Teste om karet lekker, hvor lenge ?

Har nå stående et kar på bedet med vann i for å sjekke for lekasje. Har vel ståt der 4 dager nå. Så det jeg lurer på er hvor lenge jeg bør la det stå ? Det har stått uten vann noen år. og er et "europris" kar, og har lest at de ofte begynner å lekke.
4 dager holder. Jeg pleier la det stå over natta.
Ok med det kan være tett for øyeblikket, men når det har stått noen år uten å vært i bruk er jeg tvilende. Det er tross alt de rimeligste kar som er på markedet.
Kan nok ikke noe annet enn ønske deg lykke til
Huff jeg er tvilende selv. Har mest lyst å kjøpe helt nytt, men så var det pengene da. Regner med det går noen tusen på nye sommerdekk om ikke så lenge. Føler liksom det er å sløse litt, eller, for meg så er det ikke å sløse, å ha mer enn et akvarie. Men for mange rundt meg, så er det å sløse, altså bruke penger på ikke viktige ting. Prøver å si t det er hobbyen min dette, men en dyr hobby kanskje. Må uansett kjøpe dekkglass og amatur til karet, da det som hørte med er kaputt. Og det koster jo også penger .
Det er bare slik innen den hobbyen vår det koster penger. Noen sparer på kjøp av brukt, vel å bra det hvis man er heldig. Kan gjøre godt kjøp noen ganger. Kjøpe noe man er usikker på, for en rimelig penge, kan bli svært kostbart. Første bud innen hobbyen vår, det er å ha tiltro til akvariet ikke lekker.
Helt sant.
Men har også lest om folk med nye kar som plutselig oppdager lekasje. Lekasje er jo det store marerittet i vår hobby. Ikke bare masse vann på gulvet, men plutselig står man der med fisker som trenger et sted å være.

Et alternativ er jo å kjøpe brukt som allerede er i bruk, da er man kanskje tryggere enn om det står tørt.
Hvis du har testet det og det er tett, så er det irrelevant hvor lenge akvariet har stått på lager. Enten er det tett, eller det er det ikke - og vann er ekstremt dyktig på å finne frem i sprekker så du vil se om det er noe muffens ganske fort - i alle fall etter fire dager.

Men umulig å garantere for fremtiden, men det er det samme med et nyinnkjøpt kar.
Kan prøve å tømme det og fylle på nytt, og flyttet litt på det, men snart gått en uke, og ingen lekasje. Det kan fint stå på badet med vann noen dager til for jeg har ikke fått meg sand eller noe enda.

Vil dekkglass og amatur gjøre dette til et lite lønnsomt prosjekt?
Joakim
Hvis du har testet det og det er tett, så er det irrelevant hvor lenge akvariet har stått på lager. Enten er det tett, eller det er det ikke



sessan
Kan prøve å tømme det og fylle på nytt, og flytte litt på det

Hvorfor? Dersom du fremdeles er usikker bør du kvitte deg med karet med engang, for da vil du neppe noengang bli sikker heller.

Nye komplette startpakker på 54-liter får du vel enkelte steder for rundt en 500-lapp...
Kast akvariet.... Er du så engstelig for mulig lekasje har du i mine øyne to alternativer;

1) Kast akvariet og kjøp nytt...

2) Du vil aldri kunne være 100% sikker på att du aldri vil få lekasje, enten det er nytt eller brukt. Har du vurdert en annen hobby som du ikke holder på med vann ? - da er du 100% sikker...

Ser du har en annen tråd - personlig akvarie tråd fra september 2008 - har du virkelig lært så lite på fem år? I tillegg har du mer enn "80 sider" med innlegg på AF siden da.
Du viser i tråden flotte akvarier - det du skriver her er nærmest som SPAM å betegne... Dette er med på å gjør at flere og flere ikke gidder å svare på alle spørsmålene som stilles i AF...
Det sies at intet spørsmål er for dumt men man begynner å nærme seg her...

Tror knapt du finner den som ikke har opplevd vannlekasje, i en eller annen form, i løpet av den tiden man har holdt på med hobby'n ...

Lykke til.
Tenker du da prismessig?

Isåfall ikke nødvendigvis.
Dekkglass er ikke alltid nødvendig, med mindre du skal ha fisker som hopper, kravler eller flyger ut av karet, eller fisker som bettaer og sånt

Du kan bruke en helt vanlig lampe.
Selv har jeg spotrekker over mine flere kar. En rekke med tre spotter over 250literen, og en enkel spot over 165literen, også bruker jeg vanlig skrivebordslampe til 20literen.
Plantene vokser og gror, og har enda ikke sett snurten av en eneste algespore :P
Trikset ligger ikke i lampa, men i lyspæra. Kelvin og Lumen er viktige faktorer.

En tube med silikon koster rundt 70kroner fra Clahs O.
Hvis du resilikonerer karet så er det jo ingenting å bekymre seg for :P
Såvidt jeg har skjønt er det jo silikonsømmene som blir dårlige på disse karene.


Akvariumshobby kan bli billig dersom man tenker litt utenfor boksen


Blir rett og slett litt målløs her..!

Må da for pokker være lov å spørre hvor lenge det er vanlig å la kar stå for å teste om de lekker ?? Og så kalle det for spam?? Det er faktisk ikke så ofte jeg starter opp et kar, pleier la de dure og gå når de først er i gang . Og føler da jeg må ha lov å spørre, om man tester karet en dag, en uke eller tre uker !

Selvfølgelig kan man få lekasje ! Trodde jeg hadde det selv en gang, tømte hele karet, drakset det med meg til Bergen til noen med badekar, for å få fylle det opp gradvis over lang tid og teste evt hvor lekasjen var. Et styr uten like. Og så var det ikke lekasje men kondens som gjorde at vannet dryppet. Mye styr for så lite.

Så jeg vil jo gjøre det jeg kan for å sikre meg så godt jeg kan mot lekasje.
Helt rolig sessan, alle kan ha en dårlig dag, ikke alle har dårlige dager helt i fred hjemme hos seg selv

Har du hatt karet stående i flere døgn uten lekkasje er du vel så trygg som det går an å bli med vann i stua, mine dårlig silikonerte kar sa fra i løpet av første døgnet, og 54-literen startet bare helt plutselig å lekke etter et par år. Lekkasje er fryktelig kleint men ikke mulig å forsikre seg mot. Så jeg har nødfilter gående i ett av de store karene og SmartStore-bokser på lur, de er godkjent for matvarer, vips har man midlertidig oppbevaring av husløs fisk...
Hei Linda W - du bør sjekke litt nærmere på hva vedkommende har skrevet i forumet tidligere så kanskje du ser det samme som flere av oss andre. Og da er det kanskje ingen "dårlig dag" som er bakgrunn for reaksjon...

Les faktisk Sessan's egen uttalelse fra i går i en annen tråd
( Mange tusen medlemmer, men fortsatt flere tråder ubesvart...);

Sitat; "Forstår veldig godt den at folk blir lut lei av å svare på om plattyen er gravid, om man kan ha gullfisk i en liten bolle, og for ikke å snakke om alle tråene der folk kjøper kar, venter en uke, og så kjøper fisk - hvilke fisk kan jeg ha i dette akvariet osv .... Blir mye repetisjoner gitt."

Hva tenker du/synes du om denne uttalelsen?

Dette er faktisk ett av mange utspill fra samme person og da må det være lov å sette spørsmålstegn ved vedkommendes intensjoner....

Ha ellers en helt fortryllende dag.
Hans M. Hvis du synes jeg skriver så dumt så får du heller la være å lese det jeg skriver da. Ikke anklage meg på denne måten.

Og når det gjelder der hvor du siterer meg, så kan jeg ikke helt forstå at det har noe med mitt spørsmål å gjøre. Jeg svarer der på hvorfor mange tråder ikke får svar. Hvis du mener mitt spørsmål om lekasje i akvarie er i samme gaten, så hadde det vært bedre om du lot være å svare, enn å kritisere meg slik du gjør i denne tråden.
Hei, vet ikke helt hva du mener..

Jeg har aldri sagt noe om dumhet i mine innlegg.
Det jeg skriver er at du selv setter fokus på hvorfor manglende svare her på AF og da viser jeg til dine innlegg, jeg aldri har betegnet deg som dum - at noen eventuelt er mindre intelligente kan jeg ikke gjøre noe med...

Det som virker spesielt i dine innlegge er at du gjentagende ganger skriver å usikker du er på enten det ene eller det andre - i denne tråden har du fått flere innspill på hva du kan gjøre / bør gjøre men samme temaet kommer opp og opp igjen og da spørr jeg bare ; Forstår du ikke hvor spesielt det ser ut?

Min diskusjon er ferdig her og jeg håper du har glede av forumet men kom da gjerne med noe mer utfordrende innlegg og ikke stadig gjenta deg selv...

Ha ellers en spennende dag med nye utfordringer... )

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap