- Hjem
- Forum
- Planteidentifikasjon
- Noen som vet hvilken plante dette er?
Noen som vet hvilken plante dette er?
Postet 10.03.13 kl 08:24
Postet 10.03.13 kl 11:12
Postet 10.03.13 kl 12:59
Postet 10.03.13 kl 13:10
Postet 10.03.13 kl 19:41
TEBHelt utrolig at de selger dem som akvarieplanter da... De ryker rett ut i stuen da. Takk for svar :)
Du finner bilde av den blant disse potteplantene for stua...!
Men var jeg deg, ville jeg faktisk ikke funnet meg i sånt lureri! Print ut en side med bilde som omtaler planten som stueplante, og ta med deg dette beviset til zoobutikken der du kjøpte den. Det er ren og skjær svindel å selge slikt til intetanende kunder, og de forb....butikkene som gjør det (det er mange!!) fortjener å få høre det! KLAG! Krev å få en ny akvarieplante, og ikke en ny stueplante. Det er nemlig mange planter som hører hjemme i vinduskarmen som selges under vann i zoobutikker. Så se opp, så de ikke prakker på deg f.eks. en fredslilje eller en annen stueplante istedet, og påstår at den også er en akvarieplante. Ser mye av dette i zoobutikker, og det gjør meg like irritert hver gang. Jeg har helt sluttet å handle i den nærmeste lokale zoosjappa her, fordi jeg av prinsipp ikke vil støtte en sånn butikk med mine penger. På rad og rekke bortover i salgs-akvariene deres står det stueplanter i potter i akvariene.....! Og de sier selvsagt ingenting til kundene...! Grrr! Det skulle vært straffbart, det er jo svindel!
Postet 10.03.13 kl 20:05
Endret: 10.03.13 kl 20:07
Postet 10.03.13 kl 20:47
Har en lignende historie. Var i Sverige, på grensa. Dro innom en zoo-butikk, på jakt etter noen planter. fikk øynene opp for noe skikkelig stillige planter. Men de var så stilige at jeg ble litt skeptisk. Fikk navnet på dem og sjekket plantebasen til AF. Og gjett hva de var.
Selaginella willdenowii
Takket være AF basen slapp jeg å ende opp med en potteplante i akvariet mitt
Men er ikke dette kriminelt?
Er ikk slike ting mat for Mattilsynet eller noe sånt?
Selaginella willdenowii
Takket være AF basen slapp jeg å ende opp med en potteplante i akvariet mitt
Men er ikke dette kriminelt?
Er ikk slike ting mat for Mattilsynet eller noe sånt?
Postet 10.03.13 kl 21:44
Postet 07.05.13 kl 00:18
Dette er nok Dracaena Sanderiana, ikke Dracaena Marginata.
Dracaena Marginata har smale blader (første bilde).
På bildet nr 2 er det stiklinger av D. Sanderiana som har fått røtter.
Mange bruker faktisk denne planten i akvarier, særlig den som er på stamme og særlig i USA, hvor di kaller den "lucky bamboo".
Lucky bamboo er altså Dracaena Sanderiana på stamme.
Som regel har di stammen under vann og bladene over og det er slik jeg tror di får det til.
Men jeg kjenner en som har hele den planta under vann og hun sa at hun hadde hatt den i akvariet sitt lenge.
Vet ikke hvordan hun gjør det. Når jeg prøvde det så gikk det ikke så bra.
Dracaena Marginata har smale blader (første bilde).
På bildet nr 2 er det stiklinger av D. Sanderiana som har fått røtter.
Mange bruker faktisk denne planten i akvarier, særlig den som er på stamme og særlig i USA, hvor di kaller den "lucky bamboo".
Lucky bamboo er altså Dracaena Sanderiana på stamme.
Som regel har di stammen under vann og bladene over og det er slik jeg tror di får det til.
Men jeg kjenner en som har hele den planta under vann og hun sa at hun hadde hatt den i akvariet sitt lenge.
Vet ikke hvordan hun gjør det. Når jeg prøvde det så gikk det ikke så bra.
Postet 07.05.13 kl 13:29
Postet 07.05.13 kl 13:34
http://www.imazo.se/Servlet?page=11&anr=097.2250&parent=sB5&parent_lev=&itemcount=0
Imazo har ihvertfall bare D.Marginata.
Hadde det vært en Tropica plante, så ville den ha hatt lapp med seg.
Imazo har ihvertfall bare D.Marginata.
Hadde det vært en Tropica plante, så ville den ha hatt lapp med seg.
Postet 07.05.13 kl 18:19
Postet 23.07.13 kl 00:29
Postet 23.07.13 kl 01:10
Postet 23.07.13 kl 16:08