Spørsmål angående lysamatur til 60 liter

Jeg må kjøpe nytt amatur til en 60 liter. Men lurer litt på hva dette kommer til å koste og hvilken type jeg bør kjøpe. De vanlige amaturene har bare plass til 1 lysrør. Er dette godt nok hvis man skal få fine planter? Det finnes også noen amatur som dekker hele toppen av karet. Her får man sikkert plass til to lysrør.

Hvilken type amatur bør jeg kjøpe, og hva vil det komme på i pris? Vil anta nettbutikkene ligger lavere i pris - men der må man jo betale for frakten i tillegg.
Det kommer an på hva du ønsker å ha av planter - og bl.a. om du har co2 tilsetning.

Vil (kan) du ha et åpent akvarium, ønsker du lys hengende fra taket eller foretrekker du en lukket topp?



Har ikke co2. Vil ha noe som dekker karet, blir antagelig et dekkglass iallefall. Og så legge amaturet oppå. Vet ikke helt om man bruker dekkglass hvis man har heldekkende amatur, det er jo ingen garanti at det passer 100% for akvarier er jo litt ulike.
Satser på planter som ikke trenger Mye lys, men middels, og enkelt stell
Mål på akvarium er stort sett standard, med mindre du har et spesiallaget. 60 -litere (dvs. enten 54, eller 63) har areal på 60x30cm, så alle armatur laget til det vil passe.

Er det et rammekar du har, eller helglass?

Middels lys, da kan du sikkert gå 2 x t8 eller t5 om du vil ha litt ekstra oomph.
Plastramme oppe og nede. Merke Hailea, hadde hengslett lokk med sparepære, men det er kaputt, rett og slett smuldret opp hele greien hvor sparepæren sitter. Målte nå karet og det er 58,5 *31 cm. Så da vil nok ikke et heldekkende amatur passe. Ser ut som om jeg da må gå for dekkglass, og et slikt amatur man legger oppå.
Det enkleste blir jo et dekkglass og et slikt dobbelt armatur fra Aquamanias evt enkelt armatur.

De fleste 50-60 liters kar kommer jo bare med et lysrør som standard. Lyskravet kommer jo an på hvor krevende planter du har. Jeg har mest mose og ferskvannstang i mine "plantekar" og da er enkelt lysrør mer enn godt nok. Blir igså mindre varmeutviking med er lysrør enn to i et så lite kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap