Dårlige filter i juwel kar? (side 2)

Skjønner ikke at de skal ha noe mindre kapasitet enn et utvendig filter, da man jo lett kan modifisere filteret.

Jeg har selv byttet ut noen blåfiltersvamper i mitt Juwel rio 125 Liter med en stor filterpose med filterkuler i. Man kan også skifte ut noen svamper med flere av de originalt Juwel filterboksene med hvitt filtermedie i. Det er mer enn godt nok selv uten å modifisere etter mitt syn. Kommer jo an på fiskeart osv men, det kan jo bli feil å ha for bra filterkapasitet også, etter hva jeg har lest her på forumet

Det eneste negative jeg har å si om Juwelfilteret er da at det er et mellomrom mellom den svarte boksen og akvarieglasset som fisker og reker kan kile seg fast imellom. I tillegg til at fisk lett kan komme seg inn i filterboksen, spesielt yngel, men også voksne under vannbytter eller når man stopper pumpa, da hender det seg at noen fisk svømmer inn i den svarte boksen. Men, man kan jo passe på og sjekke med lommelykt etter å ha stoppet pumpa. Ved vannbytter må man jo stoppe pumpa.
Akkurat det er litt kjipt. Oppdaget selv nylig noen Garra flavatra inni filterpumpa som nok hadde vært der noen dager.

Man kan (bør) tette med akvariesilikon mellom glass og pumpe underifra, da kommer ikke fisk seg inn imellom glass og pumpe. Egentlig ikke så vanskelig, men det må man jo gjøre når karret er helt tørt og så la det herdes i et par uker.

Jeg renser filtersvampene sjelden, kanskje hver 6e måned, men merker at om jeg har mye planter og rusk, flyteplanter osv så blir det fortere tett, ikke at det merkes på filterpumpa, det er bra nok trøkk i den uansett, faktisk for mye nesten i forhold til corydoras, men når man ser etter så ser man jo at svampene er ganske fulle av guffe. Jeg synes den størrelsen på 125 Liter er passe for Corydoras, og selv om det ikke er yngelsikkert, for man fjerner jo eggene uansett for at fiskene ikke skal spise de opp, så yngelen vokser opp i et annet karr. Men, skal du ha yngel på arter som skal vokse opp i karret bør du nok velge noe annet enn Juwelpumpe.


Pumpen er montert og passer. Merkbart mer strøm i vannet.
Noen som vet hvilke av disse filtermediene som passer i filteret mitt. Juwel rekord 600 med Bioflow 280(400) hjørnefilter.

http://webzoo.no/juwel_553.html
Bra du oppgraderte pumpa, det har jeg gjort på samtlige av mine Juwel kar. Filteret fungerte mye bedre etter det. Nå annbefaller jeg deg å bytte den ene svampen ut og sette inn en cirax i stedet. Du kan klippe opp den fine svampen og den grove svampen sånn at de tilsvarer en av svampene, sett den fineste svampen i bunnen, så cirax esken, så den grove svampen øverst med hvit filtermediet over der igjen. Funker på min Juwel Rio 180 L
juventus
Bra du oppgraderte pumpa, det har jeg gjort på samtlige av mine Juwel kar. Filteret fungerte mye bedre etter det. Nå annbefaller jeg deg å bytte den ene svampen ut og sette inn en cirax i stedet. Du kan klippe opp den fine svampen og den grove svampen sånn at de tilsvarer en av svampene, sett den fineste svampen i bunnen, så cirax esken, så den grove svampen øverst med hvit filtermediet over der igjen. Funker på min Juwel Rio 180 L


Takker for tipset. Har kjøpt Cirax nå. Skal få det inn i morgen.
Tilfeldig bekjentskap
© Helge Waldeland
Reklame for plussmedlemskap