Nytt 54 liter akvarium

Jeg har lest og lest masse på forumet her, og funnet mange gode tips og råd.
Men lurer på dette. Jeg har hatt i vann, grus og aquasafe. Har fått opp temperaturen til 26 grader. Skal kjøpe planter imorgen, men lurer da på om lyset i akvariet skal stå på hele døgnet til jeg kjøper fisken, eller hva anbefaler dere? Skal etterhvert kjøpe en kampfisk. Og hvor får en kjøpt flyteplanter i Hedmark eller omegn?
Nå skal jo akvariet innkjøres, slik at de "gode" filterbakteriene kan få etablere seg. Dette tar gjerne ca. 5-6 uker, og i den perioden anbefaler jeg å ikke belyse akvariet mer enn 8-9 timer pr. døgn. En timer er veldig greit å bruke, slik at lyset slåes av og på til riktig tid.

Flyteplanter tilbys ofte her i rubrikk-annonsene på Akvaforum. Det er ofte en god del rimeligere å kjøpe privat enn fra dyrebutikk. Nå er det også stiftet en ny akvarieklubb i distriktet ditt, der kan du melde deg inn og få kontakt med andre akvarister...sikkert muligheter der for å kjøpe/bytte planter. De har hjemmeside her.

Jeg sliter litt med at vannet i 54 literen er smågrumsete.
Hadde i planter i dag.
Mistenker at jeg ikke fikk vasket grusen godt nok. Noen tips?
Om det er grums og møkk fra grusen, så vil det legge seg etter en dag eller to.

Kan også være infusorier, det gir seg ikke så fort. Let på nett etter bilder, så ser du fort om det er det du har.
Jeg har hatt ut alt vannet og vasket grusen enda bedre så da håper jeg at det hjelper. Takk for svar.
Nå har akvariet mitt stått siden 9 mars. Har fylt opp med planter og pyntefigurer.
Oppdaget i dag at det er små "pelsdotter" i grusen. Har skjønt at dette kan være sopp. Hva gjør jeg? Har ikke fisk i akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Kasper
Reklame for plussmedlemskap