"mirakel" l134 yngel

Etter å ha hatt en gruppe (2+4) L134 i 4 år nå, skjedde endelig "mirakelet"!

Hittil har vi funnet 11 yngel.

Har prøvd å få de til å yngle i flere år i eget karr, men når vi ga opp og flyttet de over i 260 literen med stimfisk så skjedde det plutselig. Lyset har i perioder vært avslått, så kanskje det har trigget dem?

Vel og merke har vi ikke oppdaget yngelen før nå, og de er blitt kvitt eggeplommen og begynt å spise på glass og røtter...

Noen tips til hva vi burde fóre de med? Og om vi evt burde flytte de over i et eget karr?

Gratulerer med yngel på en flott malle!
Det jeg først og fremst ville si var; IKKE flytt på dem. Små yngel er skjøre, jeg ville ikke gjort noen forandringer på flere måneder...! Husk at malle-yngel kan være skjøre for temperaturforandringer, så vær forsiktig ved vannbytter.

De spiser det samme som foreldrene. Les i fiskebasen.
Gratulerer med comptayngel!

Det er gjerne slik at når man nesten har gitt dem opp og overser dem, så overrasker de med yngel. Og det er jo slett ikke dumt

Hvis yngelen er opp mot 2 cm er det ingenting i veien for at du flytter dem over i et annet kar bare man bruker god tid på tilvenning, og at karet de skal over i ikke har vesentlig store forskjeller i vannverdiene enn i moderkaret. Skal du ha god vekst på dem trenger de mye mat og god vannkvalitet.

Jeg har alltid flyttet mine comptayngel og L260- yngel over i egne oppfôringskar. Yngelen har da vokst merkbart bedre enn yngel som er oversett og som har vokst opp sammen med foreldrene.
Yngel - 3 uker gammel
Nå har det gått ca 3 uker, og foreløpig har det gått ganske bra.
På det meste telte vi 21 yngel, men 4 har ikke klart seg...
Vet ikke om det er vanlig eller om jeg gjør noe feil, men prøver så godt jeg kan

Har puttet 8 stk i en egen liten yngelboks oppi det store akvariet så jeg er sikker på at de får i seg nok mat. Etter 3 uker er de litt over 2 cm.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap