Mattilsynets

Jeg ser ingen tråd om det nye forskriftsutkastet som Mattilsynet sendte til Landbruksdepartementet på mandag?
Den kan være verdt å lese, særlig for dere som driver med saltvannsakvarier.

Utkastet:

Dette er en dispensasjonsforskrift. Hvilket betyr at ALT hold, omsetning og innførsel av dyr er forbudt, medmindre det er spesifikt tillatt etter forskriften.

Forskriften presiserer at det kun er individer FØDT I FANGENSKAP som vil bli tillatt å holde, omsette og innføre. Dette betyr et totalforbud mot hold, omsetning og innførsel av viltfangede akvariefisk, og at man må dokumentere at individene faktisk er oppdrettede. Det vil i praksis bety et forbud mot innførsel av ferskvannsakvariefisk fra Sør-Amerika og Afrika til Norge, samt det aller meste av saltvannsakvariefisk og saltvannskrepsdyr fra hele verden (med unntak av de meget få arter som oppdrettes i fangenskap pr. i dag.

Koraller omfattes ikke av Dyrevelferdsloven. Derimot vil det aller meste av saltvansfisk bli forbudt fordi de pr i dag kun er tilgjengelige kommersielt som viltfangede.

Dette forslaget til ny forskrift er som sagt sendt til LMD.
Om dette kommer opp til høring er det enda ingen som vet.
Jeg får ikke lest hele innlegget ditt. Det forsvinner ut til høyre på et merkelig vis.
Jeg fikset linken til utkastet, det var den som gjorde at innlegget ble forskjøvet ut til høyre
Det er vel bare for herptiler at det må bevises at dyret ikke er viltfanget, eller?

"§ 4. Tillatte dyr
Det er tillatt å holde, omsette og innføre dyr av arter som er oppført i vedlegget.
Første ledd gjelder bare individer som er født i fangenskap, og som er egnet til å
holdes i fangenskap ut fra hensynet til god dyrevelferd. For dyrearter som er omfattet av
CITES, gjelder første ledd kun for individer i kategori C.
Personer som holder, omsetter eller innfører reptiler og amfibier skal fra denne
forskrifts ikrafttredelse dokumentere dyrenes art og opprinnelse. Dokumentasjonen skal følge dyret i hele dets levetid. For dyr som allerede holdes i Norge når denne forskriften trer i kraft, må dyreholder kunne sannsynliggjøre hvilken av de lovlige artene dyret tilhører."

For øvrig blir jeg glad til sinns over at herptiler i det hele tatt er nevnt som lovlige dyr
Slik jeg leste det, er all fisk tillatt.

Vedlegg. tillatte dyr:
.
.
.

6. fisk
alle arter.
Jeg også.
Første ledd (altså artene nevnt i vedlegget) gjelder bare individer som er født i fangenskap, og som er egnet til å
holdes i fangenskap ut fra hensynet til god dyrevelferd.

Jeg har spurt Mattilsynet om dette innebærer at all viltfanget akvariefisk eventuelt vil bli forbudt å importere og å holde.

Jeg fikk et oppløftende svar nå, der det bl.a. sies:

"....Det har ikke vært intensjonen fra vår side å endre dagens regelverk og praksis når det gjelder akvariefisk. Vi er nå blitt gjort oppmerksom på effektene vårt forslag vil ha på omsetning av akvariefisk, også fra Norges Zoohandleres Bransjeforening, og vi vil se nærmere på dette. Vi takker for innspillet og tar det med oss videre i arbeidet frem mot en eventuell åpen høring av forskriftsutkastet..."
Håper NAF følger med på denne saken hvis den kommer opp til høring.
I denne tråden fikk jeg vel omtrent samme svar som deg, Tom og da fra DN. Jeg ser at forslaget er endret slik at det er gitt åpning for import, salg og holde noen reptiler og amfibier.

Men og det er et stort MEN her;

Hold, omsetning og innførsel av dyr er forbudt, med mindre det er tillatt etter § 4.
Det er tillatt å holde, omsette og innføre dyr av arter som er oppført i vedlegget.
Dette gjelder da bare individer som er født i fangenskap, og som er egnet til å
holdes i fangenskap ut fra hensynet til god dyrevelferd.

Slik jeg tolker dette, betyr dette slutten på import av viltfanget fisk. Det er dermed bare lovt å holde, omsette og innføre fisk og tifotkreps som er oppdrettet, altså født i fangenskap.

Videre presiseres det at for dyrearter som er omfattet av CITES, kan de innføres hvis de er i Kategori C (Captive bred). Altså på nytt en presisering av at det å holde, omsette og innføre dyr av arter som er viltfangede individer ikke er tillatt.

Mattilsynet sendte på vegne av Landbruks og matdepartementet på høring forslaget til ny forskrift som regulerer hvilke dyrearter som er tillatt å holde i henhold til dyrevelferdsloven. Dette var vel i 2008.

Størst oppmerksomhet fikk vel forslaget om positivliste på reptiler, mens Norsk zoobransje og hobbydyrorganisasjonene sto sammen om å påpeke store urimeligheter i forslaget til ny dyrevelferdslov. Det er mange forhold i lovutkastet som gir grunn til bekymring, men spesielt alvorlig for hobbydyrholdet er det at vi kan risikere å få:

- forbud mot alle arter som ikke anses som domestiserte, selv om de er oppdrettet i fangenskap i flere generasjoner (de fleste fugler; de fleste akvariefisk; flere gnagere)

- forbud mot import av viltfangede fisk (nesten alle saltvannsfisk og mange ferskvannsfisk)

- forbud mot avlsformer som er vesentlig endret fysisk eller psykisk, eller atferd som er forskjellig fra deres ville opphav (i ytterste konsekvens alle, men i alle fall mange, hunder og katter; mange fiskevarianter; mange raseduer og prydhøns; flere gnagere)

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap