Hva tenger jeg til vannet?

Inaktiv bruker
Jeg har hørt at jeg trenger Easy balanse, aqua safe og akvarie salt i vannet, hvis ikke så dør fisken.. Men har også sett steder der det står at det ikke trengs, så lurer på om noen har kloke ord å dele?
De fleste trenger ingen slike tilsetningsstoffer..
Unntaket er hvis du har vann fra springen som det er noe "feil" med. Men de aller fleste har mer enn god nok vannkvalitet fra før av. Hvis du bor ett sted hvor det er mye klor i vannet kan du tilsette Aquasafe. For å finne ut om vannverket tilsetter mye klor kan du bare ringe de og spørre, eller sende en mail.

Et annet unntak er jo også om du skal ha fisk som krever endring i ph, gh/kh. Feks fisk fra malawi, da må man oftest tilsette gh/ph +. Men vanlig selskapsakvarie trenger som regel ikke det. Anskaff deg tester for pg, gh/kh, nitritt og nitrat: dråpetester , og velg fisk som passer ditt akvarie

Ang. akvariesalt kan du søke litt i forumet her. Noen sverger til salt, andre er sterke motstandere. Vær uansett obs på at maller (L-maller og cory) er følsomme for salt i akvarie. Jeg personlig bruker ikke salt, fordi jeg TROR det utsetter fisken for noe de ikke har godt av. Men dette må du nesten ta ett synspunkt til selv..

Husk at dyrebutikkene er interessert i å tjene penger, derfor de prøver å "prakke" på deg alt mulig, uten at du egentlig behøver det..

Les gjerne denne artikkelen hvis du er ny akvarist:
Lykke til!
Inaktiv bruker
Ja de i dyrebutikken vil selfølgelig selge mest mulig så prøver å ikke bite på! Men jeg skal ha en kampfisk og har hørt at de tåler slikt som små temperatur- endringer og slikt da.. Jeg vet at det ikke er mye klor tilsetninger i vannet vårt og at det er ganske bra
Takk for gode råd!
Dette er en veldig bra side: Kampfisk
De tåler noe temperaturendringer, men ikke hurtige endringer.. Det er en veldig grei kalkulator på sidene her hvis du ikke har sett den: Temp.endring. Grei å bruke når du bytter vann, så det ikke blir store endringer.
Du trenger overhodet IKKE akvariesalt og Easy Balance. Det er bare tull.

Av og til kan man ha nytte av Aquasafe, da dette nøytraliserer eventuelle tungmetaller og klor i drikkevannet. Men har man ikke slikt i drikkevannet der man bor uansett, så er det jo heller ingen vits å bruke det. Jeg bruker det en gang i blant, men det er ikke tvingende nødvendig. Jeg har nå bare en flaske stående, og den bruker jeg om jeg kommer på det. Men jeg merker ingen forskjell på akvariene eller fisken de gangene jeg bruker det og ikke bruker det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap