Kan jeg få en inn-med-teskje forklaring? (utvendig filter)

Okei, jeg har ei Eheim 2073 pumpe her. Og tiden er inne for å få start på dette, men først må jeg jo sette dette sammen uten at det blir krøll og vann utover vegg-til-vegg teppet her.

Jeg finner ikke manualene mine (tyypisk) så jeg fant en litt "generell" for disse modellene fra Eheim på internett. Jeg har fått satt ihop dette som da er innsug og utblås. Måtte bruke hulk-styrke for å presse på den grønne slangen innimellom der den skulle være, men håper den sitter nå ihvertfall. Bah!

Så kommer instruksene med en hel tegneserie om diverse ting som skal gjøres med pumpa, og jeg aner ikke hva det skal bety. Det er masse bilder av "vann inn her, vann på blåfiltermatte, vann skal tømmes ut, et eller annet skal i ei søppekasse (?!?) og masse annet bajas. Også bilder av at noen slanger som plutselig er gjennomsiktig grå skal klipes med tomlene og greier. Jeg skjønner ingenting!

Det var også bilder av noe piler mellom/over/under innsuget og utblåset. Det skulle illustrere hvor de skal henge i akvariet, men med "10 cm" klaring en eller annen plass.

Så lurer jeg også på - det var bare en grønn slange jeg fikk med, og den er ikke så innmari lang heller så jeg er livredd for at den skal bli for kort! Er det meningen den skal rekke til både innsug og utblås?

Uansett, kan noen komme med en superlett innføring i dette med utvendig filter?

Skal det ikke bare egentlig fylles med vann, utblås/innsug ned i akvariet og deretter slåes på? Jeg har litt lyst å sette det på hyllen under akvariebordet men jeg er redd det blir mye bråk og hopping/during så jeg tror jeg må satse på å sette det på vegg-til-vegg teppet.

Er det lurest å teste dette med ei bøtte akvarievann i dusjen kanskje?
Den instruksen som fulgte med 2075 min var også ganske kaotisk.
Selv koblet jeg bare slangene rett på innsug/utblås og passet på at det var skikkelig godt festet, fylte pumpen med vann, og slo den på. Har ikke hatt noen problemer til nå iallefall Er det en helt ny pumpe?
Jepp, det er en helt ny pumpe - så hvis jeg skal følge rådet til en på youtube burde jeg også skylle disse biokulene ettersom de visstnok støver en del?

Satser på at dette går greit, er litt ulykkesfugl av og til så jeg prøver å helgardere meg for "kjente problem" :P
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap