Plantene mine visner og spørsmål om lys/reflektor

200liter karet mitt er under innkjøring. Står et par bakgrunnsplanter i akvariet nå (usikker på navn). De ser mer slappe/visne ut enn da jeg kjøpte dem på butikken. Har lagt gjødningskuler i karet. Har ei innvendig pumpe i karet nå (skal byttes ut med ei eheim utvendig som er på tur i posten). Står og to mangrove røtter i karet samt en Stein. Noen av disse tingene som påvirker plantene? Armaturet og lysrøret (t8 power glo 30w) skal byttes ut i t5 39w power glo og life glo. Hvilket lys er lurt å ha framme i karet? Og hvor skal jeg feste reflektorene? Har bestilt arcadia t5 39 w, to stk. Høres det greit nok ut? Eller skulle jeg gjort noe annet? Og forresten, bruker dere dekkglass mellom lys og vannet?
Er usikker på om plantene dine får nok lys med 2x39w. En 200-liter er som regel minimum 50 cm høy, og da blir det kanskje litt lite med under 0.5 w/l. Det kommer veldig an på hvor lyskrevende planter du har. Men det blir helt sikkert bedre enn det er nå, ihvertfall med reflektorer !

Med reflektorene skal det følge med klips som fester dem i armaturet og holder dem på plass bak rørene. Om armaturet ditt tåler å være uten dekkglass, er det vanskelig for meg å si...noen armaturer er laget for å tåle kondensvann, andre er det ikke.

Filterkapasiteten og innredningenhar ikke så mye å si for plantene, det de trenger er lys og næring pluss CO2. Det spiller større rolle hva slags bunnlag du har. Men mange planter dyrkes over vann, og de trenger ofte en en del tid på å tilpasse seg undervannslivet. Noen av de gamle bladene kan "smelte" nesten bort før planten begynner å produsere nye friske undervannsblad.
Enig med SilverShaded, i mitt vision 260 er det 2x59w t5 som std
Regner med det er tilpasset fra leverandør når man kjøper komplett, kan vel hende dette t.o.m er lite. Er ikke nå ekspert på dette området, men erfaring tilsier at man aldri får mer en minimum av det som trengs fra leverandør.
Hvor får jeg kjøpt armatur som passer akvariet mitt (100 cm i lenge) og som kan ha mer enn 39W (t5)? Er litt ny på dette området Eller er det bedre å kjøpe armatur plass til 4x39 W? Og hvilken av typene (lysrør) anbefaler dere ?
webzoo.no leverer armatur som passer til 100 cm. det finns fleire ulike merker men eg har i allefall merka meg at juwel armaturet på 100 cm har 2x45W T5 røyr. juwelarmaturet treng ikkje dekkglas.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap