Plass til mer?

Forrige uke kjøpte vi inn flere fisk til akvariet (55liter).

Vi hadde en kampfisk og to svarte molly. Kampfisken kunne jage mollyene litt, men er nå blitt helt rolig etter at der er mer fisk i karet. Jeg vet at mange sier at svarte molly helst skal ha større kar, men foreløpig er det ikke blitt solgt eller levert tilbake.

Nå har vi :
en kampfsik, 2 svarte molly, 6 lyktetetra og 4 corydoras (den med striper).

Jeg må finne små granulatfor til coryene. De spiser ikke av algewaferen (som visst er mer mallemat).

Er der plass til mer med tiden? Kan jeg ha panda cory eller albino cory,eller bør de være av samme sort?
Det går forresten fint med vannverdiene. Måler nesten hver dag. Dråpesettet fra API viser temmelig samme verdier som testripsene til Tetra.
Litt krasj med vannverdiene her, er det ikke?
Levendefødere som molly vil ha hardt vann med høy ph, mens coryene vil ha surt bløtt vann. De bør også være minimum 6 individer av samme type. Anbefaler deg å ikke ha flere typer coryer i dette karet.

Jeg anbefaler at du kvitter deg med noen her, for det blir vanskelig å holde vannverdier som alle trives med.

Mollyene trenger som sagt hardt vann m høy ph. Det gjør ingen av de andre, så enten blir mollyene, og resten ut, eller motsatt. Det er min klare anbefaling.
Jeg er klar over det med mollyene.
Nå har jeg lest flere steder at de sorte mollyene er avlet frem og er mer fleksible på ulike typer vann enn endre mollyer. I butikkene behandler de ikke vannet de bruker, og her har vi samme vann i kranen i hele området. Samme surhet og hardhet.

Finnes det folk i Stavanger som har molly og som må behandle vannet? (kan kanskje lage egen tråd på dette)




Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap