Kardinaltetraer med

Jeg er litt usikker på formen til kardinaltetraene mine. Ser nemlig at noen av de har fått en liksom spiss buk. Jeg har søkt her på forumet, og finner diverse om bukvannsott og orm. Men jeg ser ingen boble med ormer inni. Det er rett og slett magen som er litt spiss nedover som en trekant på noen. Den ene ser ut til å liksom ha to bumper under magen. Dette er fisk jeg har hatt en uke, og de er ikke så veldig store og pragende enna. De er fremme når jeg mater, og de svømmer aktivt rundt delvis åpent og delvis mellom planter. Ingen andre fisker har slike buker.

Halefinnene deres er ikke så pene, så er usikker på om det er sykdom eller om noen kan ha spist på dem. Medisiner er bestillt. Men ingen har så vidt jeg kan telle dødd, og jeg har ikke sett tilsvarende på de andre fiskene. Det har heller ikke utviklet seg til å spre seg fremmover på kroppen deres som eg leser er vanlig på noen sykdommer.

Det er umulig å ta bilder av de, for de svømmer så fort . Men som sagt - buken på noen er liksom i en trekant/spiss nedover. De andre er slanke og har normal fassong. Ingen ormer å se, ingen prikker, ingen andre tegn, annet enn litt stygge halefinner.

Hva kan dette være?

Vannverdier målt for en uke siden viser fine verdier på nitrat, nitrit, amon, gh, ph, kh. Vann tilpasset fisker som liker bløtt vann. Vannbytte i går, men har ikke målt i dag. Kan evt måle i morgen

Har som sagt prøvd å finne ut av dette ved å søke på sykdommer, men det stemmer liksom ikke med det jeg observerer på fiskene mine, det jeg leser.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap