Da var vi i gang.. (side 2)

Apistogramma sp. "Winkelfleck og Apistogramma Gephyra har jeg ikke, men tror mine sp "Xingu" Vielfleck, Assurini er i nær slekt med først nevnte.

Å følge apistoenes lek og ferdsel er kun en opplevelse vi som har dem får oppleve. Skulle ønske mange flere fikk oppleve dette.

Er medlem av flere grupper på FB og spesielt Engelskmenn og Amerikanere river seg i håret etter å ha lest hva vi får tak i av apistogramma arter her i Norge. England og USA er nesten "tørre" for apistogramma i forhold til her i Norge. Trist at ikke flere benytter seg av tilgjengeligheten vi har her.

Hadde jeg villet sende apistogramma i posten, noe jeg ikke gjør, kunne jeg omtrent startet butikk =)
Grattis så mye med nye Apistoer!!! Måtte leite litt i tråder igår, da det var en stund siden jeg har hørt/lest noe fra her og der... Blei veldig ivrig når jeg oppdaget mer fra deg

Det kan noen ganger litt tid før Apistogramma farger skikkelig ut! De må gjerne komme til ro og trives, før de får ut potensialet sitt (les vannverdier, tilgang til mat eller ulik type mat, innredning/gjemmeplasser osv/mm). Apistogramma er jo kjent for å skifte farger etter humøret også, så det er jo en del av spenningen. Sjefshannen blir ofte fargerik og "spenstig i finnene", mens de mindre hannene bli mer fargeløse og anonyme. Eller rett og slett framstå som huer for å slippe unna alfahannens vrede. Ved å etterligne huer, får de ofte vimse litt mer i fred. Og da er det ikke sjeldent at de sniker seg til lekshula og befrukter eggene til den utkårede hua, mens alfahannen er opptatt av å patruljere og vokte reviret. Mulig de kaller dette sneakers... Husker ikke helt akkurat nå. Huene blir gjerne gule eller guloransje når de er leksklare, legger egg og vokter yngel. Har opplevd å nesten ikke se forskjell på ei Apistogramma baenschi-hue, men det er unntaket.

Så... Apistogramma sp. "Winkelfleck" . Disse kommer nok til å forandre seg, eller farge ut etterhvert tipper jeg. Er veldig nysgjerrig på hvor du kjøpte dine, om det er viltfanget eller oppdrett osv! Så kan det nok bli lettere å finne litt info rundt disse. Som Loffa sier er vi utrulig heldig å ha god tilgang til Apistogramma i Norge og ikke minst i traktene våre!!! Mine er av typen Apistogramma sp. "Winkelfleck" dark form, som har fått nummeret A45. Denne er det nok svært få eller ingen som har lengre i hobbyen. Vet at det fantes noen få her i Vestfold, som nå er her hos meg. Noen fant så veien til England, men det er usikkerhet om det finnes flere igjen av denne. Så dette er jeg svært nysgjerrig på . Jeg håper at det er av samme type, og at det finnes flere!!! Den har imidlertidig en mer tilgjengelig artsbror i Apistogramma sp. "Winkelfleck hell/light", som fikk nummeret A44. Da kan det også være at fargekoden blir litt lyses og annerledes...

Apistogramma gephyra vet jeg at Lars Jamne her på forumet har. Flotte til tusan! Har ingen erfaring med disse selv. Sjekk forumet... Kanskje han har skrevet litt.

Moro at du utvider... Mer Apistogralskap 8)

Simen
Står litt om den her ellers kommer det noe info opp om du googler En søt liten apisto art.
Det står: Det kan være svært vanskelig å se forskjell på Apistogramma gephyra og Apistogramma agassizii. Imidlertid er begge arter angivelig syntes blandet sammen på steder i naturen og hver art er forskjellig fra den andre.

For meg høres det her ut som det oppstår MYE hybrider av disse i naturen. Når disse blander seg med agassizii må en vel kunne kalle dette hybrider ettersom det er to arter innen samme familie/gruppe. Er også rart at nær alle er ulike? Hm, ingen art for meg om det ikke kan bevises at den er ren.

Vet ikke hva du mener Simen?
Mener å ha lest at de ikke mikser seg hvis det er tilgang til egen art. Og det er ofte slik at de finner hvilke huer&hanner som hører sammen, ved å slippe dem sammen. Så det er vel en eller annen programmert kode, som er hovedregelen. Når det er et så stort mangfold, med særegne trekk - ser jeg for meg at hybridjungelen ikke kan være så ille. Da hadde de nok hatt betydelig større identifiseringsvansker enn det som er tilfellet idag. Så svaret blir: har tenkt lite på det, håper ikke det... Way over my league he he he!

Hvordan går det med nykommerne beardfish? Takk for vi fikk kidnappe din tråd litt

S
He he ... ingenting er som en go apisto-diskusjon
Nykommerne ser ut til å trives godt, og jeg stor-koser meg jeg også!
Sp. wikelfleckene er uten tvil den mest livlige apistoen jeg har hatt. Disse 4 ( 2 hunner & 2 hanner ) tror jeg er oppdretts-varianten da dette ikke stod spesifisert i bestillingslistene. Gephyrane var dyrere og listet som VF, så disse skal være rett fra bushen
Fiskene jeg bestiller kommer rett fra importør i sverige.(imazo.se) De mottar fiskene og pakker dem om før de sender dem videre til andre distributører.
Når det gjelder mine siste ankommne.. skal jeg prøve å få knipsa litt flere og bedre bilder i løpet av ettermiddagen/kvelden.

Gleder meg til bilder. Mener å huske at jeg kunne lese fra den linken at det var spesielle kjenne tegn på dem for å skille dem fra agassizii. Var det en rød kant på ryggfinnen eller no.... Husker ikke helt. Er iallefall flott fisk-

Kan jeg spørre om prisen på Gephyrane?

Apisto priser kan variere veldig mye og om en tenker på ordinære butikk priser på det jeg VET er å få tak i av mine er det vel apistogramma elizabethae som skiller seg ut

Kjenner på meg at dette også blir en herlig apisto tråd. Selv om mange elsker disse dverg ciklidene er det også forskjellige meninger om de forskjellige artene. Noen liker det og andre like noe annet. Uannsett er apistogramma en opplevelse jeg ikke ville vært for uten
Her er et utvalg med priser fra den siste listen jeg fikk

REGNBÅGSCIKLID FIRE RED ODL. Apistogramma agassizii 1 ST 69,00
REGNBÅGSCIKLID RÖD Apistogramma agassizii 1 ST 35,00
APISTOGRAMMA CACATOUIDES Apistogramma cactuoides 1 ST 27,50
API,CACATOUIDES ORANGE Apistogramma cacatouides 1 ST 31,00
AP. CACATOIDES RÖD Apistogramma cacatouides"röd" 1 ST 31,00
APISTOGRAMMA BORELLI Apistogramma borellii 1 ST 31,50
APISTOGRAMMA HONGSLOI M Apistogramma hongsloi 1 ST 49,00
APISTOGRAMMA RUPUNUNI RIO TAKUTU VF Apistogramma rupununi 1 ST 89,00
TRÅDFENSAPISTOGRAMMA VF Apistogramma iniridae 1 ST 39,00
APISTOGRAMMA VIEJTA M Apistogramma viejita 1 ST 53,00
APISTOGRAMMA GEPHYRA VF Apistogramma gephyra 1 ST N 39,50
APISTOGRAMMA SP.WANGENFLEKEN Apistogramma sp.Wangfleken 1 ST 39,00
APISTOGRAMMA EREMNOPYGE Apistogramma eremnopyge 1 ST 79,00
Apisto
Legger ut noen bilder til av de nyannkomne Gephyrane og Wengelfleken hannen.
Er ikke så veldig proffe bilder, men men
Status
Det har nå gått nøyaktig 2 uker siden wengelfleckene ankom hjemme hos meg, og i dag morres svømte stolt mor rundt med et 10-talls yngel... det må være det man kan kalle effektivitet! Skal prøve å få tatt noen bilder, men blir liksom ikke helt samme standarden på mine bilder som hos visse andre

De 4 Gepyrane som ankom samme dag, viser seg nå å være en gjeng med hanner ( alle 4... ) Det ble det dårlig stemning av, så di blir byttet til fordel for en gjeng med nijesseni i dag!
Fikk også hjem et kar til i går, men hva som skal oppi det, vet jeg foreløpig ikke. Det eneste jeg vet, er at det kommer til å bli noe som begynner på Apisto..
Nijsseni - hun
Er iallfall ingen tvil om at dette er en flott fisk!!
Gephyra
Skal se om jeg kan få tak i en hue eller 2 til denne. Klarer ikke å kvitte meg med den

hei bartesam , fått nye lister ?
Diverse bilder
Lenge siden sist oppdatering nå.. Her er noen bilder av hva som foregår i tanken nå om dagen!!
Led lys
Har også ettermonterte nye led lys i bakkant av akvariet. Type Biltema! funker veldig bra,
meget flott fisk Salvinien ... BT LED funker som snus det ja

ser ut som jeg snart har mere planter til deg om du vil ha, vokser godt i tanken!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap