regel av dårlig vannkvalitet. bytt vann oftere, bytt 30-40% daglig i en ukes tid.
Takk skal du ha! jeg får gjøre det og håpe det går over etterhvert.
Foresten, er dette smitsomt? Burde jeg fjerne fisken fra akvariet, eller går det greit å ha ham der?
Inaktiv bruker
nei, men om de andre har sår og går i samme vann kan det bli sopp der også. Det er viktig at du har skikkelig vannkvalitet i karet så det ikke er fare for infeksjon om dem får sår.
Det er da også mindre sjanse for sykdom.
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap