Bytte til sterkere lysrør og hvordan dette påvirker plantevekst og algevekst

Hei!

Jeg har et 63liter akvarium med planter og litt fisk. Har hittil hatt 2x18watt t8 6500k 8 timer lys i døgnet. Har nå byttet til 2x28watt t5. Jeg vet at dette vil gi bedre plantevekst, men vil det også føre til større algevekst. Bør jeg nedjustere antall timer, eller er 8 timer greit. Jeg skjønner dette kanskje varierer veldig fra akvarium til akvarium, men hadde vært greit å få høre noen erfaringer. Vil nødig få et algeproblem.
Du nærmer deg 1W per liter, det er ganske mye
Har du kjørt bare 8 timer fra før? Ville nok startet der og prøvd.

Har du vurdert plantenæring og co2? Det er nok ikke dumt å investere i det når man har så mye lys
Prøver meg jo på litt aquascaping og har bl.a. eleocharis, som jeg har forstått vokser best med mye lys og CO2. Jeg har CO2 fra diy gjærmix, som bobler jevnt og trutt fra en diffuser. Er ikke så lenge siden tanken ble startet, og har substrat som jeg tror for øyeblikket vil stå for nok næring. Har flytende også, men tenkte vente med dette. Vokser jo bra allerede, men vil gjerne se ENDA mer vekst, særlig fra gresset.

Hadde et algeproblem tidligere, selv om det virker som det har stabilisert seg nå. Vil unngå å få samme problem igjen.
Tommelfingerregelen sier at 0.5watt per liter gir OK plantevekst, men de som virkelig er interessert i planter kjører gjerne mer. Hvis du i tillegg tilsetter CO2 burde du kunne få det meste til å vokse.

Alger kan man alltids få, men hvis du er forsiktig med plantenæring og ikke mater for mye så burde du kunne unngå alger i et slikt oppsett.

Du har sterkt lys, ja. Det viktige - og vanskelige - er å finne riktig samspill mellom lys, CO2 og annen næring. Dette samspillet er ikke alltid så lett å få til, noe vi vel alle har fått erfare.

Mye lys og lite næring gir svak plantevekst og kan gi mye alger. Det samme gjelder svakt lys og (for) mye næring.

CO2-tilførsel mener jeg er et must med så mye lys, og du sier du har et DIY-anlegg. Dersom kombinasjonen av faktorene jeg har nevnt er god, vil du vanligvis se at det stiger rekker av bittesmå bobler eller "perler" fra plantene når lyset har stått på noen timer. Det viser at plantene avgir oksygen (O2), som er det som er igjen av CO2-molekylet når plantene ved hjelp av lyset har forsynt seg av karbonkomponenten (C), som er plantenes viktigste byggestein.

Stephan
Her var det hjelpsomme svar! Takk for det.
Jeg hadde jo grei plantevekst med 2x18watt, men håper jo å få enda tettere vekst med mer lys. Stephan, jeg gikk og tittet på plantene mine nå, og det er faktisk bittesmå bobler på bladene til rotalaen og det pipler nå og da opp små bobler fra rotalaskogen. Dette må da være et bra tegn?

Jeg hadde tropica plantesubstrat da jeg satt opp tanken og har kjøpt en Evoultion Happy Life - Plant. Når vil det være et passende tidspunkt å tilsette ekstra plantenæring. Hva vil varseltegnene på lite næring være?
Anders Høglund
Dette må da være et bra tegn? (...) Når vil det være et passende tidspunkt å tilsette ekstra plantenæring. Hva vil varseltegnene på lite næring være?


Ja, det skulle være et bra tegn og tyder på at fotosyntesen er i gang. Tilsetning av ekstra næring gir jeg når jeg ser at planter er i god vekst. "Riktig" mengde er naturligvis best, men i underkant er bedre enn i overkant. Husk regelmessig utskifting av vann. Varseltegn er gjerne svekket vekst, men her må man prøve seg frem med SMÅ forandringer om gangen.

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap