Hvitprikksyken. parasittene borte når prikkene er borte?

Har egentlig lest litt om hvitprikksyken her og der, men fikk idag vite av en som i en akvariebutikk (han virket erfaren og har ansvar for mange dyre spesielle fisk) at når hvitprikkene er borte fra fisken så ligger ikke parasitten i sanden og formerer seg etterpå. Parasittene må være på en fisk for å overleve.
Jeg har lest noe annet.

Varmekur var også ikke å anbefale for fiskene gjerne heller dør av stresset økt temperatur gir (man bør øke max 1 grad i døgnet, da tar det jo en uke å komme seg opp i 32 grader).

Litt forvitter.
Står jo helt andre ting her inne og i en del bøker jeg har.

Hvitprikkene er ihvertfall borte og jeg har begynt å sakte skru ned temperaturen.
Det var veldig små prikker, som støv og fiskene har ikke virket veldig plaget.
Matlysten gikk ned når temperaturen gikk opp da.

En molly døde. Den har klart seg i 6 uker i karet. Den hadde en skade på halefinnen (manglet noen "stjerter")
Tror nok din venn tar feil her. Når parasittene tar seg ut gjennom fiskens hud, blir de frittsvømmende før de innkapsler seg som bittesmå cyster rundt omkring på bunnen og plantene. Dette er jo hele vitsen for parasitten, for det er i dette stadiet den formerer seg. Inni cysten deler parasitten seg og produserer opptil et par tusen datterceller som så frigjøres i vannet og angriper fisk. Begravet under fiskens hud gjennomfører den "spisestadiet" sitt før den altså forlater fisken.

Det er riktig at fisk muligens dør av en varmekur...det varierer veldig hva hver art tåler i så måte. Det samme gjelder jo forsåvidt andre behandlingsformer også, som salt og malakitt-grønt. Noen arter tåler det, andre ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap