Synodontis petricola

Da har jeg lykkes nå med litt oppdrett av Synodontis petricola.
artig fisk.

Foreldrene:
<embed src="http://www.youtube.com/v/oQGUrVRrkng?hl=nb_NO&version=3&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>




Yngel - 3 mnd:
<embed src="http://www.youtube.com/v/fOmbT1Ty9kc?hl=nb_NO&version=3&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>




Hvis noen er interessert å overta noe av dem, bare ta kontakt.

Mvh
Steffen
Hei,

en ganske interessant fisk og det er vel slik at det er en veldig aktiv malleart, Steffen. Gratulere med oppdrett!

Det er lite respons her og det vises at det er egentlig lite interesse for Tanganjika generelt i Norge. Synd! Eg har hatt mange forskjellige småcichlider fra Tanganjika tidligare (før eg oppdaget rekeverden) og har alltid likt dei.

Kan du skrive litt meir info, Steffen? Kor stor og gammel er foreldrene? Korleis er sosial oppførsel i gruppe (hirarki)? Er de fredelig mot andere fisk? Kva krever de av vannparameter? Korleis tilberedde du vannet hos deg for mallene og korleis er vannparameter? Må man ha de ilag med andere fisk fra Tanganjika eller går det også bra med for eksempel levendefødere? Er det vanskelig å få det til med oppdrett? Osv.

Likte spesiell godt steinen du hadde i yngelakvariet Effektiv måte å forstørre arealet og overflaten og en fin gjemmeplass. Bra gjort!!!

Helsing fra Solund,

Micha
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=70925&sr=21

Bra med litt film å titte på, gratulerer igjen

S.Polli`ene mine har lekt to ganger, men 30 forskjellige ciklider svermer rundt når de er i gang under steinene, tenkte å ta de i ett eget oppdretts kar etter hvert og prøve å få fram noe yngel.

De er faktisk mye tøffere enn det jeg hadde trodd(oppfører seg mye som ciklider), mine tar revir under steiner og jager bort ciklidene hvis de kommer i nærheten.
Ser også at hannene ikke tolerer hverandre, har 2 stk som er endel kraftigere enn de 2 andre, de går gjerne i par virker det som, men de to største jager hverandre hvis de ser hverandre.
Jeg trodde Synodontis artene likte å svømme rundt i grupper, gjør dine det utenom mat tid?
S.petricola og S.polli er jo veldig lignende.
Kunne forresten gjerne tenke meg å ta noen hvis du lykkes med oppdrett.

Er helt enig med deg at atferden av Synodontis maller fra Tanganyika sjøen er ganske spesielt og annerledes en andre Synodontis maller.
For meg virker det sånn at de er egentlig veldig sosialt og søker gjerne kontakt til de andre i flokken. Men samtidig er det, som du har også observert hos dine, en slags hierarki.
Har også en hann som er mye større en de andre og han er ofte ganske rabiat når det gjelder å markere territorium hans under en stein.
Jeg har observert flere ganger at hanner viser også en slags imponering- /slåssing-adferd. Spesielt når man setter de inn i et nytt kar.
Når gytetiden nærmer seg (hunner blir skikkelig rund) begynner alle i gruppen å svømme litt mer med hverandre. Rett før gyting svømmer hanner veldig aktiv etter hunner. På slutten møtes de i en hule og begynner å gyte. Det går vanligvis over en periode av flere timer. Etter den perioden har eg sett at hannfiskene blir en stund ganske rabiat mot hunner. Men det vare bare 1-2-dager. Deretter er de igjen ganske snill med damene.

@Micha
Hadde forventet at du vil liker steinen.
Teglstein er virkelig fantastisk når man trenger mange små huler og har relativ lite plass i akvariet. Den er sikkert også veldig godt egnet til reker-oppdrett, men se selvfølgelig ikke så pent ut.

At der er så lite interesse for Tanganyika her i Norge overrasker meg og.
Hadde jo Tanganyika-fisk allerede i Berlin, men jeg syns her i Norge er det pga av vann parameter som vi har her på Vestland mye enklere å drive med. Klarte faktisk å få alle artene som jeg har uten problemer til å gyte. Drømte jo bare om dette i gamle tider i Tyskland, men har aldri fått det til.
Med tilgang til dette ion-fattige vann her som utgangspunkt, kan man lage vannparametere akkurat sånn som man vil ha. Jeg bruker bare natriumhydrogenkarbonat for å øke karbonathardhet og GH+ for å øke GH. Det går rett etter ”oppskrift”. Mine Synodontismallene svømmer i vann med KH: 11 og GH:13 ph: 8.
Med hver vannskifte senker jeg KH og GH automatisk lite grande og det er nok for å stimulere fiskene. Etter noen timer tilsette jeg saltene og har samme vannparameter som før. Fisken begynner da ofte å gyte med en gang.

S.Petricola mine har jeg i et reint Tanganyika-biotopakvarium i lag med Cichlider. S.lucipinnis går i et selskapsakvarium i lag med levendfødere (platy). Det går helt greit og de er relativ fredelig mot de andre fiskene. Spiser selvfølgelig opp de nyfødt platy-yngler, men dette gjør de voksne platyer og.
Tilfeldig bekjentskap
© Runa Vasstrand
Reklame for plussmedlemskap