- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hjelp til id av apistogramma art
Hjelp til id av apistogramma art
Postet 21.02.13 kl 01:06
Postet 21.02.13 kl 09:22
Det var det første som slo meg Truls, men jo mer jeg tittet - jo mer usikker ble jeg. Eneste jeg er sikker på, er at det er vakkert . Slo akkurat opp i en lånt bok akkurat, uten å bli klokere... så sålangt er det et sant mysterium. Kanskje legg bildene inn i Apistogramma.com?
Postet 21.02.13 kl 10:29
Postet 21.02.13 kl 10:46
Her er det bilde av mine tidligere skjønnheter... Apistogramma sp. "Papagei". Ingen av dem går i noen av mine habitat lengre, men etter litt ting og tang - it will!!! Fantastisk flott fisk... Hannen på bilde nr. 1, hua på bilde nr. 2... og med forbehold en ungdom på bilde nr.3. (Det er en matematisk mulighet for at det er noe annet, da bildene ikke er merket - men mener dette er fra denne arten...
Postet 21.02.13 kl 12:04
Endret: 21.02.13 kl 12:05
Hei Loffa
Dette er ikke en Apistogramma sp. "Papagei".
Da denne har et bredere bånd som ender i en sammensmelting av siste bar og haleflekken slik at det ser ut som en dobbelflekk.
Bildene dine Loffa viser et tynt bånd på kroppen, om slutter før en enkel flekk.
Jeg tror det er en apistogramma i A.-regani-Group resticulosa-complex.
Ikke helt sikker enda, da dette ser ut som ungfisk er det vanskelig å være helt sikker.
Loffa er dette et bilde av vær fisk?
Dette er ikke en Apistogramma sp. "Papagei".
Da denne har et bredere bånd som ender i en sammensmelting av siste bar og haleflekken slik at det ser ut som en dobbelflekk.
Bildene dine Loffa viser et tynt bånd på kroppen, om slutter før en enkel flekk.
Jeg tror det er en apistogramma i A.-regani-Group resticulosa-complex.
Ikke helt sikker enda, da dette ser ut som ungfisk er det vanskelig å være helt sikker.
Loffa er dette et bilde av vær fisk?
Postet 21.02.13 kl 12:16
Endret: 21.02.13 kl 12:30
Postet 21.02.13 kl 12:31
Takk gutter. Jeg gikk igjennom A description of apistogramma species group av Mike Wise og jeg endte opp med at det nermeste jeg kom var A Eunotus. Dette med utgangspunkt i caudal spot og kroppstegninger. Men legger også merke til farge spekteret i ansiktet spesielt på den ene. Dette minnet meg igjen på alacrina, noe det ikke er. Alacrina har et mer sikk sakk mønster mens disse egentlig bare har en strak sort tynn linje. Ellers er det mange likheter
Postet 21.02.13 kl 12:33
Fart66Hei Loffa Dette er ikke en Apistogramma sp. "Papagei". Da denne har et bredere bånd som ender i en sammensmelting av siste bar og haleflekken slik at det ser ut som en dobbelflekk. Bildene dine Loffa viser et tynt bånd på kroppen, om slutter før en enkel flekk. Jeg tror det er en apistogramma i A.-regani-Group resticulosa-complex. Ikke helt sikker enda, da dette ser ut som ungfisk er det vanskelig å være helt sikker. Loffa er dette et bilde av vær fisk?
Ja det er tre forskjellige fisker Fart66. Litt rart, men satt akkurat å se på kapittelet som omhandler A.-regani-Group. Men jo mer jeg ser og leser, jo mer usikker blir jeg. Vet ikke om disse individene er fult utvokst heller, så det gjør meg enda mer usikker. Om du skulle komme enda nermere hadde det vært topp.
Forøvrig er det er medlem i min apistogramma gruppe på FB som er eier av fiskene. Har ikke lovet all verden, men å gjøre et forsøk på å få hjelp til å sette ID på disse.
Postet 21.02.13 kl 12:46
Postet 21.02.13 kl 13:21
S i m e nÅ finne ut av dette vil fortsatt være som å finne en nål i en høystakk for min del. Voksenfisk, kanskje. Men ungdommer og ungfisk... tough one! Iallefall. Setter umåtelig pris på slike innlegg, for det er jo en fin måte å lære på. Kanon at du bringer bildene & spørsmålet videre hit Leif!
Føler selv jeg har lært en del mer etter at jeg startet gruppen på FB
Når en selv ikke er sikker må en bruke den hjelp og de kanaler en vet det finnes kunnskap. Antar Tom hadde tatt disse ganske så kjapt, men vil nødig mase på han.
Med det samme Simen, vet du om Tom kommer på auksjonen?
Postet 21.02.13 kl 13:35
Postet 21.02.13 kl 14:03
Postet 22.02.13 kl 00:34