Hvilken corydorasrase til meg?

Hvilken type corydoras har jeg plass til i mitt 54 liters akvarium? Jeg prøvde å søke med søkemotoren på forskjellige typer corydas, og se hvor stor plass de trenger, men den gir meg jo ingen svar.
Hva med panda? De er kjempesøte, og ganske små
Plussmedlem
Hvilke arter liker du selv da?
Hvis du søker på corydoras 54-liter får du opp mange treff som kan gi deg et hint

Pygmaeus, hastatus, habrosus, lamberti og gracilis er flotte, og passer fint i mindre kar.
Jeg var akkurat i butikken og kjøpte en gruppe Corydoras habrosus. De er veldig søte, men kanskje litt for små. Jeg har trilineatus i 60-liter. De er ikke alt for store og trives godt. Hva med Adolfoi, de er stilige! Ønsker meg de selv!!

Hvis du søker på corydoras, kommer det mange treff. Klikk inn på hver enkelt og scroll litt ned så står det oppgitt anbefalt minimum vannvolum og grunnflate/lengde.
Plussmedlem
Corydoras panda, som Sissimor nevner, er en art jeg personlig er veldig glad i, og de går fint i en 54 liter. De er lette å få oppdrett på og yngelen er lett å få til og vokse opp, så 10 blir fort til 100 Vet det av erfaring...

Vær litt OBS på at denne arten vil ha en temperatur på under 25 grader til vanlig, men de tåler at tempen blir høyere i perioder, for eksempel om sommeren.
jeg liker dem litt større rasene best egentlig, men er redd for at mitt kar rett og slett blir for lite. pandaene er små, men nusselige, så jeg har bestilt en gruppe i dag gleder meg masse til de kommer neste fredag. også har jeg kjøpt meg sandbunn, så da tror jeg nok det skal bli bra

TUSEN TUSEB takk til dere deilige damer som tar dere tida! ANER ikke hva jeg skulle gjort uten akvaforum!
Husk på temperaturen når du får deg Corydoras panda da. De vil ikke ha det like varmt som en del andre tropiske fisk. Holder du dem i for varmt vann, vil de sakte men sikkert visne bort og dø mange, mange år for tidlig. De dør ikke over natta, det er ikke det jeg mener, men f.eks. etter ca et par år eller så, sitter du med kanskje bare halvparten igjen om du er heldig. Litt avhengig av hvor varmt de har hatt det.

23-24°C, eller maks 25°C for Corydoras panda. Kanskje litt lavere og ned mot 20 også, det gjør ingenting.
Inaktiv bruker
Jeg er også interressert i Corydoras og temperatur.

Er det mest Panda Corydoras som gjerne vil ha litt lavere vanntemp enn 25 grader, eller er det noe som er ganske generelt, og at jeg må lete opp noen spesiell arter, hvis jeg har tenkt å ha 25grader i vannet?
Det er flere arter som ikke vil ha så varmt vann, men det finnes selvsagt arter som også vil ha det motsatt; litt varmere vann. Eksempel på det er C. sterbai og C. adolfoi (jeg holder mine C. adolfoi på 26-27°C f.eks.) Ved 25°C er du midt på treet, og det er drøssevis av Corydoras-arter som stortrives med den temperaturen

Corydoras panda blir ofte nevnt som eksempel på art som ikke liker varmt vann av meg fordi den er vanlig i hobbyen, og veldig populær. Mange vet som regel hvilken art det er når man nevner den, da den har vært populær veldig lenge.
Et annet eksempel på pansermalle som liker kjøligere vann, er den store pansermallen Scleromystax barbatus (de tilhørte tidligere Corydoras-slekten). De bør man holde under 25°C, og de foretrekker ganske kjølig vann, helt ned i 16°C kan de tåle.
Inaktiv bruker
Corydoras Sterbai var veldig kul, og hadde likheter med Corydoras Panda, da den var ganske sort-hvit i fargene. Jeg las i en beskrivelse av en Corydoras at vanntemperatur kommer an på hvilke elver det er i fra, i Sør-Amerika.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap