Hvilken pære?

Heisann!

Nettop startet et nytt akvarium og mitt første, harerfaring med planter osv fra terrariehobbyen, men jeg har kjøpt to forskjellige bunndekkende planter, først kjøpe jeg Hemianthus callitrichoides ''Cuba'', var jo ikke noe bombe at disse døde, men så prøvde jeg meg på Utricularia graminifolia. Advance den også, men er en optimist og vil ha det jeg syntes er finest, tror dem dør på grunn av lyset mitt. Men jeg har en sparepære som skal tilsvare det samme som 63 w, burde ikke det holde eller klarer ikke sparepærer gi det riktige lys?

Jeg prøvde også med en vanlig pære på 73 w eller noe, men da begynte plastikken rundt å smelte, noen som har tips på hvordan pære jeg kan bruk for å få dette muligens til å gå?
Vet ikke hvor stort karr du har,eller hva slags armatur du har over dette karret?
Men noe sier meg at du har kjøpt planter i butikk,og dette er ikke alltid planter som har fått tilvendt seg et liv under vann..det kan ofte være greit å kjøpe planter som har levd livet under vann fra andre akvarister
Tiltreder det frosken sa. Pluss at glødelamper ikke har et godt nok lys i riktig lystemperatur til bruk for akvarier.
Både Cuba og utricularian trenger kraftig lys, mye co2 og plantenæring i vannet. Holder ikke med bare kraftig lys.
det er på ca 45 liter. armaturet står fast i lokket på en måte, pass til 2 pærer. Ser nå at en annen plante jeg har begynner å gulne litt så tyder på at glødepærer ikke er en god løsning. CO2 anlegg kjører og jeg bruker jødning. Plantene er fra tropica ja, jobber i en dyrebutikk så for det jo en del billigere, bruker for det meste 1...2 Grow plantene deres.

Men det finnes ingen akvariepærer eller lignende? Finner bare lysrør. Når disse dør tenker jeg å bevege meg ned på medium planter, men skal klare å få til en bunndekkende plante, og dessuten så gulner jo en annen plante jeg har noe som tyder på dårlig lys?

Fint med linker til pærer som gir bra med lyst til plantene.
Hvis du absolutt må bruke slike pærer, så velg ihvertfall en sparepære med nærmest mulig dagslys, rundt 6000-6500 kelvin. Vanlige glødepærer gir ofte under under 3000 kelvin, som er mykt og fint til innebelysning men uegnet for plantevekst. Det hjelper lite eller ingenting å bruke gjødsel og CO2 hvis lyset ikke holder mål.
Jeg må absolutt ikke bruke glødpære? Har jeg aldri sagt, jeg spør dere hvordan pære jeg skal/burde kjøpe for at lyset skal holde. Glødepæret var bare et test forsøk siden den tilsvarte så mange w og den blir ikke varm, skulle jeg bruke så mange w i vanlig pære smelter plastikken.

Så spørr igjen, hvordan pære anbefaler dere å bruke som vil gi nok lys til akvariet? Bryr meg ikke hvor jeg må for å kjøpe eller hvor mye det koster, må bare vite det siden alle jeg har kjøpt er vært bomkjøp.
Det jeg mente var at du tydeligvis har glødepærefatninger i armaturet ditt...derfor sa jeg "hvis du må bruke slike pærer" ! Det beste er å bytte armaturet i lystoppen med f.eks. T5 rør.
oja beklager. Jeg kan bare bruke pærer ja dessverre, blir litt vanskelig å endre hele opplegget. Det finnes ingen pærer som funker til sånt bruk jeg ønsker? :-/
Som sagt fins det spesielle sparepærer med dagslys-spektrum over 6000K. Disse skulle gå an å bruke til et såpass lite akvarium. Men vanlige pærer til innebelysning er som sagt lite egnet. Nå avhenger riktignok akvariebelysningens effektivitet av mer enn bare fargetemperaturen, men det gir ihvertfall en viss pekepinn om lysets anvendelighet.
Lysarmaturer med glødepære-fatninger er vel ganske utdatert, og de har en relativt lav max. watt-toleranse før de går varme og smelter. Så det begrenser antall watt du kan sette inn. Til krevende planter trengs det oppimot 1 watt/liter.
Jeg bruker denne på et lite kar med god vekst på krevende planter (da i kombinasjon med CO2).
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap