- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Merkelige vesener i nytt akvarium
Merkelige vesener i nytt akvarium
Jeg er fersk når det gjelder akvarier og har kjøpt meg et akvarium på 112L. Det har hatt vann/planter i 2 uker og en håndfull fisk i 1 uke.
I dag oppdaget jeg noen merkelige vesener som sklir rundt på innsiden av glasset. Uten å ha det minste peiling, ville jeg gjettet på at det er en slags snegler (se bilde).
Det jeg lurer på er:
1. Hva er dette?
2. Hva skal jeg gjøre med det?
I dag oppdaget jeg noen merkelige vesener som sklir rundt på innsiden av glasset. Uten å ha det minste peiling, ville jeg gjettet på at det er en slags snegler (se bilde).
Det jeg lurer på er:
1. Hva er dette?
2. Hva skal jeg gjøre med det?
Postet 21.02.13 kl 22:57
Er ganske sikker på at det er en vanlig skivesnegle du har der...
Postet 22.02.13 kl 00:55
Inaktiv bruker
Jeg mener at den må ha sittet på plantene da du kjøpte karet, men du bør kvitte deg med dem, de kan spise plantene dine!
Postet 22.02.13 kl 11:55
ILDHALENJeg mener at den må ha sittet på plantene da du kjøpte karet, men du bør kvitte deg med dem, de kan spise plantene dine!
Ok, takk for svar. Jeg lurte på om det var nytte eller unytte i disse skapningene. Jeg får prøve å finne ut hvordan jeg blir kvitt dem da. Hører det finnes fisk som spiser dem, men akvariet er ikke helt innkjørt så det er ikke bare å pøse på med fisk heller. Mulig jeg får la sneglene gro litt og så kjøpe noen sneglespisere.
Postet 22.02.13 kl 12:06
Postet 22.02.13 kl 15:53
Postet 22.02.13 kl 15:57
Jeg for min del har ingenting imot disse små sneglene (skivesnegle), og ville ikke brukt en eneste kalori på å bli kvitt de.
Hvorfor:
- de rydder utmerket opp i rester etter mat og annet
- de spiser ikke planter (min erfaring ihvertfall), men kan spise/rydde opp i døende og råtnende plantedeler
- de kan fungere som en indikasjon på matingen din! (Hvis bestanden med snegler øker mye, er det nesten garantert at du mater for mye)
- rent estetisk, så mener jeg de hører hjemme i en undervannsbiotop (men det er ikke pent med 100 stykker på vinduet, det er jeg enig i!)
- min erfaring er at bestanden regulerer seg selv etter en stund (slik at det blir "passelig" mange av de)
Motsatt, hvorfor fjerne de?
- Det finnes en (sikkert flere) sykdom(er)/fiske-parasitt(er) som sprer seg vha av sneglene (fritt etter hukommelsen: larvestadiet til parasitten krever en snegle som vertsdyr)
- Rent estetisk, det er noen som ikke synes de er pene. Det er personlig!
- (andre kan fylle inn her!)
Du kommer nok etterhvert også til å stifte bekjentskap med en annen 'pestsnegle': Vanlig Damsnegle, som jo er mye penere!
Hvis du vil bli kvitt de, eller begrense de litt, så kan man enkelt nå i starten plukke de ut, eller knuse de med neglen (og la de bli mat for fiskene).
Andre har forsøkt "sneglefeller".
PS: Mordersnegle, prøv å søk på Jegersnegle. (Hvis du velger den løsningen). Selges både i butikk, og her inne på Akvaforum.
PPS: Du kan oppleve trøbbel med vannverdiene (som kan drepe fiskene), siden du har introdusert fisk vel tidlig i karet (selv om de på butikken sa det skulle gå fint). Du bør kjøpe dråpetester, slik at du kan følge med, og uansett bør du nok skifte litt vann regelmessig i starten (minst 1/4 av vannet, annenhver dag, i noen uker) så kan de gå bra! Lykke til!
Vannverdier, Oppstart av akvarium
Hvorfor:
- de rydder utmerket opp i rester etter mat og annet
- de spiser ikke planter (min erfaring ihvertfall), men kan spise/rydde opp i døende og råtnende plantedeler
- de kan fungere som en indikasjon på matingen din! (Hvis bestanden med snegler øker mye, er det nesten garantert at du mater for mye)
- rent estetisk, så mener jeg de hører hjemme i en undervannsbiotop (men det er ikke pent med 100 stykker på vinduet, det er jeg enig i!)
- min erfaring er at bestanden regulerer seg selv etter en stund (slik at det blir "passelig" mange av de)
Motsatt, hvorfor fjerne de?
- Det finnes en (sikkert flere) sykdom(er)/fiske-parasitt(er) som sprer seg vha av sneglene (fritt etter hukommelsen: larvestadiet til parasitten krever en snegle som vertsdyr)
- Rent estetisk, det er noen som ikke synes de er pene. Det er personlig!
- (andre kan fylle inn her!)
Du kommer nok etterhvert også til å stifte bekjentskap med en annen 'pestsnegle': Vanlig Damsnegle, som jo er mye penere!
Hvis du vil bli kvitt de, eller begrense de litt, så kan man enkelt nå i starten plukke de ut, eller knuse de med neglen (og la de bli mat for fiskene).
Andre har forsøkt "sneglefeller".
PS: Mordersnegle, prøv å søk på Jegersnegle. (Hvis du velger den løsningen). Selges både i butikk, og her inne på Akvaforum.
PPS: Du kan oppleve trøbbel med vannverdiene (som kan drepe fiskene), siden du har introdusert fisk vel tidlig i karet (selv om de på butikken sa det skulle gå fint). Du bør kjøpe dråpetester, slik at du kan følge med, og uansett bør du nok skifte litt vann regelmessig i starten (minst 1/4 av vannet, annenhver dag, i noen uker) så kan de gå bra! Lykke til!
Vannverdier, Oppstart av akvarium
Postet 22.02.13 kl 16:34