"alle fisker kan gå i ph 7-7.5 og gh 8-10" stemmer det?

Har vært innom to dyrebutikker i dag og i den ene var det visst en ekspert. Jeg ville spørre om hvilke stimfisker (små) de kunne anbefale i en 125L med vannverdier ph 7-7,5 og gH: 8-10.

På begge butikkene ble jeg fortalt at alle fisker tålte det med god tilvenning. Er dette sant eller bare tull og tøys?

Jeg sa at jeg var skeptisk til svaret, men det ble avfeid og jeg ble forsøkt beroliget med x antall års erfaring osv.
Vannverdier
hei jeg kan anbefale deg å ikke høre for mye på den experten i den butikken.erfaringen til experten ville jeg ta med en klype salt.
Nei, jeg ble en smule skeptisk. Har i hvert fall strøket de av lista hvor jeg vurderer å kjøpe fisk.
Tja, på en måte har de rett. Alle fisker kan vel "tåle" det i en periode, men for veldig mange så er det ikke optimale leveforhold, og vi vet vel ikke helt hvordan det påvirker fisken over tid å leve i feile vannverdier.

Men vannet ditt er jo veldig bra for levendefødere i alle fall :o)
Jeg skal IKKE ha levendefødere. Been there osv. Orker ikke fiskesuppe. Det ble så mange av dem av jeg måtte hyre en leiemorder (sommerfuglfisk).
Som StineMari sier kan nok mange fisk "tåle" det og overleve det - en periode. Men sannsynligvis dør de altfor tidlig og lenge før de hadde trengt det.

Et klassisk eksempel på fisk som dør i for høy ph er viltfangede fisk fra svært surt vann i Amazonas. Vann med så ekstremt lav ph er veldig bakteriefattig, nesten sterilt, og mange fisk tåler ikke den bakteriefloraen som finnes i vann med høyere ph og derfor dør de. Som f.eks. Altum-scalarer.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap