Holder seg i overflata, hva er galt?

Inaktiv bruker
Min lille platy yngel på ca. 4 mnd, lever alene i et akvarium på 14 liter m/rensepumpe og 1 plante. I de 3 ukene jeg har hatt ham har han fartet rundt i hele akvariet, men stort sett på bunnen. Fartet ved planten, i slottet og i matskåla. (Måtte legge fram en hvit skål for å kontrollere når han spiste, da han ikke kom opp til overflata når jeg dryssa der.) Han pleier å spise ivrig av fatet, så jeg må gi han lite i gangen for han ikke skal forspise seg.

I de siste dagene er ikke maten rørt på matskåla, og han holder seg helt i overflata i et hjørne. Før når jeg kom til akvariet, kom han svømmende mot meg og lette hele tida etter mat / spiste ved matskåla. Nå ligger han hele tiden der oppe i hjørnet. Det er ikke luftbobler han snapper etter. Bare ligger der. Litt rar adferd. Han tar litt mat hvis jeg drysser til han, men ikke mye. Og det er så rart at han ikke er med matskåla og svømmer nedi akvariet. Han gjør det litt, men ikke så mye som før. Hva kan være galt?? Dette skjedden forleden da jeg fikla med pumpen og satte den i på nytt og det ble ltt grums i vannet. Kan det ha noe med det å gjøre? Grumset er nå lagt seg for lengs.

Ekstraspørsmål: Planten har begynt å fått huller og brune flekker. Er den på tur å bli ødelagt da? Kan den være infisert med noe eller er det fisken som har bitt litt på den? Synes det ser ut som han spiser på den noen ganger.
Lettere å si noe hvis du kan si noe om vannverdiene også.
Kan ha skjedd noe i forbindelse med pumpa, som du er inne på. Hva gjorde du med den? Har du renset den for nøye så har du kanskje ikke nok bakterier igjen inni der.
Førstehjelp er vel å bytte noe av vannet.
Kan du fortelle mer om hvor lenge dette karet har vært i drift? er pumpen innkjørt i et annet kar slik at den har de riktige bakteriene? Hva er verdier for nitrit, nitrat, amoniakk, pg og ph ? Temperatur ?

Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap