Hva slags pumpe til 160l

Hei

Har nettopp satt opp akvariet mitt nå som er på 160l

Har en Fluval U3 pumpe som jeg nå har fått med meg at blir for lite.

Lurer da på hvem jeg skal kjøpe, er jo så mange, så derfor trenger jeg litt svar fra dere som har erfaring med det.

Innvendig/utvendig er det samme, men ikke i noen prisklasse over 1000,-


Også lurer jeg på om det fungerer greit med denne pumpen stående i under innkjøringen til akvariet? Eventuelt også sette inn den andre når jeg får ny
Jeg kjøpte dette - Eheim utvendig 2073. Satte den igang igår, den står på soverommet og er dryppstille! (obs det står en annen pris på varen når du ikke er logget inn/registrert ellernoe sånn)

Betalte vel totalt 1200 for pumpa, frakt fra tyskland, og sånn MVA og masse annet tøys.. tror ihvertfall jeg endte opp i 1200? Muligens 1300, men jeg er ikke sikker.

Jeg har også et 160 liter, og her er tråden hvor jeg spurte etter akkurat det samme, i tilfelle du vil se på alternativer. (kan ikke paste inn to URL'er i samme svarboks på Opera og Firefox på min bruker av en eller annen grunn så du får lime inn i nettlesern din)

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=70238&message_id=596072#596072
Takk for svar. Har sett på den pumpen ja, men har ikke så mye penger akkuratt nå å punge ut. Er det noen norsk butikk å få kjøpt den i?
Hva med Am-Top 3336 ?

Mulig at du kommer på noe over 1000 kr inkl. porto, men da har du et bra utvendig filter med alt som behøves :o)
Tror nok jeg ville tatt meg råd til det Eheim 2073 filteret, da har du et filter som er godt nok i mange år fremover. Har selv dette filteret og kan skrive under på at det er stillegående og ikke minst veldig enkelt å rengjøre de få gangene deg trengs. Du får ikke samme kvalitet til prisen hos tyske Aquaristik Shop i norske butikker. Du får AmTop filtre til 999,- på f.eks Akvariekjellern.no men jeg kan ikke uttale meg om kvalitet eller lydnivå da jeg aldri har hatt disse selv. Men ser ikke poenget å kjøpe dette om du skal betale norsk porto i tillegg hvis du ikke kan hente det til denne prisen, da er det jo nesten identisk med 2073 prisen.
Ja det blir jo det samme for begge 2 nesten, Men tror jeg da går for den Eheim pumpa jeg.

Takk for alle svar.
Jeg kan anbefale tetratec sine utvendige pumper.

Jeg har to tetratec pumper som har gått i flere år, og er veldig fornøyd med dem.
Jeg har ex600 og ex1200.

Til 160 literen bør du nok ha en ex700



Hei. Jeg har hatt eheim 2073 en stund. Meget fornøyd. Anbefales
Jeg har Eheim 2073 utvendig filter i min 160 liter. Og jeg er veldig fornøyd med det.

Vil absolutt anbefale det...
Hvor lang tid tar det å få den, om jeg bestiller herfra da? http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl
Jeg bestilte ifra webzoo. Det tok to dager. Koster total 2000.-
Hva slags fisk skal du ha? Det kan jo ha betydning for hvilket produkt du bør ha. Bør da nødvendigvis ikke bli så dyrt...

Simen
Tommy Welle
Hvor lang tid tar det å få den, om jeg bestiller herfra da? [URLBLOCK1]

Det varierer litt for pakken skal gjennom tollen også. Husk at du må betale norsk moms for varen når du handler fra utlandet.

Hos Aquaristikshop i Tyskland er varene priset inkl 19% tysk moms. Denne skal ikke vi i Norge betale (vi er ikke med i EU), så den fjernes automatisk når du legger varene i handlekurven som norsk-registrert kunde.
Så 19% moms trekkes altså fra prisene. Men så legges det på igjen norsk moms, 25%, når pakken kommer til Norge + et gebyr for fortollingen. Husker ikke hva gebyret er på, en hundrelapp eller noe.

Hvor lang tid det tar, varierer litt. Noen ganger sender de varen dagen etter, noen ganger tar det en uke eller to, alt ettersom de har varen inne på lager eller ikke. De har ingen lager-status i nettbutikken, så det vet man ikke på forhånd. Du får uansett email når pakken sendes fra dem, så du vet den er på vei. Fra Tyskland og til norsk postkontor tar det ikke mange dagene, men flaskehalsen er altså å vente på tur under fortollings-prosessen. Noen ganger tar det en dag, i høysesong et par uker på det verste...! Men jeg tror du alt i alt kan regne med alt fra en uke til et par ukers levering om du bestiller fra Tyskland nå. Forutsatt at de har filteret du ønsker på lager...
Skjønner ikke helt det fortollingsgebyr og moms osv, men det er jo ikke mange hundrelappene over det som faktisk står i nettbutikken vel?
Har ingen erfaring med den utvendige pumpen fra Eheim. Men de du får råd fra, har vært ute i hardt vær før - så du er i trygge hender he he he. Selv har jeg litt erfaring fra en 200liter (100lx40dx50h) med et par maller, corydoras, en stim + litt til. Da ble tetratec 700 alt for lite, og tetratec 1200 mer enn nok. Med Apistogramma og en stim med otocinclus i 200litern, var tetratec 700 mer enn nok. Har bare gode erfaringer fra tetratec ex-serien sålangt.

Noen fisker er trenger/trives mer sirkulasjon osv, andre ikke. Siden du ikke har fisk i karet enda (?) kan du jo kan søke/lese om diy-hjørnefilter eller filterkloss med powerhead her på forumet... lykke til videre!

Simen
Tusen takk for alle svar, dere har hjulpet meg mye på vei. Har valgt å gå for Eheim pumpa, da jeg har hørt mye bra om det merket, og også deres erfaring her inne.

Takk igjen.
Ellers er det mange som lager filtere selv. Ett såkalt HMF filter.
Er en fin artikkel om fremgangsmåte her.



Vil man ikke lage selv, har de ferdige her.



Har Eheim 2073 i 205L akvarium.

funger supert og er stillegående. vill absolutt anbefale den.
Tilfeldig bekjentskap
© Vidar Alfei
Reklame for plussmedlemskap