Akvarie ca 2 mnder gammelt, hva gjør jeg feil / rett

25.01.13 - Nytt
29.01.13 - Har brukt bakteriekultur i form av tabletter å gammel filtermasse
02.02.13 - Nye planter
07.02.13 - Akvariet er nå ferdig beplantet
17.02.13 - Sterke fager på plantene, fikk endel røde slimealger, nitritt for høyt? SAE får mye ar æren for å holde akvariet mer eller mindre vedlikeholdsfritt med tanke på alger, eneste jeg trenger å tenke på er vannbytte å rengjøring av filtermasse. Palletene har fått sitt første kull.
13.03.13 - SAE har spist opp alt av slimalgene, tok ca 1 uke for dem å renske akvariet. Ser ut til at mengden med fisk tilfører co2 nok til at plantene trives, selv med over 60 fisk i akvariet ser det ut til å være i balanse da alle vannverdier fremdeles er i fin balanse å holder seg stabile
Bytter ut ca 20 liter vann pr uke, syns det var litt lite, men så lenge det er stabilt så ser jeg ingen grunn til å forandre på dette enn så lenge iværtfall
Fiskene viser ingen tegn til hverken stress eller sykdom

Er det noen som ser noen faretegn som jeg bør være på tå hev overfor?
Kan si at akvariet er et vision 260, med tanke på vannbytte
Med bare 20 liter vannbytte i uka, lurer jeg på om du har sjekket nitrat? Hva er i så fall verdien der? 60 fisk produserer jo litt avfall, kan man si.
Testen må tas med dråpetest, da strips dessverre ikke gir riktige resultater på noe og er helt upålitelig.

Det forundrer meg hver gang jeg leser om noen som av ukjente grunner absolutt skal ha så lite vannskift som mulig. Hva er poenget? Hvorfor er du så "gjerrig" på vannet, bare lurer jeg på? Det vil jo ikke koste deg noe å bytte f.eks. det dobbelte istedet? Det er liksom så lite som skal til fra akvaristens side, for og gjøre vannet litt renere for beboerne i karet. Så hvorfor ikke? Skaffer man seg akvarium, så må man jo ta vedlikeholdet som følger med....?
Er ikke det at jeg skal skifte så lite vann som overhodet mulig, var bare usikker på om ikke vannverdiene svinger litt ekstra når man bytter mere vann også?
Skal sjekke det opp med dråpetester, regner med dette er noe jeg får kjøpt i dyrebutikken?
Har bare hatt strips å ta utgangspunkt i, men hvorfor i all verden selges slikt om det ikke er til å stole på da?
Har også en digital pH-måler, er dette også bare tull da?
Den har så langt vist det samme som strips på pH.
Ja, du får kjøpt det på dyrebutikk, men der er det svindyrt. Kjøp heller her:




Der er det mye rimeligere. Bør ha test for ammonium, nitritt, og nitrat. Greit å ha ph, og kh også, men iogmed du har digital ph måler, kan du skippe ph.
Tusen takk for tilbakemeldinger
En elektronisk, digital ph-måler er ikke alltid eksakt den heller, dessverre. Dette er fordi elektronikken den bruker er relativt ømtålig, og "føleren" som måler ph'en, kan "lures" av f.eks. forurensning eller høy/lav gh (vannets hardhet). Til og med vanntemperaturen kan føre til feil ph-resultat.

Man må oppbevare ph-pennen korrekt, i den type væske som bruksanvisningen tilråder, og så må man i tillegg kalibrere pennen OFTE. Dette er ikke noe man kan slurve med, for den begynner raskt å vise upresise målinger om man gjør det.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg kjøpt meg en ph-dråpetest og hatt denne som back-up, og sjekket dennes resultater opp mot ph-pennens resultater et par ganger nå til og begynne med. Det kan gi deg en ooopsann-opplevelse, eller det kan få deg til å nikke fornøyd hvis de stemmer overens Ofte kan ph-pennen vise resultater som skurrer litt, f.eks. hvis det er gått et par uker uten kalibrering, og da kan man gjerne kontrollere med en dråpetest for ph. Så ser man fort om de samsvarer, eller om det er på tide og kalibrere igjen.

Jeg har hatt mange ph-penner, men dessverre ble jeg bare forvirret av dem. De to første jeg hadde, trodde jeg viste riktig, men senere har jeg skjønt at det er langt fra sikkert de gjorde. De to siste ph-pennene mine la jeg litt mere penger i og trodde derfor de skulle være bedre, men det var motsatt - de viste gjerne helt spinnville resultater. Og det til tross for gjentatte kalibreringer (også to-punkts kalibrering) og mange måter å måle på.
Forsøkte også å teste både med og uten akvarielys på, f.eks. da det sto i bruksanv. at elektriske artikler i nærheten kan forstyrre ph-pennens resultat. Tro det eller ei, men på den dyreste ph-pennen jeg hadde, sto det til og med i bruksanv. at hvis det sto en tv påslått i samme rom som man målte, kunne det ødelegge ph-pennens resultat og gjøre det feil! (det høres helt vilt ut at så mye rart kan forstyrre pennen, men som sagt... det er ømfindtlig elektronikk, det der!)

Så, kalibrer pennen din ofte, kontroller den opp mot ph-dråpetester en gang i blant for å sjekke at den er rett, og rens proben (føleren) med riktig type rensevæske jevnlig. Dersom du ikke allerede har det, les nøye i bruksanv. til din penn og sjekk hvordan de anbefaler at den oppbevares når den ikke er i bruk. Mine penner har hatt anbefaling om en spesiell oppbevaringsvæske (som skal has i korken når den er på og pennen ikke er i bruk) dersom det kunne gå litt tid mellom hver gang pennen ble brukt. Men jeg hadde mange kar, og brukte den nesten daglig, så jeg brukte stort sett ikke oppbevaringsvæske. Iallefall ikke i starten.
Ja, har lest i bruksannvisningen. Står ikke noe spesielt om verken elektriske apparater eller oppbevaring av den, derimot står det at enten må det kalibreres etter 100 bruk eller etter 1 uke.
Den kostet 1100kr, men jeg får kjøpe et sånn komplett jbl dråpe test set som det ble linket til her
Så får jeg iværtfall sjekket dråpene vs strips og digitalt

Skal komme med en liten oppdatering når jeg har fått dette testet

Men vil ikke fiskene i akvariet ha sett litt mer "pjusk" ut om det var dårlige forhold for dem da? Eller plantene?
Eneste plantene jeg ikke helt får til er dette "gresset"... har plantet det skikkelig spredt å delt opp slik som jeg har lest her inne er en fordel. Det vokser rett å slett bare ikke. Mens resten av plantene har kappløp.
Fiskene har sterke å klare farger å ser ikke ut til å oppføre seg "unormalt", iværtfall ikke iforhold til andre ganger jeg har hatt oppe akvarium, og som sagt så har palletene fått yngel, å dem er nå blitt ca 2 uker gamle, vil ikke disse være veldig utsatt for evt N2 og eller N3 i vannet?

Lagt ved bilder av gresset og yngel, ikke sikker på om det kommer så godt fram hvordan gresset ser ut?
Thomas Muggerud
Har bare hatt strips å ta utgangspunkt i, men hvorfor i all verden selges slikt om det ikke er til å stole på da?


Både strips og ph-måler er avhengig av ledningsevnen i vannet for å vise korrekt resultat. Ph-måler er mer nøyaktig, så den klarer seg bedre i vann med lav ledningevne enn strips.

Har du hardt vann er strips helt uproblematisk å bruke, men om du har veldig mykt vann må du være litt obs - da øker feilprosenten drastisk.


Thomas Muggerud
Eneste plantene jeg ikke helt får til er dette "gresset"... har plantet det skikkelig spredt å delt opp slik som jeg har lest her inne er en fordel. Det vokser rett å slett bare ikke. Mens resten av plantene har kappløp.


lavtvoksende planter trenger generelt kraftig lys og mye co2-tilsetning. Standard belysning i vision 260 er i underkant til slike lavtvoksende planter.
Vil det hjelpe å montere reflektorer bak lysrørene da? med tanke på gresset.
eller vil det ikke ha noe for seg da det ikke er co2 anlegg ?
og dette bare vil hjelpe på algeveksten

Tusen takk for innspill, dette lærer jeg av kjekt med folk som tipser, enten det er rette eller gale ting jeg gjør
Det vil hjelpe, men ting må stå i forhold til hverandre. Mer lys krever mer næring i vannet, så da må du tilsette flytende næring og helst co2. Hvilken plante er det, jeg ser ikke helt av bildet - utricularia gramifolia el.l.?
Utricularia graminifolia
Er nok denne ja
Da var dråpetester i hus
Nettopp skiftet vann så da bør jeg vel vente et par dager?
Thomas Muggerud
Da var dråpetester i hus Nettopp skiftet vann så da bør jeg vel vente et par dager?

Er du ikke nysgjerrig da? Jeg ville testet med en gang OG om et par dager.
Dråpe (Tetratest Analyse)

pH :7,5
NO2 : mindre en 0.3 mg/l
NO3 : 12.5 mg/l
NH3+NH4 : 0 mg/l
O2 : 11 mg/l

ECO-PAL tester
Digital pH måler før kalibrering 8.9 etter kalibrering 6.9

Strips (eSHa)

pH : 6,4
NO2 : 0
NO3 : 0


Ja da fikk jeg tatt neste test... ble et ikke planlagt opphold her gitt...

Har nå fått meg et nytt test sett siden tetra sitt vistnok ikke er like bra som JBL sitt

JBL Combiset viser følgende

pH : 7.0-7.5 (har ikke mere nøyaktig enn 0.5, skal kjøpe ned til 0.2)
KH : 16
NO3 : 0.5 mg\l
NO2 : 0.01mg\l
Fe : 0.02

Dette er verdier etter 3 uker uten tilsyn eller mating. Det er ca 60 kardinaltetraer, 5 SAE, 2 kakadue ciklider og 2 palett ciklider i 260l Juwel tank med std filter
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap