Fremgangsmåte på avling av artemia?

Hei!

Jeg og resten av akvakultur klassen min skal ha et prosjekt i mai om å avle fram Artemia. Vi vil da starte med artemia egg, noen som selger det?
Hva må til for å få de til å klekke og vokse seg større?

Håper på svar.

Mvh
Jannic
Artemia lever i naturen i saltvann, og krever derfor hardt, salt vann for å klekke og leve. I tillegg trenger man kraftig lufting av vannet, så en luftpumpe med luftslange og brusestein er nødvendig også. Havsalt (fra vanlig matbutikk), GH+ pulver og vann i en klekkebeholder av en grei størrelse altså. Størrelsen på klekkebeholderen er nok litt avhengig av hvor mye dere skal klekke og hvor mye plass de voksende artemiaene vil trenge - det vet dessverre ikke jeg (plasskrav). Et eget akvarium av en bestemt str vil kanskje være passende, siden artemiaen skal vokse opp der?

Det finnes et eget hefte om dette, du kan se det her. Anbefaler det, da det forteller alt dere trenger å vite. Men det er på tysk..Google Translate på nett kan være til hjelp der

Du kjøper artemiaegg for klekking hos f.eks. Webzoo(stor boks) eller hos Aquamanias (mindre boks).

Du kan scrolle litt nedover i denne tråden, så finner du frem til oppskrift med bilder på hvordan du klekker eggene. Dette er kun en oppskrift på det frem til de er ca et døgn gamle. I oppskriften jeg linker til, brukes de nemlig til yngelfôr eller fiskefôr innen det er gått et døgn etter klekking. Så lager man en ny batch.

Dere skal altså ta det hele et skritt videre, og fostre opp artemiaen fra nyklekte små prikker til voksen artemia? Det har jeg aldri prøvd på, men jeg vet at det finnes spesial-fôr for artemiaer å få kjøpt som artemiaen må ha/trenger for å leve og vokse opp. Her og her ser du det. Du får altså kjøpt det hos steder som f.eks. Webzoo, samme sted som selger artemiaegg. Ellers finnes det mange utenlandske nettbutikker også, som har det dere måtte trenge.

PS! Jeg tror du kan bruke rent, norsk sjøvann til klekking osv hvis dere har tilgang til det også, men det må varmes opp til temperaturen artemiaen trenger da selvsagt. Iskaldt norsk havvann er nok ikke bra for artemiaen
Hei du!

Tusen takk for svar.
Har sett litt på linkene du la med i kommentaren og det så ut til å hjelpe

Dette kan bli spennende å se!

Mvh
Jannic
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap