Naturlig nano - mikrofauna og planter

Tenkte jeg like greit kunne legge ut loggen min her om hvordan ting foregår i mitt eksperiment med det lille akvariet. Kanskje noe her kan komme til nytte for noen.
Startet opp i begynnelsen av februar 2013.

Dette skal bli et naturlig planteakvarium, med plantejord og biltemasand i bunn. Grunnet få strømuttak i nærheten, forsøker jeg å kjøre det uten filter, men med lys over. Har filter i bakhånd dersom det ikke skulle fungere slik, så får vi se hvordan jeg skal få evt. ordnet med strømtilførsel.

Inneholder bare planter, men der kommer muligens sakurareker, eple- og sandsnegler, daphnier og rotiferer i etter hvert. Har ikke planlagt å ha fisk i dette karet.

Det blir spennende å se om min lille mikrofauna- og plantepytt fungerer slik jeg ønsker det!



10.02.13
Har hatt substrat, vann og en liten rot i karet i noen dager. Har ikke mottatt plantene enda, så har satt stiklinger av stueplanter nedi vannet langs kantene for å suge opp overskuddsnæringen fra jorden frem til jeg får vannplantene i. Planen er å ta 'overvannsplantene' bort når vannplantene begynner å vise vekst, men dersom jeg liker dem der, kan de alltids få bli.

Karet sto uten planter i noen dager, og vannet var 'cloudy'. Dette hadde kanskje vært bedre dersom plantene kom i med en gang. Stueplantene kom oppi i går, og vannet begynner så smått å vise tegn til bedring. Stiklingene har allerede begynt å sette røtter.



25.02.13
Akvarieplanter kom i for nesten to uker siden, stueplantene er fremdeles i for å ta opp overskuddsnæring. Akvariet har gått med nanopumpe i halvannen uke for å fjerne små partikler fra vannet. Jorden jeg brukte hadde tilsatt gjødsel, og det vises godt på målingene av nitritt. Blir nok en stund før man kan ha dyr oppi her, men plantene trives godt, og røttene har synlig vekst. Av akvarieplantene har spesielt ferskvannstang vokst; den har omtrent doblet biomassen i løpet av halvannen til to uker, og har allerede måttet luke vekk en del. Næringen vises også på litt algevekst som fulgte med på forskjellige planter, (tråd/hår?)alger har vokst til litt, og vannet har en lett grønntone. Regner med dette vil minske etter hvert som næringsnivået går ned. Daphnier og rotiferer vil også rydde litt i vannmassen når de kommer til. Siden målingene i 120-literen er fine, vil jeg ta en del flyteplanter derfra og sette i her i tillegg til de jeg allerede har.

Målinger gjort 23.02.13:
Ammonium: 0
Nitritt: 5

Hadde i forgårs oppi noen egg av Daphnia magna og rotiferer, og det kan se ut som om disse har klekket. Usikker på om disse tåler nitritten, men time will tell. Dersom de får problemer med vannstrømmen fra pumpen, tar jeg den ut.



02.03.13
Planktonet tålte ikke sirkulasjonen. Klekker nye utenfor akvariet, setter dem i når jeg føler at akvariet kan gå uten pumpe.

Nitritt: 0

Sakura-reker og en eplesnegl satt i akvariet. Allerede etter noen få timer viser rekene hvor flinke vaktmestere de er. Roten er i ferd med å bli iherdig skrubbet.



03.03.13
Rettelse; der er dyreplankton i karet. Bare ikke de jeg tilsatte. =) Syns jeg så en prikk i karet som ikke beveget på seg som et rusk, og da kom lupen frem! Gjennom lupen ser jeg minst tre forskjellige dyreplankton. En vannloppe (blant annet en med eggsekker!), en markformet liten sak, og en veldig liten, udefinert en, formet litt som en paramecium. Sistnevnte kan jo kanskje bli større, alt ettersom hva det er. Dersom noen av disse (spesielt markene) blir plagsomme, setter jeg midlertidig i et par endlers eller noe slikt til å renske litt opp, men foreløpig er det bare hyggelig, og ikke synlig uten lupe. Jeg tenker uansett å prøve å få en fin balanse i dette lille karet, og da vil ikke slike smådyr ta fullstendig av.

Har i dag bestilt PMDD (til bruk i alle mine kar, ikke bare dette). Det blir spennende å teste.



04.03.13
Har tatt ut pumpen i dag, og tilsatt litt flere planter. Både rekene og eplesneglen stortrives. To av rekene har egg. Hittil har jeg ikke trengt å mate dette karet; fremdeles er alle innbyggere tydelig mette av det som måtte være å finne på roten og plantene, mens karet blir renere og finere for hver dag. Nå som den sterke strømmen er vekk, svømmer rekene mye mer rundt enn de gjorde. Det ser ut som de setter pris på roligere vann.

Jeg ser ingen algevekst. Plantene jeg har hatt oppi har hatt alger på seg fra det andre karet (der det mates ganske kraftig pga små yngel), men om noe, så minsker det heller enn motsatt. Annet enn en svak grønntone på vannet, er der ingen synlige alger.



05.03.13
Rotiferer og Thai fairy shrimp har klekket i akvariet.



10.03.13
Har prøvd å mate akvariet for noen dager siden, da jeg syns akvariet begynner å se ganske renskrapet ut. Etter at tabletten hadde ligget urørt i et døgn, måtte jeg rett og slett ta den ut igjen. Innbyggerne finner tydeligvis fremdeles nok rundt omkring til å holde seg mette.

Har oppdaget grønn hydra i akvariet. Disse lever av dyreplankton, og siden det tross alt er ønskelig i dette akvariet, vil jeg ha hydraen bort, fascinerende skapning eller ei. =) Benyttet anledningen til å være pedagogisk, så både jeg og 6-åringen har fått studert hydra i lupe. Skal midlertidig ha oppi en endlers som forhåpentligvis tar dem, da de kommer til å spise mye av mine dyreplankton. Må klekke nye rotiferer, daphnia og thai fairy shrimp utenfor akvariet, da jeg regner med at både hydra og endlers kommer til å ta det som er.
Noen bilder, tatt med mobilkamera
Da var et arbeidslag små endlers satt i. Jeg hadde ingen planer om å ha fisk i her, så jeg syns jo det er litt trist å se dem jage ned de andre (bittesmå) beboerne. Fiskene derimot, ser ekstremt fornøyde ut, og er veldig fascinerte av alt 'levendefôret'. (Noe jeg riktignok har vurdert å bruke overskuddet fra karet til, dersom det skulle bli for mye av noe).

Jeg er usikker på om de kommer til å ta hydraene, men i det minste kan de kanskje sulte dem ved å spise alt hydraene lever av. Dersom dette ikke virker, får jeg komme opp med en annen plan. Krigføring må det ihvertfall bli; jeg ønsker ikke et akvarie tapetsert av hydra.

Akvariet står under et ganske dårlig lys foreløpig (et bedre et er bestilt fra Kina, men det tar jo tid derfra), så jeg lar det med vilje få noen timers sollys på morningene, og hadde gjerne gitt det enda mer enn det om mulig. Jeg finner det interessant at hydraene tydelig foretrekker solsiden. Siden dette er grønne hydra er det egentlig ikke spesielt overraskende, men jeg hadde vel likevel ikke forventet et så tydelig skille.

Jeg vet det er frarådet å la akvarier få sollys pga algevekst, men siden dette er et naturlig-style planteakvarie uten stor belastning har det overhodet ikke vært noe problem. Tvert imot blir plantene jeg flytter hit fra hovedkaret 'av-alget' ganske raskt.

Annet enn hydraene har akvariet så langt gått fullstendig knirkefritt. Jeg har alltid brukt god tid på oppstarten, og siden jeg er glad i planter blir det mye av dem også, så jeg har heldigvis sluppet unna det meste av oppstartsproblemer. Men dette karet har vært eksepsjonelt. Annet enn en svak grønntone av vannet har der ikke grodd en eneste alge. Den lille grønntonen som er tenkte jeg dyreplanktonet skulle få ta seg av, men det får jo vente litt nå. Alle innbyggerne har vært meget fornøyde siden første øyeblikk (og rekene spesielt siden pumpen ble tatt ut). Jeg har mer eller mindre ikke trengt å skifte vann. Jeg har tatt ut en og annen halvliter av forskjellige årsaker (som til å ha overskuddet i ved luking), ellers har jeg bare fylt på det som forsvinner ved fordampning. Vannverdiene er flotte. Ferskvannstangen har jeg måttet halvere to ganger på en måned. Det eneste jeg er marginalt bekymret for er at plantene rett og slett etter hvert skal få for lite nærings- og sporstoffer, og det har jeg tenkt å hjelpe på ved PMDD. (Jeg innbiller meg uansett at vannet her i Bergen går såpass fort fra skyene og til kranen at vannet her har litt lite av sånt fra før). Jeg har også vurdert å hive inn litt skjellsand i en skjult krok til sneglen.

