Scalare som slåss

Har 3 stk Scalara (Rio Manacapuru). Forholdsvis store. Akkurat kommet på plass i 660 l min. De lekte og la egg da de var på en mellomstop hos kompisen min.

Nå går det veldig hardt utover den ene. Den største av de 3 plukker mer eller mindre konstant på den. Går etter øynene å disse er ikke så fine lengre. Den igjen går etter den siste av dem.

Hva gjør jeg? Avliver jeg fisken som blir hakket på? Ikke så pen lengre, har ingen andre tanker den kan vær i, og redd for å bryte opp paret jeg har. (Formening om kjønn?). Nå var det jo litt krangling mens de var hos kompisen min også men ikke så ille. Planen var å skaffe fler til en liten gruppe men ikke fått tak i enda.
hadde en lignende situasjon hos meg i 400 litern. der har jeg et par egen oppdrettet scalare, begge hanner, som også hadde faren til det kullet i samme kar. etterhvert ble de svært territoriale og nærmet rensket faren deres for ryggfinnen. jeg klarte ikke å se på det, så jeg fjernet han permanent.

scalarer blir ekstremt territoriale under eggelegging, de bør egentlig hatt et kar for seg selv hvis du ønsker oppdrett på de, mener jeg.

er en fin tråd her på AF sine sider av Mona O om scalarer og atferden dems, hvis det skal være av nytte
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap