Hvordan fikse skadde halefinner?

Jeg har en svart kampfisk hann som har vært i et 63 liters akvarie sammen med noen coryer, ottoer og to hunn-platyer.
Han har vært en så flott og aktiv fisk, men den siste tiden nå så har han bare vært slapp og veldig lite aktiv. Han driver liksom bare å hviler hele tiden, om det så er på filteret eller blandt plantene, så ligger han så mye i ro.. På toppen av det hele, så har han mistet mye av sin flotte Crowntail halefinne
Jeg har flyttet han til et 30 liters akvarie nå, så han kan få litt fred fra finne-bitere, og komme seg igjen. Ja, jeg vet at 30 liter er lite, men jeg har bare 3 kar, og det største - 180 litern - er allerede bebodd av en stor og flott, rød hann kampfisk, så der kan ikke den svarte kampfisken være.

Det jeg lurer litt på, som jeg ikke fant svar på noe sted, er hvordan man hjelper halefinnene å gro fortere ut igjen? Bruker man noe spesielt fôr? Tar det lang tid før finnene vokser ut igjen?

Og hva tror dere kan være grunnen til at han er så passiv og "lat"? Jeg tar ofte vannbytter og vannverdiene har vært fine. Han har vært kjempe kresen i matveien da; vil nesten ikke ha noe mat (har prøvd forskjellige mat-typer), han tar bare en eller to røde mygglarver når jeg har lagt en terning med mygglarver i karet.
Så han spiser ikke stort, gjør ikke stort, ser ikke så flott ut lenger stakkars...



Noen som har tips til hvordan han kan få det best mulig i 30 litern OG få finnene til å vokse ut fortere?


(kan nevne litt om 30 litern; det ble kick-startet med vann og filterguffe fra akvariet som kampfisken og platyene bodde i, det er 4 typer hurtigvoksende planter der - men ikke for tett, det er god svømmeplass i karet. Sand på bunn, varmekolbe, ca 25 grader i vannet foreløpig, og en Eheim pumpe)
Jeg ville gitt ham en saltkur i enliter vann i 5-10 minutter med litt varmere vann (28 grader ish) før jeg flyttet ham over. Deretter gi ham proteinrik mat. Mine spiser ikke røde mygglarver med mindre de er tørket. Sorte spiser de. Jeg gir også dette foret. Mine tar det med en gang, også supplerer jeg med tørka mygglarver. Har du prøvd å gi ham kjøtt?
det med saltkur og varmere vann visste jeg ikke...
Kan prøve å få tak i sorte eller tørkete mygglarver, og det foret virket veldig ålreit! Tusen takk for tips!
Men når du sier kjøtt, hva slags type? Rå kjøttdeig? Og (rart spørsmål kanskje) men kan man gi dem f.eks vom-kjøtt? Jeg gir hunden min vompølser som er tint opp, kunne jeg gitt en smule av det til kampfisken og, eller går ikke det?
Har aldri gitt fiskene mine annet kjøtt enn røde mygglarver, for jeg har visst for lite om det.. Men takk igjen for tips! Hadde vært interessant å prøve
Her er min kampfisk bibel

Her finner du svar på det meste!

Hannen min går opprinnelig med 5 hunner, men han pryler alt mulig, så i påvente av en annen mulighet går han i et yngelkar i hovedkaret. Nå ser jeg at her kan være finneråte på gang pga mye stress, da han kom seg ut av karet osv. Så har medisinert hele karet med eisha 2000 :/ men like greit å ta en runde medisin så alle er fri for sopp i hvert fall.
Takk for linken! Den siden skal jeg bokmerke og lese nøye gjennom!

Synd å høre at kampfisken din har finneråte.. Kjekt med medisiner da ja

Her gikk det ikke så bra.. Den svarte kampfisken min har nok vært dårlig en stund, uten at jeg har visst hva annet jeg kunne gjøre enn å ta mange vannbytter.
I dag døde han.
Vannverdiene har vært flotte hele tiden. Jeg har ofte testet vannverdiene og gjorde det senest for noen minutter siden. Vannbytter er som sagt tatt oftere enn vanlig, siden jeg trodde det ville hjelpe. Det siste jeg gjorde var jo å skånsomt flytte han over i 30 literen, som var fyllt med vann fra hans forrige akvarie samt innkjørt med samme filterguffe.
Jeg føler jeg gjorde allt jeg kunne, men kanskje det ikke var nok. Kanskje jeg visste for lite.
Kanskje han ble syk da han lå så veldig, veldig lenge i en liten pose i dyrebutikken før jeg fikk hentet han..? Jeg hadde bestilt ham, så når han kom til dyrebutikken ble han ikke tatt ut av posen han kom i, noe jeg ikke visste, så da jeg kom dit sent på kvelden var han fortsatt i en pose med skittent vann. Vi fraktet han raskt hjem og akklimatiserte han skånsomt. Han virket så frisk og fin de første to dagene, men derfra så gikk det bare nedover..
Tror du det med posen kunne hatt noe å si?
Virkelig kjipt og trist, at en så flott kampfisk ikke fikk leve lenger enn som så...
Har du nettopp kjøpt den altså? Da bør du klage, og vel så det! Hvor lenge har den ligget i posen fra den kom til dyrebutikken til du hentet den da? Det skal i grunnen gå bra siden de henter luft selv. Men hva er temp. i karet ditt? Mine blir slappe dersom temp går under 25 grader.

Min erfaring er at hannen er mindre hardfør enn hunnene. Hadde hannen min gått i gulvet og lagt der i 10 min med masse støv rundt seg hadde han daua. Hunnen overlevde, og da skylte jeg henne i springvann og :P

Jeg vet ikke hva som har skjedd med den. Det kan være finneråte, det kan være stress, det kan være så mye.. Men jeg ville klaget til butikken i hvert fall
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap