Fiskesammensetning i 65 literen?

Har fått satt opp 65 literen min nå, til nå bor det bare fire sulawesi snegler i. Men ønsker etterhvert å få tak i corydoras (hvilken art aner jeg ikke, men hjertet ligger nermest adolfoi), et lekspar med vanlige ancistrus og malawisnegler (hørt at de er bra for plantene)

Jeg har veldig fin sand sol bunnsubstrat, bløtt og surt vann.

10 Corydoras adolfoi
2 ancistrus
4 sulawesi snegler
Masse sandsnegler
Blikkfangfisk?

Hva kan jeg i såfall ha til blikkfangfisk? Liker også godt Molly, men de skal vel egentlig ha hardt vann med høy ph..?

Takker for forhånd for svar
Så fint at du spør før du kjøper, og at du har sjekket vannverdiene dine, så er det lettere å komme med råd

En stim med fargerike tetraer er jo pent da, og så mener jeg du kan ha de små guramiartene i en 65 liter,
Link
Link
Link
Molly skal ha hardt vann ja.

edit, får ikke fikset på linkene over .

Obs ! Ser du har snegler, disse vil ha hardt vann, de trenger hardt vann og kalk for å bygge gode skall, ellers så smuldrer skallene opp. sikkert flere som kan forklare dette bedre enn meg,
Har også lest litt om sneglene, men de gjør en så god jobb i akvariet at jeg vil ta den sjansen.. De lever ikke like lenge da men ..
Merk at Ancistrus, spesielt hannene, vil være territoriale og kan gå til angrep på Corydorasene i krangel om plassen på bunnen.

Forsøk å kun ha en Ancistrus, ikke to, og kjøp helst en hunn, da de ofte ikke er like "bråtøffe" og territoriale som hannene, synes jeg. Hannene aksepterer som regel ikke at Corydorasene kommer i nærheten av eller inn i hulen deres f.eks, og dessverre så er det slik at Corydorasene forstår overhodet ikke begrepet "territorium" og svinser derfor forvirret rundt og kommer bare tilbake gang på gang. Alt de vil, er jo bare å søke dekning, og forsøker igjen og igjen å komme seg inn der det er skjul å finne. Og der ligger det da kanskje en surmulende Ancistrushann som ikke er det minste klar for å dele...!

Jeg mistet faktisk en Corydoras en gang, da jeg hadde en særdeles gretten og territorial Ancistrushann i et kar. Man skulle tro plassen var stor nok, da dette var en 250 liter, men dette var i løpet av mine første par år som akvarie-eier. Det jeg ikke tenkte på da, var ta riktig hensyn - at det var viktig å lage nok skjulesteder som tilfredsstilte begge arter, sånn at både Ancistrusen og Coryene kunne finne skjul... slik det var, var det kun EN trerot i akvariet (selv om rota var stor) og under den hadde Ancistrusen tatt og okkupert plassen. Instinktivt søker jo Coryene også seg under røtter, men når de forsøkte det her, ble de jaget ut og banket opp av en hissig sugemalle hver gang de prøvde. Jeg så stadig Corydoras komme fykende ut fra under trerota, med en sinna sugemalle etter seg. En dag kom en Corydoras med et stort, rundt kjøttsår på kroppssiden, perfekt formet etter en sugemunn... såret ble for stort og sikkert infisert, for Corydorasen døde av skaden.

I etterkant har jeg jo skjønt litt mer, og hvis jeg skal ha Ancistrus og Corydoras i samme kar, gir jeg begge arter en type skjulesteder de liker og sørger for at det er nok så "alle kan få" Det minsker sjansene for gnissninger.

I et såpass lite kar som du har tenkt å ha begge deler i, 65 liter, er det enda viktigere å passe på at det er både huler (Ancistrusen) og røtter med overheng og åpent rom under med skygge ovenfra for Corydorasene. Skiferhuler av typen Ancistrus liker, får du kjøpt på rubrikkannonsene her på AF, det er flere brukere som selger det. De er spesielt tilpasset "smaken" sugemallene har og selvsagt også størrelsen.
Enig med Mona over. Det er viktig at det finnes mye skjuleplasser. I 160 literen min, så har jeg masse røtter, med plass under noen, samt planter og steiner som danner naturlige sjul. Jeg har tre skiferhuler fordelt i karet, en hanne og 2 hunner, samt to-3 som ikke er voksne. Når jeg mater, i forkant av karet, så ser jeg at hannen jager corydoras og kuhlii åler. Men om jeg passer på at tablettene faller ned på ulike steder, og helst ikke forran ansistrushannens yndingshule, så får de mat alle. Nå har jeg plassert hulene litt bakover, sånn at det er god plass forran til å vimse rundt På unge ansistruser er ikke kjønn lett å se, men når de blir store, så har gjerne hannene digre pigger på hodet som de faktisk kan slåss med. De har også pigger på finnene, så de kan holde seg fast inne i skiferhulene sine. Synes de bør ha skiferhuler. Røtter og slik henger de gjerne på, men hviler i hulene både hanner og hunner.
Takk for gode svar, begge to
Da dropper jeg ancistrus i det lille akvariet, har to stykker(hunn og hann) i 100 literen min. Det får være nok

Hva med otto da? Trives de sammen med corydoras ? Eller kuhliåler?

Guramier er fine de, men jeg vil gjerne ha fisker fra samme land vet at sneglene (og sikkert plantene også, jeg aner ikke hva de heter..) ikke er fra sør amerika, menmen..

Kanskje jeg dropper store fisk, får være nok med corydoras og etterhvert, kuhli eller ottoer
Dette med hvilke landsdeler de ulike fiskene kommer fra, har jeg veldig liten greie på desverre. Men kanskje du kan finne noen pene tetraer som kan stime og bli et blikkfang på den måten Skal si deg en ting, og det er at guramiene som skulle være mine blikkfang, slett ikke er noen blikkfang, . De er nemlig ofte innimellom plantene. Kommer frem og spiser. hehe.
Hadde du ikke skulle hatt corydoras, ville jeg anbefalt en apistogramma, det er veldig fine fisker.

Men funker dårlig med cory, dessverre
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap