Noen som vet hvilken plante dette er?

Kjøpte noen planter for litt siden som jeg ikke fikk navnet på og som jeg ikke finner i plantebasen.
Er det noen som kjenner den igjen?
Ser ut som en dracaena, som brukes som stueplante. De fleste i familien er svakt giftige. Helt uegnet som vannplante og vil etterhvert visne eller råtne.

Stephan
Høres rart ut at dette ikke skal være vannplanter da jeg kjøpte de i dyrebutikken. De ble litt medtatt av flyttingen, men nå vokser de godt og har fått en friskere farge så det er framgang selv om de står under vann.
Har hatt den samme selv, er bare en stueplante som visner etter en måned i vann.. En god regel på akvarieplanter er at de ikke skal holde seg oppreist når de tar de opp fra vannet
Helt utrolig at de selger dem som akvarieplanter da...
De ryker rett ut i stuen da.
Takk for svar
TEB
Helt utrolig at de selger dem som akvarieplanter da... De ryker rett ut i stuen da. Takk for svar :)

Du finner bilde av den blant disse potteplantene for stua...!

Men var jeg deg, ville jeg faktisk ikke funnet meg i sånt lureri! Print ut en side med bilde som omtaler planten som stueplante, og ta med deg dette beviset til zoobutikken der du kjøpte den. Det er ren og skjær svindel å selge slikt til intetanende kunder, og de forb....butikkene som gjør det (det er mange!!) fortjener å få høre det! KLAG! Krev å få en ny akvarieplante, og ikke en ny stueplante. Det er nemlig mange planter som hører hjemme i vinduskarmen som selges under vann i zoobutikker. Så se opp, så de ikke prakker på deg f.eks. en fredslilje eller en annen stueplante istedet, og påstår at den også er en akvarieplante. Ser mye av dette i zoobutikker, og det gjør meg like irritert hver gang. Jeg har helt sluttet å handle i den nærmeste lokale zoosjappa her, fordi jeg av prinsipp ikke vil støtte en sånn butikk med mine penger. På rad og rekke bortover i salgs-akvariene deres står det stueplanter i potter i akvariene.....! Og de sier selvsagt ingenting til kundene...! Grrr! Det skulle vært straffbart, det er jo svindel!
Ja, det skal jeg gjøre. Utrolig irriterende...
Har en lignende historie. Var i Sverige, på grensa. Dro innom en zoo-butikk, på jakt etter noen planter. fikk øynene opp for noe skikkelig stillige planter. Men de var så stilige at jeg ble litt skeptisk. Fikk navnet på dem og sjekket plantebasen til AF. Og gjett hva de var.

Selaginella willdenowii

Takket være AF basen slapp jeg å ende opp med en potteplante i akvariet mitt

Men er ikke dette kriminelt?
Er ikk slike ting mat for Mattilsynet eller noe sånt?
Det er en terrarieplante kalt Dracaena Marginata
Dette er nok Dracaena Sanderiana, ikke Dracaena Marginata.
Dracaena Marginata har smale blader (første bilde).
På bildet nr 2 er det stiklinger av D. Sanderiana som har fått røtter.

Mange bruker faktisk denne planten i akvarier, særlig den som er på stamme og særlig i USA, hvor di kaller den "lucky bamboo".
Lucky bamboo er altså Dracaena Sanderiana på stamme.
Som regel har di stammen under vann og bladene over og det er slik jeg tror di får det til.

Men jeg kjenner en som har hele den planta under vann og hun sa at hun hadde hatt den i akvariet sitt lenge.
Vet ikke hvordan hun gjør det. Når jeg prøvde det så gikk det ikke så bra.
Hadde problemer med å poste bilder, her kommer di.

1. Dracaena Marginata
2. Dracaena Sanderiana

http://www.imazo.se/Servlet?page=11&anr=097.2250&parent=sB5&parent_lev=&itemcount=0
Imazo har ihvertfall bare D.Marginata.
Hadde det vært en Tropica plante, så ville den ha hatt lapp med seg.
Ser ut som trådstarter har fått sitt svar, så da låner jeg tråden.
Har en plante jeg fikk på auksjon siden kvaliteten på den var så dårlig. Posen med navn er vekk dessverre.

Noen som kan komme med tips?

Over:
[External Image]

Røtter:
[External Image]

Grei vekst:
[External Image]
Stemmer, er der det navnet jeg og har tittet mest på. Synes den ligner en del, men ikke heeelt. Men det stemmer nok
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap