Hva annet enn yngelnett kan jeg ha yngel i?

Altså mollyyngel som er så små at jeg ikke vil putte dem i yngelkaret ennå. Jeg har pleid å ha dem i yngelnett i hovedkaret, men synes jeg får så lett nitritt der når jeg har yngelnettet der, siden yngelen må mates så ofte.
Jeg vil gjerne vente en ukes tid før jeg flytter dem til yngelkaret.
Kan cirka 10 mollyyngel være i et syltetøyglass i en uke hvis de får nytt vann fra hovedakvariet 1 - 2 ganger per dag? Eller bør de være i noe som er i hovedakvariet, så de får den samme temperaturen som det er der? Noe som flyter i vannet, kanskje? Eller noe helt annet?
Har noen forslag?
Mine molly og guppy yngel svømmer i en 60 ltr. Sammen med fire voksne mollyer en sugemalle og to voksne guppier uten problemer. Jeg har masse flyteplanter og andre planter i akvariet som er gode gjemmesteder for yngelen. Har ikke mistet noen yngel enda det er tre forskjellige kull med yngel i karet. Ser og at yngelen vokser fortere enn andre kull jeg har hatt som har vært i yngelnett tidligere. De har ingen problemer med å få i seg mat. Jeg mater litt 2 ganger for dagen. Men knuser foret godt. Gir de og røde mygglarver som de tygger løs på selv om larvene er alt for store.
Takk for svar, Lillian! Ja, den muligheten finnes jo, selv om andre har den erfaringen at mange blir spist. Men nå har jeg mer lyst til å ha dem et mer beskyttet miljø i en ukes tid, og så flytte dem over til yngelakvariet. Derfor spør jeg nå først og fremst etter forslag til andre steder enn hovedakvariet å ha dem.
I en så liten beholder vil ikke yngelen ha plass til å vokse sikkelig. Yngel vokser fort og mye på en uke.
Yngelen vil nok ikke ha noe særlig mindre plass i et syltetøyglass enn i yngelnettet. Men jeg lurte litt på om det ville være vanskelig å opprettholde en god vannkvalitet, eller om det ville være nok å gi dem nytt akvarievann to ganger om dagen. Og om det er farlig at temperaturen blir litt lavere enn i hovedkaret.
Er det noen som pleier å ha yngel i noe annet enn hovedakvarium, yngelakvarium eller yngelnett?
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap