- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Hjelp og ideer til oppsett av malawi/tanganyika kar
Hjelp og ideer til oppsett av malawi/tanganyika kar
Da jeg får den nye reolen har jeg lyst til å gjøre om 190l hjørne til ett malawi/tanganyika kar.
Har lest litt rundt på forumer og har ikke bestemt arter enda, må finne ut hva som passer sammen først.
Men siden jeg skal ha noen steiner så vil jeg bruke isopor under og lurte på hvor tykk isoporen bør være?
Denne er 5 cm tykk så kan jeg bruke den?
Ang fiske sammensetning så hadde det vært fint om noen kunne komme med noen ideer til sammensetning.
Har sett en masse nydelige fisker og farger og vil helst ha noen som syns godt.
Det skal være i ett selskapskar så jo mer farger jo bedre er det.
Noen av artene jeg har falt for er..
Neolamprologus brevis
Neolamprologus leleupi
Melanochromis cyaneorhabdos
Pseudotropheus socolofi
Labidochromis caeruleus
Melanochromis crabro
Har lest litt rundt på forumer og har ikke bestemt arter enda, må finne ut hva som passer sammen først.
Men siden jeg skal ha noen steiner så vil jeg bruke isopor under og lurte på hvor tykk isoporen bør være?
Denne er 5 cm tykk så kan jeg bruke den?
Ang fiske sammensetning så hadde det vært fint om noen kunne komme med noen ideer til sammensetning.
Har sett en masse nydelige fisker og farger og vil helst ha noen som syns godt.
Det skal være i ett selskapskar så jo mer farger jo bedre er det.
Noen av artene jeg har falt for er..
Neolamprologus brevis
Neolamprologus leleupi
Melanochromis cyaneorhabdos
Pseudotropheus socolofi
Labidochromis caeruleus
Melanochromis crabro
Postet 06.03.13 kl 15:35
Sjekk ut Neolamprologus Caudopunctatus og Julidochromis dickfeldi.. Jeg har begge artene.. Fredelige fisker, som er helt nydelige En ting å tenke over (som jeg selv bomma på) er å sjekke om fiskene er omvivore eller herbivore. Hos mine er caudoen herbivore og dickfeldien omnivore. Jeg har løst det sånn at mine fisker stort sett lever på grønt, men får rekemix noen dager i uka.. Ser ut som funker greit. Alle fiskene har ynglet (dog ble caudo barna mistenkeligvis borte.. Mistenker en kjøttspiser ute på nattejakt.. hmm) og nå har dickfeldien yngel. Regner med at yngelen her lever opp da foreldrene er meget flinke foreldre, og at de ikke har noen farer for yngelen sin i karet
Før jeg satt inn disse artene prøvde jeg leleupi.. Nydelige fisker. Men i mine øyne ble de for hissige..
Før jeg satt inn disse artene prøvde jeg leleupi.. Nydelige fisker. Men i mine øyne ble de for hissige..
Postet 07.03.13 kl 22:35
Postet 08.03.13 kl 12:25
Hvis du trykker på profilen min, så får du opp en link til en youtube film av karet mitt,, Der ser du hvordan JEG har gjort det med stein. Jeg har brukt lavastein og kalkstein. Vet det er mange som sier det er fy, fy siden de er skarpe og kan skade fiskene. Det har i hvertfall aldri vært noe problem her. Er man redd for skarpe steiner, så kan man jo evnt bruke sandpapir og file de ned litt. Lavastein er veldig lett forhold til annen stein i hvertfall
Jeg har dessverre måtte bytte ut den blå lysstoffrører som jeg har på filmen, med et mere vanlig lysstoffrør. Det mer eller mindre eksploderte med alger oppi der.. Synd, for jeg digga virkelig det blå lyset :/
Jeg har dessverre måtte bytte ut den blå lysstoffrører som jeg har på filmen, med et mere vanlig lysstoffrør. Det mer eller mindre eksploderte med alger oppi der.. Synd, for jeg digga virkelig det blå lyset :/
Postet 08.03.13 kl 17:33
Vil helst ikke ha for skarpe kanter på steinene, men skal ha isopor i bunnen og resten kan jeg slipe om jeg syns det er for skarpe kanter.
Har moonlight led lys i alle kar så for meg er det viktig å evt finne rette lysrør som får frem fargene og ja.. Alger grøss. Har også 2 x 144 samt saer som kan fixe den jobben.
Viktigste for meg er å finne fisker som går godt sammen og som passer godt både til karet og oss som bor her.
Har vært å snusa på profilen din ja. Veldig fint oppsett og fisker
Har moonlight led lys i alle kar så for meg er det viktig å evt finne rette lysrør som får frem fargene og ja.. Alger grøss. Har også 2 x 144 samt saer som kan fixe den jobben.
Viktigste for meg er å finne fisker som går godt sammen og som passer godt både til karet og oss som bor her.
Har vært å snusa på profilen din ja. Veldig fint oppsett og fisker
Postet 08.03.13 kl 17:57
Postet 12.03.13 kl 12:45
Postet 12.03.13 kl 16:24
Postet 12.03.13 kl 17:04