Kjøpe fisk privat eller i butikk?

Tenker litt på dette med å kjøpe fisk. Foretrekker dere å kjøpe i butikk, eller privat?

Det er jo sikkert lettere å kjøpe i butikk enn privat.

Er på jakt etter noen corydoras, og vet at de gjerne koster en del i butikken om man ikke skal ha helt vanlige da.

Foretrekker å kjøpe privat hvis det er mulig. Føler ofte at privat fisk er friskere og mer motstandsdyktig fisk.. Men det kommer jo helt ann på hvor man bor og om det er ett miljø for akvarister der. Sånn sett er jo auksjoner helt genialt!

Men jeg er heldig, for jeg er veldig fornøyd med den butikken jeg handler fra, de skaffer det meste på bestilling, og har som regel peiling. De har tilogmed eget "oppslagsverk" fra akvaforum, så folk kan lese om fisken FØR de handler
Hadde det vært flere akvarister her, med fisk jeg ville ha - som ikke var ihjelavlet ville jeg absolutt kjøpt privat.. men det er smått med akvarister i nærheten så da får jeg ta til takke med overprisete fisk i butikk :\
Corydoras har jeg stort sett alltid kjøpt privat,tror det må være 2 arter jeg har kjøpt i butikk. Nå må det vel sies og at jeg stort sett har skjeldne coryer da som ikke er vanlig i butikk. Men føler at det gir meg støre trygghet hvis jeg kjøper av anerkjente akvarister.
Men når dette er sagt så finnes det butikker som har peiling (hvis en treffer rette personen) og som har friske og fine fisker. Så en trenger ikke for en hver pris kjøpe privat ,dette er noe en bare må se an. At prisene blir vesentlig billigere ved privatkjøp sier egentlig seg selv
Jeg kjøper egentlig mye fisk (Corydoras) fra private. Men en gang i blant har jeg funnet en art jeg har ønsket meg i butikk, og da stort sett alltid hos Aquamanias.no Det er vel der jeg har kjøpt mesteparten av de butikk-kjøpte fiskene mine fra.

Jeg kan vel bare huske et par - tre tilfeller der jeg har kjøpt Corydoras i butikk, og den ene gangen var spesiell; jeg fant Corydoras eques i butikk Sjelden skatt! En annen gang kjøpte jeg C. atropersonatus i vanlig zoobutikk og en tredje gang C. metae. Det er de jeg kan huske i farten fra vanlige zoobutikker, men det kan være flere, det går jo over noen år. Men stort sett har det vært fra enten privatpersoner eller fra Aquamanias (da bestiller jeg ofte fra listene han har)

De tre akvariene jeg har nå, inneholder alle fisk fra privatpersoner.
Tilfeldig bekjentskap
© stian bidtnes
Reklame for plussmedlemskap