Alt i alt er erfaringen så langt at naturlig akvarie passer meg bedre (siden jeg er en sær biolog som uansett er mer interessert i planter og rare dyr enn bare masse fisk), gror planter godt, er trivelig for innbyggerne, og faktisk gir mindre arbeid. Ikke at det hindrer meg i å bruke en masse tid på det uansett - men å få bruke tiden på mer trivelige ting enn å uendelig lempe vann kan jo ikke skade en sliten sjel. Og så er det jo tross alt for trivselen jeg driver med denne galskapen. =)

Nå er ikke dette eksperimentet SÅ veldig langt unna slik jeg har gjort det før, men samtidig har jeg gjort en del ting som går veldig imot de 'faste reglene', som å putte jord i akvariet, holde det uten pumpe, nesten ikke skifte vann og gi det direkte sollys.

Dette er kanskje litt ukonvensjonelt og til og med litt kontroversielt (er ikke ute etter en masse krangling om vannbytter her altså!) men det har gjort det tydelig at når jeg nå skal sette opp 325-literen skal det definitivt gjøres mer naturlig heller enn mindre. Men det er kanskje lov for en blivende 'mad scientist'?
Spennende, fasinerende og interessant.
Abbonnerer gjerne på denne tråden.
Takk for det!

Har nå matet litt (veldig forsiktig), og har også skiftet et par liter vann, siden der er fisk her nå (som forurenser mer) og ingen filtrerende mikrofauna til å bevege vannet. Der er veldig liten interesse for maten, blant alle innbyggerne. Fiskene er sikkert fremdeles fulle av levendefôr (de ser definitivt ikke sultne ut), og rekene og sneglen finner tydeligvis mer spennende ting oppi der enn en kjedelig bit av en malletablett. Kommer til å vente en stund før jeg mater igjen, men følger selvfølgelig med på hvordan innbyggerne har det.

Fremdeles ser både planter og dyr lykkelige ut, selv om jeg regner med bedre plantevekst når den nye lampen endelig kommer.
Jeg er nysgjerrig på hvor du får tak i daphnier og rotoferer nå midt på vinteren?
Er rotoferer det samme som hjuldyr?
Perca
Jeg er nysgjerrig på hvor du får tak i daphnier og rotoferer nå midt på vinteren? Er rotoferer det samme som hjuldyr?



Rotiferer er hjuldyr, ja. Jeg har rett og slett kjøpt egg på ebay. Var litt redd de ikke skulle klekke, men det fungerte overraskende greit! Ferskvannsartemiaen ville ikke klekke i vann fra springen, men når jeg så helte det hele ut i akvariet bare for å gi eggene et siste forsøk, klekket det faktisk. De klekket enda bedre i regnvann - eller smeltet snø, i mitt tilfelle. =) Har en liten kultur av disse utenfor akvariet nå.

Fiskene har så smått begynt å interessere seg for mat, så jeg fôrer litt for tiden, men er veldig forsiktig med mengden. De ser fremdeles velfødde ut, og er veldig aktive.

Etter at jeg satte i fisk har hydraene ikke spredd seg videre i det hele tatt (antar at sultingen av dem virker), men de er heller ikke borte enda. Nå som fiskene vil ha mat antar jeg det er mer eller mindre tomt for mikrofauna, og da begynner det forhåpentligvis å vises på hydraene snart. Hvor lenge disse kan holde ut med bare fotosyntese, må jeg nesten bare vente og se.
Når jeg har snakket om vannlopper tidligere, har jeg for øvrig ment hoppekreps (Copepoda). Jeg har vokst opp med å kalle dem vannlopper, men det er vel strengt tatt feil navn, så nå er ihvertfall det oppklart. =)
Spennende tråd Her vil jeg følge med videre og lære mer, kunne vært gøy å forsøke selv engang.
Hvordan går det med dette prosjektet?

Jeg er i ferd med å sette opp noe lignende.
Har du noe tips og råd ut fra dine erfaringer innen jeg starter opp?

Nå har isen gått, så jeg tenker det kan være mye å hente fra natulige dammer ute.

Tilfeldig bekjentskap
© RHD
Reklame for plussmedlemskap