Skal ikke saltvannskar innkjøres ??

Det går et program på tv, om folk som setter opp store akvarier, og i den anledning har jeg reagert på en ting. Trenger ikke saltvannskar innkjøres ? De putter bare alt oppi, fyller i vann, og slipper i fisk, og så er de ferdig. ER det virkelig å enkelt ??
Nå har jeg minimalt med kunnskap om saltvann - men jo, jeg tror da det skal innkjøres? Er det ikke slik at det skal bli en del alger og greier først som ser nitrist ut, så etterhvert blir det masse spennende liv i korallene?

Men bruker ikke disse folka falske koraller stort sett? De setter jo inn sånne svære "ferdigblomstra" koraller som ser veldig plastikk ut. Så fyller de på med vann og fisk..

Vet ikke hvordan det er med saltvann, kan man kickstarte med filterguggge der? Isåfall kanskje de gjør dette? Og bruker en stoor dose bakteriekultur? Ikke vet jeg, men jeg har tenkt på dette hver gang jeg ser de dumper fiskene oppi vannet haha.
Jeg kan ikke for det, men blir faktisk litt irritert når jeg ser dette programmet. For det får jo folk til å tro at det bare er til å sette alt på plass, fylle opp vann og hive i fiskene og så skal alt gå såååååå bra .
Hehe, ja jeg tror det er myntet litt på de som liker å tekniske løsninger og slikt "handy" greier, for eks sånne helt "helsprø" akvarier, med mest mulig fisk stappet inn sammen osv - og veldig lite beregnet på akvarister som vil se noen med samme hobby på tv.

Ja, åsså litt sånn amerikansk realitytøv type pawn stars/storage hunters med et gjeng som må jobbe sammen trass sine ekstreme personligheter.
sessan
Trenger ikke saltvannskar innkjøres ?


Et saltvannsakvarium bruker vesentlig lengre tid på å bli stabilt enn hva et ferskvannsakvarium gjør. Forskjellen på fersk og saltvann er at i saltvannsakvarium med levende stein inneholder en mengde organismer, og bakterier som er med på å bryte ned nitrogen, allerede når du setter steinen i akvariet. Man må vurdere hvor lang tid som er nødvendig i hvert enkelt tilfelle da ingen akvarier utvikler seg likt, men regn med flere måneder (år)før alt fungerer tilfredsstillende.



Aha. Da gjør de det ikke helt etter boken i Akvariekonger - de putter bare alt ned, slipper løs fiskene, og så er alt i sin sjønneste orden .... liksom. Synd at de får det til å fremstå så lettvindt. Sikkert mange som gjør det på samme måten og tror det skal være sånn.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap