Sugemallene mine dør (http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3534)

Hei!

Jeg har et trist problem.
I løpet av den siste/ to siste mnd har mallene i karet mitt dødd.

Karet er godt innkjørt ( tok med vanntest til dyrebutikken og verdine var gode), har endel planter, noen gjemmesteder og en rot. Jeg slamsuger bunnen og har gjevnlige vannbytter. Pumpen er kraftig nok til mitt kar, og tempraturen er ok.

Egentlig skulle alt vært som i skjønneste orden, men mallene mine dør altså.
Det er snakk om 5 maller ( En gul på ca 7cm, to vanlige på ca 5cm og to på ca 15- 17cm )

Det starter med at de blir late ( De store har jo alltid vært det, men de små har også blitt sånn, så har de begynt å miste "skjellene" på små områder på kroppen og dagen etter er de døde.
Jeg trodde til å begynne med at dette skyltes de andre fiskene i karet og tok vekk de jeg tror kan ha vært problemet, det funka en stund, men nå har det begynt på igjen.

Da de to første var døde tok jeg med fisk og vann til dyrebutikken, og så klart viste ikke de hva dette var, men av vannprøven var det ikke noe galt med vannet.
De foreslo at jeg skulle kjøpe en malle til for å se hvordan det gikk.. DUMT av meg å høre på dem da dette førte til nok en skuffelse ( Dette var den første av de store som døde)
Fiskene får passe mengde mat, og jeg har fulgt med dem når de spiser. De har ikke mistet matlysten.


Hva har jeg gjort galt, og hva skal jeg gjøre for at jeg kan ha maller i karet mitt igjen?
Håper noen der ute kan hjelpe meg
Trist at de dør.
Spørsmål 1: har du stort nok kar til dem, de krever flere hundre liter.
Spørsmål 2: har du rette vannverdier? Tenker ikke da på nitrat og nitritt, men Ph og Gh. Disse fiskene er litt fleksible når det gjelder ph, 6-8 Men de ønsker ikke veldig bløtt vann. Fra 5 og oppover. De kan godt holdes i hardt vann ut fra det jeg der kan lese.
Hvis da vannet ditt er bløtt, som vannet flere steder i norge er, så kan dette være en grunn til at de dør.
Spørsmål 3: Har du gitt dem riktig mat? pleco tabletter, agurk, squash osv ?
Spørsmål 4: Har de nok huler og røtter, slik at de kan ligge og slappe av om dagen? Virker som om de er nattaktive.
1: karet er 240liter...
2: Vannet her er hardt, vet ikke hvorfor det er sånn og ikke helt hva det betyr, men fikk vite det da jeg starta opp med akvarium av en venn som kan endel mer enn meg...
3: malletabletter og agurk er maten de får plussat de noen ganger forsyner seg av frossenforet til de andre fiskene.
4: Det er plass under roten og i de andre hulene ..

ja, har forelska meg i dem
Kan det være brannskade fra varmekolben, har selv mistet et par maller på den måten.
Etter brannskaden ligger mallen(e) for det meste i ro på bunnen, svømmer knapt i det hele tatt, og dør en dag eller to etter.

Hvis mellomrommet mellom varmekolben og glasset i karet ditt er stort nok til at mallene dine har fått plass i mellom, kan jo det være årsaken. Bare en tanke...
Har dessverre ikkje noko forslag men kommentaren
"Men de ønsker ikke veldig bløtt vann. Fra 5 og oppover." har eg aldri hørt nokon har sagt før. For eksempel på profilen på vanlig oppdrettsancistrus er GH 0-12

Så eg trur heller problemet kan vere for hardt vatn / høg ph enn det motsatte. Malene er ganske robuste for ulik pH / GH, men har du GH > 20 vil nok dei fleste maller mistrives. Så høg GH er dog sjeldent i Noreg.

ravnedal-2
Har dessverre ikkje noko forslag men kommentaren "Men de ønsker ikke veldig bløtt vann. Fra 5 og oppover." har eg aldri hørt nokon har sagt før. For eksempel på profilen på vanlig oppdrettsancistrus er GH 0-12 Så eg trur heller problemet kan vere for hardt vatn / høg ph enn det motsatte. Malene er ganske robuste for ulik pH / GH, men har du GH > 20 vil nok dei fleste maller mistrives. Så høg GH er dog sjeldent i Noreg.


Jeg skriver ut fra det som står om fisken som det linkes til i overskriften, gikk ut fra at det var slike hun hadde. Og der står det gh fra 5 og et godt stykke oppover.
Leit at du mister fiskene dine, en får jo et forhold til dem.
Det jeg lurer på, er hva slags vannverdier du egentlig har ? Vil anbefale deg å kjøpe dråpetester (f.eks. her). slik at du selv kan holde øye med vannet ditt.
En mulighet når det gjelder rask død er ammoniakk-forgiftning. Ved høy pH vil ammoniakk være i sin mest giftige form, og kan drepe fisk raskt selv i ganske små konsentrasjoner. Hvis du f.eks. har gitt litt mye mat en dag, eller en død fisk har ligget en stund i vannet, kan det fort gå galt. Hvis du tar med vann til dyrebutikken, så be om at de bruker dråpetester (ikke strips) og måler pH, nitritt og ammoniakk. Få verdiene skrevet ned !
Bruker du noen tilsetninger i vannet ? Maller er følsomme mot salt.
Tilfeldig bekjentskap
© mona opland
Reklame for plussmedlemskap