- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Hvor lenge kan klovnepleco holde seg uten mat?
Hvor lenge kan klovnepleco holde seg uten mat?
Postet 16.02.13 kl 15:19
Postet 16.02.13 kl 15:20
Postet 16.02.13 kl 15:41
Postet 16.02.13 kl 15:44
Postet 16.02.13 kl 15:47
Så lenge det ikke er snakk om små yngel, så greier de seg både 1 og 2 uker uten mat.
Å fore ekstra før du drar er jeg derimot litt mer usikker på. Jeg har lest et sted at fisker har et anderledes "system" enn vi mennesker, de er jo bl.a. vekselvarme, og bruker ikke energi på kroppstemperaturen. Hvis de får mer mat enn vanlig i noen dager, så tilpasser de seg mer mat, og får en brå overgang til en uke uten mat. Jeg ville derfor fore helt normalt, og evt redusere litt de siste dagene før du drar. Jeg vet ikke om dette stemmer, kanskje noen kan bekrefte/avkrefte det ?
Fiskene vil jo uansett finne alger og andre mikroorganismer i karet, så de er ikke helt uten mat, særlig ikke algeeterne :o)
Å fore ekstra før du drar er jeg derimot litt mer usikker på. Jeg har lest et sted at fisker har et anderledes "system" enn vi mennesker, de er jo bl.a. vekselvarme, og bruker ikke energi på kroppstemperaturen. Hvis de får mer mat enn vanlig i noen dager, så tilpasser de seg mer mat, og får en brå overgang til en uke uten mat. Jeg ville derfor fore helt normalt, og evt redusere litt de siste dagene før du drar. Jeg vet ikke om dette stemmer, kanskje noen kan bekrefte/avkrefte det ?
Fiskene vil jo uansett finne alger og andre mikroorganismer i karet, så de er ikke helt uten mat, særlig ikke algeeterne :o)
Postet 16.02.13 kl 15:55
StineMariÅ fore ekstra før du drar er jeg derimot litt mer usikker på. Jeg har lest et sted at fisker har et anderledes "system" enn vi mennesker, de er jo bl.a. vekselvarme, og bruker ikke energi på kroppstemperaturen. Hvis de får mer mat enn vanlig i noen dager, så tilpasser de seg mer mat, og får en brå overgang til en uke uten mat.
Den der var jeg ikke klar over, må sjekke det der litt....
Postet 16.02.13 kl 16:11
Postet 16.02.13 kl 16:19
miloFore litt ekstra fram mot de siste dagene før avreise, så tar du et ekstra vannbytte like før. Bør funke helt fint....
Vet dere hva?
Jeg tror nesten jeg må unnskylde dette innlegget...
Når jeg tenker etter har ikke dette noe hold eller logikk i det hele tatt og det er heller ikke slik jeg vanligvis har gjort det.
Jeg tillater meg å legge skylden på de store dosene med smertestillende jeg tok i går, jeg er ikke helt klar i hodet da....
Men jeg startet uansett en diskusjon på Facebook om dette i går og det skal bli moro å se om det kommer noe godt og klart svar på de biologiske forutsetningene fisk har for å gå lenge uten mat.
Jeg har jo selv latt voksen fisk gå 2 uker uten foring, bare klare seg med det de finner i karet, men det tenkte jeg ikke på i går når jeg skrev innlegget over.
Alle arter som ligger nær sin ville form er jo vant til svært variert mattilgang og er følgelig i stand til å klare seg i kortere eller lengre perioder uten mat...
Postet 17.02.13 kl 10:11